Menu

Bežkovanie: Šport pre telo i dušu

Spomaliť v snehu.

Home » PÔŽITOK » Šport a fitness » Bežkovanie: Šport pre telo i dušu - 12.2017

Nehlučné putovanie zimnou krajnou na tenučkých lyžiach sa takmer podobá meditácii. Bežkovanie sa však treba naučiť.

Jediné, čo počujete, je váš vlastný dych a kĺzanie lyží na snehu. Tempo udávate sami – svižné alebo ležérne. Občas vám tvár zohrievajú slnečné lúče, inokedy vás na lícach škriabe ostrý, ľadový vietor. Ste sami so sebou, obklopení tichou, bielou krajnou. Len keď na moment zastavíte a započúvate sa, začujete jej jemné tóny.

Kto objaví čaro bežkovania, zlepší si nielen fyzickú kondíciu. Urobí niečo dobré aj pre svoju dušu. Našej psychike pohyb v chladnom vzduchu v lone prírody prospieva. Bežkovanie je takmer ako meditácia v snehu. Zameriate sa len na to podstatné. Nádych a výdych. Svet okolo vás zmizne.

Tréning svalov

Telu dá bežkovanie zabrať po všetkých stránkach. Pri tomto športe zapájame množstvo svalových skupín, dokonca omnoho viac ako pri behu. Ruky a ramená posilňujeme pohybmi palíc, nohy kĺzaním na lyžiach a trup rotáciou. Zlepšujeme svoju rovnováhu a koordináciu. Okrem toho vytrvalostné športy zlepšujú kondíciu nášho srdca, cievneho obehu a pľúc. V tele sa aktivuje výmena látok, posilní imunitný systém a naštartuje sa spaľovanie tukov.

Profíci sa pohybujú zdanlivo s ľahkosťou a plynule. Takmer akoby sa pri tom vôbec nenamáhali. Tí z vás, ktorí už na bežkách stáli, však vedia, aká je to makačka. Aj napriek tomu je bežkovanie vhodné takmer pre každého bez ohľadu na vek. Na začiatok sa však oplatí navštíviť kurz, na ktorom sa človek naučí od začiatku tie správne základy a vyvaruje sa nesprávnej technike.

Už o pár hodín sa vám vyvinie cit pre to, ako sa správne odrážať, kĺzať a brzdiť a aké rôzne techniky možno využiť. Začiatočníci uprednostňujú rovné trasy bez veľkého stúpania. Na bežkách je totiž potrebné naučiť sa aj spúšťať z kopcov. Kto si nie je istý, môže skúsiť plúženie.

Prečítajte si viac: Športy v zime.

Dobrá výbava

Základným predpokladom príjemného zážitku z bežkovania je správne vybavenie. Lyže musia byť prispôsobené vašej výške a hmotnosti. Širšie lyže sú vhodné najmä pre začiatočníkov. Na užších modeloch totiž človek ťažšie udrží rovnováhu. Začiatočníci nepotrebujú nevyhnutne navoskované lyže. S nenavoskovanými to zrejme na začiatok pôjde ľahšie. Klasické bežky sú približne o desať centimetrov dlhšie ako športové. K tým zasa potrebujete dlhšie palice, siahajúce až po bradu.

Aj obuv na bežky sa líši v závislosti od techniky. Klasické topánky sú zväčša nižšie, športové siahajú až nad členok. Správne oblečenie by malo byť priedušné a priliehavé. Bežecké rukavice sú omnoho tenšie a priliehavejšie ako tie lyžiarske.

Dôležitejšia ako profesionálna výbava alebo štýlový outfit je však radosť z pohybu a nadšenie pre túto jemnú, meditačnú formu pohybu. Nezáleží na tom, či pôjdete rýchlo alebo pomaly. Určite nájdete ten správny rytmus.

 Tip: Bežkárske trasy vo vysokých nadmorských výškach ponúkajú úžasný výhľad na okolité kopce. Môžete na nich bežkovať od jesene až do jari.

Prehľad techník bežkovania

Klasický štýl:

Bežkuje sa v špeciálnej stope – dvoch paralelných ryhách. Táto technika sa nazýva diagonálny krok a pôsobí, akoby sa človek odrážal do palíc. Pohyb je však veľmi plynulý. Na rovných alebo mierne stúpajúcich úsekoch môžete využiť aj techniku súbežného odrážania: Nohy spolu, kolená pokrčiť a súčasne sa odrážať oboma palicami.
Výbava: dlhšie bežky, kratšie palice.

Športový štýl:

Takzvaný korčuliarsky krok je náročnejší ako klasický diagonálny krok. Bežkár potrebuje väčšiu silu a rovno­váhu a pohybuje sa vpred rýchlejšie a dynamickejšie. Nedrží sa vo vyznačenej stope, využíva niekoľko metrov širokú trať.
Výbava: kratšie bežky, dlhšie palice.

Dôležité: Na začiatku sa radšej zamerajte len na jednu z týchto dvoch techník. Klasický štýl je vhodnejší pre začiatočníkov.

Hore
OKMehr Information