Menu

Návod na odpočinok

V odpočinku sa skrýva tvorivá sila.

Home » ŽIVOT » Návod na odpočinok - 06.2017

Skúste sa plne sústrediť na ničnerobenie. Možno sa začnú diať zázraky. Ničnerobenie je akýsi tvorivý stav mysle, kedy sme schopní si uvedomiť veci, na ktoré nám počas bežných dní nezostáva čas.

Moja malá dielňa je miestom, kde sa čas zastaví, pretože sa zastavím ja sám. Žiadna snaha o efektívnosť a úsporu času, žiadne termíny ani povinnosti. Len staré, rozpadávajúce sa kreslo. To je to jediné, na čo sa sústredím. Celé hodiny brúsim, natieram a lakujem. A keď s výsledkom nie som spokojný, skrátka si vyberiem inú farbu a natieram odznova.

V pozadí hrá hudba, v piecke praská drevo a kým sa na sporáku uvarí káva, potrvá to ešte minimálne 20 minút. Zhon? Ani náhodou. Namiesto toho sa dokonale ponorím do práce. Vychutnám si svoj voľný čas. Čas, ktorý patrí len mne, počas ktorého sa nemusím trápiť s povinnosťami všedných dní. Je to skvelý pocit.

„Hodnotu voľného času oceňovali už starí Gréci. Zaujímavosť: v tom čase boli práve chvíle osobného voľna pre ľudí tými najdôležitejšími. Práca bola len nevyhnutným prostriedkom k tomu, aby si ich mohli dopriať,“ hovorí Ulrich Schnabel, autor knihy „Umenie záhaľky alebo rozkoš z ničnerobenia“. „Dnes to funguje opačne: ničnerobenie chápeme ako malú nevyhnutnú pauzu, ktorú si doprajeme len preto, aby sme následne mohli opäť pracovať na plné obrátky.“

Zdá sa, že zaháľanie vyšlo z módy. Prof. Dr. Norbert Rohleder, vedec z Univerzity v Mainzi, to považuje za fatálnu chybu. „Zaháľanie nie je žiaden historický prežitok, ktorý by v 21. storočí nemal mať svoje miesto. Nie je ani určené výhradne pre nenapraviteľných optimistov, ktorí sa rozhodli žiť podľa vlastných pravidiel. Nie je to nič spirituálne, či ezoterické. Zaháľaním nemáme na mysli oddávanie sa voľnočasovým aktivitám. Žiadne tréningové programy určené len na to, aby sa pracovníci a ich manažéri udržiavali vo forme a boli schopní zvládať požiadavky trhu práce. Slovami rakúskej vedkyne Helgy Nowotny je záhaľka „intenzívnym precítením okamihu, ktorý nie je časovo ohraničený na hodiny či dni, a počas ktorého sa sústredíme len na jediné – na čas pre seba samých.“

Záhaľka je dovolená

Len čo si doprajeme chvíľku ničnerobenia, ozve sa naše zlé svedomie. Smieme len tak nečinne snívať? „Tak veľmi sme si v živote zvykli na podávanie výkonov, že nečinnosť vnímame takmer ako hriech. Aj v situáciách, kedy máme možnosť zorganizovať si prácu tak, aby nám zostal dostatok voľného času, máme často pocit, že by sme ho mali využiť efektívne a užitočne. So zaháľaním je to však podobne ako s láskou. Neplatia preň žiadne pravidlá. Práve naopak. Človek musí nazbierať odvahu vzoprieť sa rýchlemu životnému štýlu a honbe za efektívnosťou. A to je treba trénovať,“ hovorí Schnabel.

Takmer sa zdá, ako by sme zabudli, že pôžitkárstvo je súčasťou zdravého životného štýlu. Stačí, ak sa pozriete na iných ľudí. Napríklad na neustále spomínanú generáciu Y, ktorá výraz „Yolo“ pretvorila na svoj životný štýl. You only live once. Žiješ len raz. Táto generácia naslúcha svojim túžbam: kratšia pracovná doba, práca z domu, viac flexibility. „Skúste sa do seba vcítiť, zistiť, po čom skutočne túžite a dopriať si to. Byť pôžitkárom znamená, že vždy presne viete, čo v daný moment potrebujete. Znamená to dopriať si čas len pre seba a zapojiť všetky zmysly,“ hovorí Rohleder.

Princípy odpočinku

Zabudnite na svoje zlé svedomie. Koniec koncov, aj vedecké výskumy dokazujú, že práve chvíle ničnerobenia podporujú regeneráciu pamäte, zdokonaľujú ju a sú nevyhnutným predpokladom pre rozvíjanie kreativity a tvorbu nových nápadov. Naša myseľ i duša potrebujú odpočinok. Nové nápady prídu vtedy, keď im doprajete čas a pokoj.

Športovci vedia, ako funguje regenerácia: výkonnostné fázy sa striedajú s fázami odpočinku. Len tak sa telo dokáže prispôsobiť rastúcim nárokom, doplniť zásoby energie a budovať svalovú hmotu.

Naša myseľ funguje podobne. Počas ničnerobenia náš mozog pracuje na plné obrátky. Máme možnosť nechať si prejsť hlavou spomienky a nové informácie. Mozog spracuje nahromadené podnety, roztriedi fakty a pocity a pripomenie nám aj veci, na ktoré sme už dávno zabudli. Vedci tvrdia, že niektoré časti mozgu sú počas snívania za bdela, spánku či meditácie dokonca aktívnejšie ako pri cieľavedomom premýšľaní. Uvedomelou relaxáciou si tak môžeme utriediť myšlienky. Niektorých pocitov sa zbavíme, iné pochopíme.

