Menu

Tak letná nálada pretrvá

Stále veselo.

Home » Život » Duševné zdravie » Tak letná nálada pretrvá - 08.2018

V lete prijímame mnohé veci pozitívnejšie a frustráciu ľahšie hádžeme cez palubu. S vnímavosťou a zopár trikmi sa podarí uchovať si túto ľahkosť po celý rok.

Keď slnečné lúče v auguste a septembri strácajú na intenzite a večer vanie okolo rohov domu svieži vietor, letný pocit sa mieša s trochou nostalgie. „Leto, ktoré uplynie, je ako priateľ, čo nám povie zbohom,“ opísal túto melanchóliu francúzsky spisovateľ Victor Hugo. Veľa hodín slnka dopomohlo k zdravej porcii optimizmu a radosti zo života, ktorá by sa dala veľmi dobre využiť aj v priebehu zvyšku roka.

Dobrá správa: ten, kto vie, ako funguje pamäť a využije to vo svoj prospech, môže si predsa len uchovať kúsok leta v srdci. Ako to funguje? Celkom jednoducho: Užívať si! „Človek, ktorý sa teší zo života prežije svoje leto tak, že mu ohreje ešte aj zimu,“ vyhlásil už rakúsky spisovateľ Alfred Polgar.

Leto ako vtedy

V osobnom vnímaní je obraz ročných období často ovplyvnený nostalgiou pretkanou spomienkami z detstva alebo mladosti. Tie sa neraz týkajú súčasne viacerých zmyslov: sú to obrazy, vône, zvuky alebo scény, ktoré prebiehajú ako vo filme, a k tomu vlastná zmes pocitov spojených s danou situáciou. To všetko sa dá – precítene – vyvolať v HD kvalite obrazu.

V skutočnosti však sotvakto vie v spomienke s istotou rozlišovať skutočné situácie od predstavivosti. Podstatné je však to, že pocit života utkvie v pamäti. V priebehu dospelého života má človek každopádne stále častejšie sklon k tomu, aby si do pamäti ukladal údaje a fakty namiesto pocitových dojmov.

Prečo je to tak? Kým udalosti, na ktorých sme sa sami zúčastnili alebo ktorými sme sa cítili priamo dotknutí sa ukladajú v komprimovanej podobe v takzvanej epizodickej pamäti, sémantická pamäť je zodpovedná za ukladanie vedomostí. „Epizodická pamäť, to sú informácie, na ktoré si spomíname,“ vysvetľuje kanadský psychológ Endel Tulving, „kým sémantická pamäť uchováva informácie, ktoré vieme.“

Zatiaľ čo deti a mládežníci sú poriadne hladní po zážitkoch a skúsenostiach, pre dospelých je väčšinou prospešnejšie, aby mali vedomosti. V práci sa často zameriavame na znalosti faktov, tam sa rýchlo odnaučíme preciťovať pekné momenty.

Ako chutí leto?

Aby sme si mohli vyvolať obsahy – teda skúsenosti a spomienky – z epizodickej pamäti, musia byť spracované. Spontánne sa to zvlášť dobre darí pomocou asociácií, teda zmyslových dojmov, ktoré sa dajú do súvislosti s určitými vnemami, myšlienkami a pocitmi. Popri možnosti využiť existujúce asociácie z epizodickej pamäti na prebudenie skorších zážitkov sa dajú vedome naprogramovať nové. Na to je teraz v neskorom lete ešte dostatok času.

Dôležité pritom je, aby sme každý okamih vedome vnímali všetkými zmyslami a vo všetkých jeho aspektoch. Vône, chute, obrazy a zvuky sa tak spoja do momentiek. Na uloženie nových asociácií musíte zbystriť všetky zmysly a žiť celkom v danom okamihu: Ako chutí leto? Ako vonia, znie, aké je na dotyk? Ako zmrzlina vtedy v bazéne? Ako vôňa čerstvého sena, ktoré pomaly schne na lúke? Ako cvrlikanie svrčkov? Ako deň na pláži, teplý dážď, sukňa, čo sa pohupuje okolo kolien alebo večerná grilovačka s priateľmi? Alebo ako noc s meteormi vtedy v spacáku na lúke pred domom najlepšej kamarátky?

Ten, kto sa bude v tejto disciplíne často cvičiť, bude mať čoskoro k dispozícii veľkú zásobu letných spomienok. Každý jeden podnet v rámci týchto okamihov sa teraz dá použiť ako spúšťač letnej nálady. A to aj vtedy, keď pred dverami domu panuje najhlbšia zima.

To, čo bolo mimoriadne, utkvie na dlhšie

Udalosti, ktoré sme v podobnej forme zažili častejšie, splynú časom v pamäti do jednotnej schémy. Potom sa už nedajú vyvolať jednotlivo a pamätáme si ich menej intenzívne. No neobvyklé zážitky, ktoré sa odlišujú od už známeho, sa vryjú do pamäti podstatne silnejšie. Okrem toho sa o zážitky mimo obvyklej rutiny delíme s druhými oveľa viac. Tým sa vyvolávajú častejšie a zostávajú živé.

