Menu

Nový začiatok!

Čerstvý vzduch pre telo aj dušu.

Home » ŽIVOT » Poradca » Nový začiatok! - 08.2018

Príroda nás upokojuje, načerpáme v nej novú energiu a nachádzame vyrovnanosť a vnútorný pokoj. A to už je dostatok dôvodov na vyskúšanie pobytu v prírode.

Prezrite si toto hrozno, akoby ste nič podobné ešte nikdy nevideli. Čo sa asi skrýva vnútri bobuliek prežiarených slnečným svetlom? Aká je na dotyk jeho šupka a ako chutí? Keď Birgit Strasserová, psychologička a trénerka pozornosti, vedie skupinové prechádzky vinohradom, často prichádza s nekonvenčnými nápadmi. Podobné cvičenia jej zverencov motivujú k precítenejšiemu vnímaniu prírody: „Cieľom je opäť sa naučiť prežívať maličkosti. Musíme zvedavo nastražiť všetky svoje zmysly. To nám pomôže užívať si prítomnosť a priblížiť sa k bodu vnútornej rovnováhy.“

Načúvať spevu vtákov uctievajúcich slnko, vŕzganiu krokov na kamenistom chodníčku alebo sa bosý prechádzať po vlhkom machu a precítiť jeho chlad – to všetko nám pomáha vystúpiť z každodenného „režimu plnenia úloh“ do uvedomelého „režimu čistého bytia“. Tam nájdeme skutočnú blaženosť.

Nebuď na seba taká prísna

Zostať myšlienkami v prítomnosti namiesto neustáleho plánovania blížiaceho sa stretnutia a besiedky v škôlke je občas náročné. Strasserová odporúča všetkým, ktorí so sústredenými prechádzkami ešte len začínajú, aby sa na začiatok zamerali na jeden zo svojich zmyslov a jeden po druhom zapájali všetky. Väčšina ľudí má najrozvinutejší a najlepšie trénovaný zrak, preto je pre nich najľahšie veci vnímať a posudzovať očami. Následne sa možno zamerať na svieže vône prírody, dotýkať sa jednotlivých predmetov a rozlišovať jemné, mäkké lístky od ťažkých, hranatých kameňov.

„Pri tomto hĺbavom procese učenia na seba však nesmieme byť príliš prísni, pretože skrotiť myšlienky a upokojiť sa si vyžaduje svoj čas,“ hovorí Strasserová. „V priemere naším mozgom prúdi až päťdesiat myšlienok za minútu. Vďaka tomu sme počas všedných dní veľmi výkonní, ale máme tendenciu neustále o niečom uvažovať.“ Naučiť sa úprimne vnímať krehké momenty strávené v prírode a potlačiť dotieravé myšlienky na každodenné povinnosti si vyžaduje trpezlivosť. Sama Strasserová sa už takmer štyri roky trénuje v tom, aby začlenila vedomé prežívanie prírody do svojho všedného dňa. Ešte stále si všíma, že ju ľahko niečo rozptýli. „To, že nám myšlienky utekajú na všetky strany, je úplne normálne. Keď sa to stane, opäť sa koncentrujem na svoje okolie a vedome sa vrátim do daného okamihu.“

BUCH TIPP Tip na knihu: Rovno v tráve

Poviedky zobrazujú príbehy o každodennosti, o všedných maličkostiach, prípadne o všednostiach, o ktorých sa viac-menej nehovorí. Cez tvorivosť autorov ide však o nevšedné uchopenie tém. Za písmenami sa často ukrýva snaha priviesť čitateľa k zamysleniu sa nad tým, čo ľudí spája, resp. rozdeľuje.

Výkon nechajte v kancelárii

Príroda sa nesnaží o dokonalosť. Práve naopak: všetky myšlienky o svojich výkonoch nechajte doma a odpočiňte si od stresu všedných dní. Nevytvárajte si predstavy o tom, ako rýchlo by ste mali nájsť vytúžený pokoj a v akom čase zvládnete stanovenú túru. Namiesto neúnavného stúpania na vrchol si radšej doprajte prestávky, počas ktorých si vychutnáte intenzívnu žltú farbu slnečníc na kraji cesty a sladkú vôňu smrekového lesa. Príjemná zastávka na rozhľadni s upokojujúcim výhľadom na celé údolie a vychutnávanie si ticha nám väčšinou dopomôže k relaxácii viac ako efektívny výstup nahor.

Keď znížite tempo svojich krokov, automaticky sa spomalí aj tok vašich myšlienok. Na to, aby sme sa naučili pozorovať dianie okolo seba, Strasserová odporúča: „Objavujte nepoznané v známych veciach. Nemusíme neustále pátrať po niečom novom. Mňa napríklad vždy poteší, keď nájdem vlčí mak na celkom bežnej kvetinovej lúke.“ Okrem toho radí aspoň raz denne sa pozrieť na nebo, pozorne sledovať tvary oblakov, polohu slnka a prípadné stopy prúdových lietadiel. Svet sa na moment spomalí a nám sa zdá, akoby čas neexistoval. Tlak stihnúť všetko čo najrýchlejšie pominie a zaplaví nás pokoj.

 

Dokážeme každý moment spomaliť, stačí sa len zamyslieť a vnímať všetko okolo nás.