A v tej chvíli bum! Ako blesk z jasného neba sa v našej mysli zrodí skvelý nápad! Archimedes vraj svoj zákon vztlakovej sily vymyslel počas relaxácie v kúpeli. A Isaac Newton driemal pod jabloňou, keď objavil zákon príťažlivosti. Nech vám ešte niekto niekedy skúsi povedať, že ničnerobenie je neužitočné.

Vypnúť a ponoriť sa do seba

Mohlo by vás tiež zaujímať

Prestávky pre viac koncentrácie 

„Vždy som mal svoj smartfón po ruke aj vo chvíľach voľna, aby som si mohol kontrolovať e-mailovú schránku. Neodložil som ho ani večer. V podstate som si kontroloval e-maily v každej voľnej chvíli. Tie pracovné, samozrejme! Ale potom som si povedal: Takto to predsa nejde! Pokúsil som sa vedome si naplánovať úseky počas dňa, v ktorých sa na svoj mobilný telefón ani nepozriem,“ hovorí Norbert Rohleder.

„Ak sa chceme sústrediť na niečo konkrétne, musíme skrátka občas všetkým tým komunikačným prostriedkom povedať „nie“. Práve v spoločnosti presýtenej informáciami, v ktorej žijeme, je nevyhnutné zachovať si dostatok priestoru na nerušené premýšľanie. Doprajte si napríklad každé ráno hodinu bez komunikačných prostriedkov a využite ju na rozvíjanie svojich kreatívnych nápadov. A keď pracujete na náročnej úlohe, zatvorte svoju e-mailovú schránku, aby ste sa na danú úlohu dokázali lepšie sústrediť,“ radí Ulrich Schnabel.

Nie je dôležité, ako to urobíte. Dôležité je uvedomiť si, že je nevyhnutné brániť svoj životný priestor pred neustálou dostupnosťou. „Schopnosť nečinne odpočívať závisí od nášho vnútorného postoja, nie od konkrétnej činnosti. Je však samozrejmé, že je to omnoho jednoduchšie, keď nepociťujeme tlak svojho okolia. Tak napríklad pre mňa je skvelým únikom do môjho vnútorného sveta hra na klavíri. Som síce len amatér, ale hrám srdcom a nemusím nikomu nič dokazovať. A práve to by sme sa mali naučiť: robiť veci pre náš vnútorný dobrý pocit a nie kvôli výsledkom, ktoré budeme môcť ukazovať svetu,“ hovorí Schnabel.

Zmena myslenia je nevyhnutná

Rohleder a Schnabel sa zhodujú: Aby ste v sebe našli schopnosť správne relaxovať, musíte zmeniť svoje zmýšľanie. V prvom kroku by ste si mali ujasniť, kam vlastne v živote smerujete. Čo je pre vás dôležité, na aké veci by ste si chceli nájsť čas a čo vám v tom bráni? Analyzujte situáciu, doprajte si dostatok času na premýšľanie a zistite, na ktoré úseky svojho života spomínate s radosťou.

„Tak napríklad ja som si jedného dňa uvedomil: rovnako dôležitá ako finančná nezávislosť je pre mňa aj časová nezávislosť. Možnosť slobodne sa rozhodovať o tom, ako strávim svoj čas. Na tomto životnom postoji som pracoval celé roky. Dá sa to povedať aj takto: Veľmi usilovne som pracoval na tom, aby som sa naučil zaháľať,“ hovorí Schnabel.

Odpočinok nie je ničím limitovaný. Ak je pre vás pomyslenie na to, že ste si dnes ešte stále nenašli čas na svoju päťminútovú pauzu, stresujúce, Rohleder radí dodržiavať tento postup:

Prvý krok: Riaďte sa svojou intuíciou – po čom skutočne túžim?
Druhý krok: Konkretizujte to! Skúste si napríklad napísať svoje predsavzatia.
Tretí krok: Chráňte svoju myseľ pred preťažením a pravidelne vypínajte mobilný telefón.
Štvrtý krok: To je všetko, čo musíte urobiť. Hor sa odpočívať!

Cvičiť ničnerobenie

5 krokov k ničnerobeniu

Ničnerobenie – nie je nič jednoduchšie! Alebo nie? Ten, komu občas príde ťažké jednoducho vypnúť a bez zlého svedomia vôbec nič nerobiť, by si mal tieto štyri kroky zobrať k srdcu.

  1. Odložte na jeden deň telefón bokom a nenechajte sa rušiť ani inými elektronickými zariadeniami.
  2. Pri raňajkách sa sústreďte iba na jedenie, žuvanie a seba samých.
  3. Choďte na prechádzku a venujte pozornosť výlučne vášmu okoliu, bez toho, aby ste sledovali ostatné myšlienky.
  4. Ľahnite si na chrbát a ruky si položte na brucho. Nadýchnite sa a vydýchnite, a sústreďte sa niekoľko minút iba na váš dych.
  5. Postavte sa k oknu a pár minút jednoducho pozorujte dianie okolo bez toho, aby ste mysleli na čokoľvek iné.
Hore
Pre optimálne zobrazenie stránky využívame cookies. Vo Vašich nastaveniach prehliadača si môžete použitie cookies deaktivovať. OK