Menu

Konzultácia: Pôst

Internistka vysvetľuje.

Home » ŽIVOT » Zdravie » Konzultácia: Pôst - 01.2018

Internistka o najobľúbenejších pôstnych metódach, výhodách dobrovoľného zrieknutia sa kvôli zdraviu a o tom, na čo si dávať pozor.

Ako vplýva pôst na zdravie?

Postenie sa nie je len hladovanie. V popredí je dobrovoľné zrieknutie sa pevnej stravy a pochutín na určitý ohraničený čas, väčšinou na 7 až 14 dní. V kombinácii s pohybom, Kneippovou kúrou, oddychom, s nabudením detoxikácie metabolizmu a vylučovania vysiela pôst impulzy pre telo aj myseľ. Preplnené zásoby (uložená voda, soľ a tuky) sa môžu vyprázdniť. Črevá, pečeň, obličky, pokožka a pľúca sa môžu optimálne detoxikovať. Do pohybu sa dajú samouzdravovacie procesy, ktoré sú vlastné všetkým ľuďom. Vďaka regulácii látkovej výmeny a vylučovaniu harmonizujúcich hormónov omladne nielen koža, ale zreteľne stúpne aj kreativita a schopnosť sústrediť sa.

Prečo je pri pôste dôležitý profesionálny dozor?

Skúsený sprievodca pôstom poradí tým, ktorí držia pôst, o individuálnych možnostiach a cieľoch každého účastníka a podporí ich pri ich dosahovaní. Sprievodca pozná aj rôzne typy pôstu a pomôže pri pôstnych boľačkách ako napríklad bolesť hlavy, nevoľnosť alebo pocity hladu, ktoré sa vyskytujú najmä v prvých dňoch. Toto cvičenie by nemalo zmysel, ak by sme organizmus vyburcovali do pôstneho režimu a potom ho znovu prerušili. Vhodného sprievodcu vám môžu robiť aj knihy o pôste.

Ktorá forma postenia sa je najobľúbenejšia?

Veľmi obľúbené je základné postenie sa ako jemná forma pôstu, najmä u ľudí, ktorí sa nechcú alebo nemôžu postiť prísne. Zrieknu sa tvorcov kyseliny, ako sú mäso, rybie a mliečne výrobky, vajíčka, cukor, limonády, sýtené nápoje a pochutiny. V jedálničku sú základné potraviny ako zelenina, zrelé ovocie, šaláty a klíčky, mandle, oleje lisované za studena, základné vývary a čaje. Vedome sa zrieknu „duševných tvorcov kyseliny“, ako sú stres, strach, zlosť, hnev, nedostatok pohybu a spánku, ale aj prehnaný šport.

Dokáže pôst pozitívne ovplyvniť určité choroby?

Pôst zahŕňa plnohodnotné stravovanie (zrelé bio ovocie a zeleninu, regionálne produkty, ekologicky a sociálne trvalo udržateľné), kultúru jedenia, princípy chronobiológie, zdravšieho životného štýlu a zdravotnej prevencie. Správne postenie sa môže vychádzajúc z tohto princípu pozitívne ovplyvniť mnohé choroby, medzi nimi aj ochorenia látkovej premeny (cukrovka), obezitu, chronické zápalové ochorenia, srdcovo-cievne ochorenia, choroby oporného systému a väzivových tkanív, chronické syndrómy bolesti, fybromyalgiu, bolesti chrbta, degeneratívne ochorenia chrbtice, alergie, potravinovú neznášanlivosť, migrénu, choroby zažívacieho traktu, hormonálne poruchy (predmenštruačný syndróm, klimakterické ťažkosti), ochorenia kože (akné, neurodermitídu, žihľavku).

Päť najobľúbenejších pôstnych kúr

 

1. Zásaditý pôst

Vďačná pôstna kúra práve pre pôstnych začiatočníkov. Cieľom kúry je regulovať zásadité prostredie v tele. Prebytok kyselín môže spôsobiť, že sa človek cíti zle, trpí zápchou alebo žalúdočnými problémami. Okrem toho sa spomalí látková výmena a človek je malátny a unavený.

Sedem dní varte zásadité jedlá. Nakoľko s kúrou môžete ľahko začať kedykoľvek, môžete ju podstúpiť viackrát do roka – napríklad na odľahčenie pred a po Vianociach 😉

2.Buchingerova metóda

Vďaka úplnému vynechaniu pevnej stravy naštartuje telo záložné zdroje a začne siahať po zásobách tuku, ktoré sa ukladajú na zadku a bokoch. Ak túto metódu dodržujeme, je mimoriadne efektívna, ale vyžaduje si vysokú dávku sebadisciplíny a sebakontroly.

Pôst podľa Buchingera začína dňom pôstu, ktorý telo pripraví na ďalšie dni. Nasledujúcich päť dní pijete iba šťavy a po nich nasledujú ďalšie dni, v ktorých opäť telo privykáte na potravu. Počas piatich dní môžete okrem ovocných a zeleninových štiav jesť aj tanier zeleninového vývaru a medom osladený čaj. Minerálnej vody, vody a bylinkového čaju môžete piť koľko vám len hrdlo ráči.

3. Polievkový pôst

Polievkový pôst sa hodí pre pôstnych skeptikov, nakoľko každý deň jeme tri teplé jedlá (polievky) a tak sa vyhneme šoku z postenia sa. Navyše je veľmi praktický, nakoľko si vieme polievky predpripraviť a zobrať so sebou v termoske. Predtým by ste sa asi mali ale informovať, ktoré suroviny sa dajú dobre spracovať na polievku a ktoré nie. Dlhšie ako týždeň sa pôst nevypláca, nakoľko si telo na nízky príjem kalórií zvykne. Namiesto toho by sme mali radšej tento pôst opakovať viackrát do roka.

 

Vo všeobecnosti platí: Informujte sa prosím o jednotlivých kúrach vopred, a ak je to potrebné, poraďte sa so svojím lekárom.

4. Kúra F.X.-Mayra 

Táto kúra by mala pomôcť tým, ktorí sú zvyknutí jesť rýchlo, uvedomelejšie jesť, pomalšie žuť a lepšie vnímať svoje telo. Kúra pomáha predovšetkým pri problémoch s trávením alebo pri častých bolestiach hlavy. Vedľajší efekt je, že môžete schudnúť až päť kíl. Každý deň zjeme tri žemle a vypijeme pol litra mlieka. Nezabudnite na dostatočný príjem tekutín – okrem vody a minerálnej vody môžeme stravný lístok obohatiť o šťavy z rozličných liečivých rastlín.

5. Ovocný pôst

Pri tejto metóde jete tri dni iba ovocie. Je jedno, či jablká, pomaranče, bobule alebo ananás – vitamíny a balastné látky aktivujú látkovú výmenu a zbavia vás tukov. Doplňte ju zmesou medu a jablkového octu, ktorú každý deň ráno vypijete (odvodňuje) a samozrejme pite veľa vody. Mali by ste prijať minimálne 2 litre vody, keďže telo potrebuje tekutiny, aby sa zbavilo jedov!

 

Hore
Pre optimálne zobrazenie stránky využívame cookies. Vo Vašich nastaveniach prehliadača si môžete použitie cookies deaktivovať. OK