Stopy tvojho tela. Ak sa vám podarí posilniť svoje zmysly, nastal ten správny čas aj na intenzívnejšie vnímanie vlastného tela: Aký je to pocit, keď vás slnečné lúče hrejú na pleciach? Keď sa s vašimi vlasmi pohráva vietor? Aká sila poháňa svaly počas chôdze a ako na nás vplýva zrýchlený dych a tep srdca počas turistiky? Citlivé vnímanie vlastných telesných funkcií nám pomáha porozumieť samým sebe a nájsť vnútorný pokoj. Pre turistickú a cestovnú sprievodkyňu Verenu Riedlovú je to kľúčové: „Chcem nadšene vykročiť v ústrety prírode a vnímať, ako blahodarne vplýva na nás aj na naše telá.“

Les človeka určitým spôsobom obohacuje. Environmentálni psychológovia na Viedenskej univerzite zistili, že v prírode naše srdce bije pokojnejšie a krvný tlak aj svaly sa upokoja. Okrem toho odhalili, že pri pobyte v prírode vnímame pozitívne emócie intenzívnejšie a tie negatívne ustupujú do úzadia, čo má nezanedbateľný priaznivý vplyv na naše psychické zdravie.

Najväčšia výhoda: Upokojujúci efekt sa dostaví veľmi rýchlo. Už po piatich minútach sa nám začne zlepšovať nálada a zvyšovať sebaúcta. Riedlová preto radí, aby sme nevytvárali sami na seba tlak plánovaním ambicióznych túr, ale túlali sa prírodou tak dlho a často, ako nám je príjemné: „Už len krátka polhodinka na čerstvom vzduchu je pre nás oveľa prínosnejšia ako relax pred televíznou obrazovkou.“

Pravidelný vedomý pobyt v prírode má dlhodobý priaznivý vplyv na naše telo aj dušu. Takzvaná neuroplasticita hovorí o tom, že vedomými meditatívnymi cvičeniami dochádza k zmene synáps v mozgu, ktoré majú vplyv na naše správanie a náladu.

Nájdite si cestu k prírode

Všetky začiatky sú ťažké. Pani Riedlová sa snaží ľudom ukazovať rôzne tváre prírody, aby im pomohla zabudnúť na neutíchajúce a často prehnané nároky všedného dňa a naladiť sa na vlnu lesa. Oboznamuje ich s hubami a rôznymi druhmi rastlín, ukazuje im brezy a sosny a učí ich poznávať zvieratá a ich stopy. „Je toho toľko, čo možno objavovať. Človek sa ani chvíľku nenudí a vedome svoje myšlienky nasmeruje na príjemné veci.“

Drobné úlohy účastníkom pomáhajú dôkladne spoznať svoje okolie, lepšie porozumieť prírode a zlepšiť svoju vnímavosť: „Pri prvých návštevách lesa účastníci často mnohé prehliadnu. Napríklad čistinku alebo pekný výhľad. V Chorvátsku som sa po jednom výlete pozdĺž pobrežia účastníkov spýtala, ci si všimli ten krásny ostrovček v mori. Všetci odpovedali záporne. Neskôr začali všetko vnímať omnoho dôkladnejšie,“ hovorí pani Riedlová.

Prírodné zrkadlo

Pozorné prechádzky prírodou počas všedných dní majú viacero pozitívnych účinkov: Čerstvý vzduch a zdravá atmosféra lesa posilňujú telo aj dušu, vedomé, pozorné správanie k sebe samému a okoliu zlepšuje sústredenie a zaháňa negatívne myšlienky. Ak začnete tráviť čas na čerstvom vzduchu, určite si čoskoro všimnete, že lúky a lesy majú mnoho spoločného s každodenným životom. Občas to ide z kopca, občas stúpame k výšinám. Niektoré cesty sú tŕnisté, iné ovenčené kvetmi. Človek musí prekonávať drobné potôčiky a občas sa mu dostane sladkej odmeny vo forme lesných plodov na okraji cesty. Aj naše životy sa zmietajú medzi prekážkami a odmenami: Rovnako ako v prírode, aj v živote nás sústredené kroky uchránia pred pádom a posunú o kúsok vpred.

Život sa pohybuje medzi prekážkami a odmeňovaním: prijímanie vedomých krokov v prírode, ako aj v každodennom živote vás zachráni pred kameňom a vždy vám prinesie niečo ďalšie.

 

»Každý by si v prírode mal nájsť miesto, kde zapojí všetky zmysly a načerpá novú energiu. Vziať si odtiaľ kamienok, koreň, kvet alebo niečo podobné a vytvoriť si doma prístav pokoja, do ktorého sa môže kedykoľvek uchýliť.«

Zhrnutie

  • Príroda nám pomáha byť pozornými a pokojnými.
  • Dôvernosť je proces učenia. Je potrebná trpezlivosť, aby ste sa upokojili a spojili s prírodou. Ale nemôžete byť na seba príliš prísne.
  • Výkon ostáva v kancelárii. Namiesto toho, aby ste rýchlo dosiahli vrchol, doprajte si krátke prestávky, aby ste sa pozreli na žiarivo žltú kvetinu popri ceste.
  • Chôdza pol hodiny denne v lese je lepšia ako sledovanie televízie: les má upokojujúci účinok a odbúrava stres.
  • Nebojte sa vyraziť do prírody, aj keď máte málo času. Polhodinová prechádzka vás príjemne uvoľní.
Hore
Pre optimálne zobrazenie stránky využívame cookies. Vo Vašich nastaveniach prehliadača si môžete použitie cookies deaktivovať. OK