Aby sme si pocit ľahkosti uchovali sviežim čo najdlhšie, vyplatí sa toto leto ešte vyskúšať veľa nového. Času na to máme stále dosť. Čo takto výlet na banánovom člne na jazere alebo – pre tých celkom odvážnych – flashmob v bikinách na hlavnom námestí? To nezvyčajné však nemusí byť vždy niečo nápadné. Postačí, keď raňajky s rodinou preložíte pod strom v záhrade, aby ste neskôr mohli povedať: „Vieš, vtedy v lete, keď sme …“

Vnímavosť ako hnacia sila

Nezáleží na tom, či máte leto nabité zážitkami, čo berú dych, je jedno, ako napínavo sa prezentuje na sociálnych sieťach: ten, kto žije len cez kameru svojho smartfónu, bude fotky vlastných zážitkov neskôr brať tak, akoby boli len pohľadnicami od kamaráta. No ten, kto žije vnímavo, si všetko zažité zvnútorní celkom inak.

Vnímavosť znamená, prežiť okamih v celej jeho dimenzii, rozšíriť pozornosť na všetko, čo je. Budhistický mních Chögyam Trungpa označil tento stav vedomia vo svojej knihe „Na druhej strane nádeje a strachu“ výstižne ako panoramatické vedomie. Umením je pritom byť celkom prítomný v každej chvíli, bez toho, aby sme myšlienkami odbočovali alebo sa držali jednotlivých dojmov.

Vnímavosť je nehodnotiaca forma pozornosti, ktorá sa vyznačuje zvedavosťou, otvorenosťou a prijatím. Odhalí sa tým šťastie žitia skutočne v danej chvíli. Každý jednotlivý okamih sa tak stane prežiteľným v celej svojej intenzite, a je jedno, či ste práve úplne šťastní a mohli by ste objímať svet alebo ste utlmení melanchóliou jesene.

Tomu, kto sa napriek všetkému vie len ťažko rozlúčiť s letom azda pomôže myšlienka na to, že práve striedanie ročných období vytvára ich čaro. Že leto máme preto tak radi, lebo poznáme aj zimu. A že keď sa raz pominie, môže si užiť slnečné dni aj na jeseň.

Chémia tela v lete

  • melatonín: Plusom je, že cez slnečné hodiny znižuje koncentráciu takzvaného „spánkového hormónu“ v krvi – cítite sa bdelšie a silnejšie!
  • serotonín: Tento „hormón šťastia“ sa pri silnejšom osvietení vylučuje vo väčšej miere. Spôsobuje miernosť, vnútorný pokoj a spokojnosť a oslabuje negatívne emócie.
  • vitamín D3: Údajne sa podieľa na látkovej výmene serotonínu. Tvorí sa pri oslnení v koži. Jeho príliš nízka hladina môže viesť k depresívnej rozladenosti.

Meditácia pri chôdzi ako tréning bdelosti

Vedomá chôdza spôsobuje vnímanie daného okamihu. Je jedno, aký hektický je váš všedný deň, toto cvičenie sa dá praktizovať takmer všade. Choďte, ak môžete, naboso. Celú svoju pozornosť zameriavajte na svoje telo a robte jeden krok za druhým. Dýchajte do svojho stredu a pokúšajte sa nájsť blahodarný rytmus chôdze a dýchania. Predstavujte si pritom, že na seba prijímate pevnosť a stálosť Zeme.

Zhrnutie

  • Vnímavosť pomáha: Keď vedome a všetkými zmyslami prežijete pekné chvíle leta, tieto pocity si môžete vyvolať aj v chladnom ročnom období a žiť z nich.
  • Dospelí si ukladajú údaje a fakty namiesto pocitových dojmov: Spomienky z detstva sú často výraznejšie než spomienky z dospelého života. Dôvod: deti si ukladajú pekné okamihy v epizodickej pamäti. Ako dospelí si to, čo sme prežili ukladáme ako údaje a fakty v sémantickej pamäti.
  • Zbystriť zmysly a žiť v prítomnom okamihu: Aby ste si mohli znovu vyvolať obsahy z epizodickej pamäti, musia byť vedome vnímané všetkými zmyslami.
  • Skúšať nové veci: Nezvyčajné zážitky zostávajú lepšie v spomienkach, lebo sa odlišujú od toho, čo už poznáme a tak sa novo uložia.
  • Vnímavosť znamená, že okamih prežívam v celej jeho dimenzii. Umením je pritom byť plne prítomný, bez odbočovania.

Na tomto zozname nájdete na vytlačenie náš Letný zoznam úloh – okamihy, ktoré by ste si nemali nechať ujsť!

Hore
OKMehr Information