Menu

Na horúcich uhlíkoch

BBQ plná chuti.

Home » PÔŽITOK » Na horúcich uhlíkoch - 07.2017

Toto leto zahoríme láskou nielen k steakom a burgrom z grilu, ale aj k prílohám. Pretože až vďaka nim sú grilovačky úspešné.

Náš tip: bohatý výber zo šalátov a dostatok príloh pri grilovaní, ktoré uspokoja rovnako milovníkov steakov, ako aj fanúšikov zeleniny. Takto utíšite vaše chúťky­, ak by to s pahrebou trvalo trochu dlhšie.

Dôležité pri mäse aj pri šalátoch je, aby ste venovali dostatok pozornosti oleju. Pretože nie každý olej je vhodný na vysoké teploty. Pri grilovaní sa odporúčajú jednoducho nasýtené mastné kyseliny, takže napríklad repkový olej na ryby, zeleninu a na všetky výrobky, ktoré sa pripravujú krátko. Arašidový olej je obľúbený najmä v ázijských jedlách a má vysokú ohrevnosť. Nevhodné sú napríklad oleje s viacnásobne nasýtenými olejmi, ako napríklad ľanový olej.

Ten posledný sa však dobre hodí na šaláty (špeciálne na tie zemiakové), ktoré obohatí s ľahkým orechovým nádychom. Listové šaláty harmonizujú so slnečnicovým a olivovým olejom, horké šaláty ako rukola radi zjemníme olejom z vlašských orechov. Vhodne zvolené octy na marinádu dodajú šalátu ovocnú alebo sladkastú arómu.

Tip: Pri marinádach sa zrieknite soli. Soľ odoberá vlhkosť a mäso tak na grile rýchlejšie uschne.

10 špičkových tipov na grilovanie

Pre grilmajstrov a pre všetkých, ktorí sa nimi chcú stať, sme zostavili tie najlepšie tipy a triky ohľadom grilovania.

1. Ideálny olej na grilovanie

Alfa a omega na zaistenie zdravého a chutného pôžitku z grilovania je správna voľba oleja. Pretože nie každý olej sa hodí na grilovanie. Napríklad olivový olej, ktorý je sám o sebe zdravý, obsahuje viacnásobne nenasýtené mastné kyseliny, ktoré sa pri vysokých teplotách rozpadajú a vznikajú zdraviu škodlivé väzby. Olej z hroznových jadierok alebo aj repkový olej sú ideálnou voľbou pre všetkých, ktorí majú vysoké nároky na chuť a potravinovú toleranciu, pretože sú extrémne teplovzdorné. Olej z hroznových jadierok obsahuje okrem toho aj látku procyanidín, ktorá zachytáva voľné radikály.

2. Gril v bezvetrí

Čiastočky popola na grilovanom jedle nie sú chutné, a ani zdravé. Ak chcete mäso podliať pivom alebo podobným nápojom, mali by ste pod rošt dať zachytávaciu grilovaciu tácku, pretože ak sa alkohol dostane na horúcu pahrebu, môžu vzniknúť zdraviu škodlivé výpary.

3. Mäso marinujte v praktických uzatváracích vreckách

Na dosiahnutie plnej arómy a jemného mäsa sa odporúča nakrájané kúsky nechať v marináde cez noc alebo aspoň jednu až dve hodiny pred prípravou. V praktických uzatváracích vreckách to pôjde veľmi dobre. Okrem toho ušetria miesto v chladničke. Jednoduché marinovanie v marináde z teplovzdorného rastlinného oleja, byliniek a korenín dosiahnete takto:

 

 

4. Správne rozloženie pahreby
Základné pravidlo: Všetko, čo má krátky čas prípravy a zvonku má byť pekne chrumkavé, potrebuje priame teplo. To sú napríklad steaky, kotlety a ryby. Všetko, čo je väčšie a hrubšie, sa griluje na nepriamom teple. Šťavnaté mäso alebo druhy zeleniny ako baklažán by mali byť vnútri hotové bez toho, aby sa spiekli zvonku. Vhodné sú na to grilovacie zóny, ktoré získate sústredením pahreby na jednej strane grilu. Strana s väčšou pahrebou vytvára priame teplo a strana bez pahreby, prípadne s malým množstvom pahreby, vytvára nepriame teplo.

5. Perfektný steak

Steak má ideálne minimálnu hrúbku 2 až 3 cm, inak bude jemný a nezíska krustu. A ešte by ste mali vybrať steak pred grilovaním v ten správny čas z chladničky. Na vonkajšiu teplotu by si mal zvyknúť za približne 15 minút, potom sa môže rovnomerne prepiecť. Teplomer na pečenie mäsa vám ukáže, kedy je ten perfektný bod varu. Podľa toho, či obľubujete skôr mierne alebo dobre prepečený steak, je tento bod pri 52° až 72°C.

6. Čerstvé bylinky v pahrebe

Jeden ozaj tajný tip pre všetkých, ktorí chcú osláviť celý priebeh grilovania: jednoducho zamiešajte pár rozmarínových vetvičiek alebo iných čerstvých byliniek do horúcich uhlíkov, vytvoríte tak nádhernú vôňu. Tá prevonia aj pochúťky na grile, čo sa výborne hodí k rybám a k stredomorskej zelenine.

7. Používajte grilovacie kliešte

Do mäsa by ste nemali nikdy pichať obyčajnou vidličkou, keď ho chcete obrátiť. Z mäsa by vytiekla šťava a vyschlo by aj zvnútra. Okrem toho, ak sa šťava z mäsa dostane do pahreby, vznikajú nepríjemné výpary. Preto je praktické používať kliešte na grilovanie. Ideálna chvíľa na otočenie je mimochodom vtedy, keď už je mäso trochu opečené a z grilu sa ľahko odlepuje.

8. Oddych pre grilované mäso

Predtým, ako sa mäso vydá na cestu do hladných žalúdkov, odporúča sa nechať ho odpočinúť pár minút pod alobalom. Šťava v mäse sa tak znovu rovnomerne rozdelí, mäso ostane pekne šťavnaté a nevysuší sa.

9. Správne udržiavanie grilovaných pochúťok v teple

Ak by ste mäso, ryby a zeleninu chceli ohriať len krátko, ideálne tak spravíte na nepriamom teple na grilovacom rošte. Dlhšie ohrievanie sa týmto spôsobom neodporúča, lebo by ste pochúťky príliš rýchlo vysušili. Radšej ich z grilu odoberte a uchovajte v alobale v chladničke.

10. Dbajte na hygienu

Letné teploty a surové mäso vytvárajú ideálne podmienky na tvorbu choroboplodných zárodkov. Aby ste tomu zabránili, mali by ste si počas prípravy surového mäsa a rýb častejšie umývať ruky. Okrem toho by ste mali mať rozdielne dosky na krájanie príloh a surového mäsa, pretože tieto potraviny sú dlhšie na vzduchu a nechladené.

Naše tipy

BUCH TIPP dmBio repkový olej a vegetariánske páročky

Hodnotný. Krátko grilované ryby alebo zeleninu možno výborne namarinovať s dmBio repkovým olejom, nakoľko je stabilný aj pri vysokých teplotách a má nefalšovanú chuť.

Alternatíva. Vegetariáni, ktorí už majú dosť kukurice, radi siahnu po páročkoch zo seitanu a tofu. Od dmBio.

Hore
OKMehr Information