Menu

Ordinačné hodiny: Nedostatok železa

Všeobecná lekárka Dr. Barbara Neumüller-Berger odpovedá.

Home » Život » Zdravie » Ordinačné hodiny: Nedostatok železa - 04.2018

Všeobecná lekárka Dr. Barbara Neumüller-Bergerová hovorí o nedostatku železa, možných riešeniach a o tom, prečo týmto problémom trpia ženy častejšie ako muži.

Ako sa prejavuje nedostatok železa a ako tento problém správne riešiť?

Poruchy koncentrácie a spánku, únava, výkyvy nálad a depresie: to sú symptómy, za ktorými sa môže skrývať práve nedostatok železa. Touto najčastejšou avitaminózou trpí pravdepodobne 10 až 20 percent všetkých žien v plodnom veku. Nedostatok železa možno zistiť laboratórnym testom zo vzorky krvi. Najčastejšie sa tento problém rieši tabletkami, ktoré však môžu spôsobovať nepríjemné vedľajšie účinky, ako napríklad hnačku alebo žalúdočné kŕče. Dobrou alternatívou je intravenózna liečba.

Prečo trpia nedostatkom železa častejšie ženy?

Najčastejšími príčinami sú veľmi silná menštruácia, tehotenstvo a dojčenie. Mnohé ženy nemajú v ani tehotenstve dostatočné zásoby železa. Pre vývoj mozgu a nervového systému, ako aj pre krvotvorbu dieťaťa v tele matky je však železo obzvlášť dôležité. Nedostatok železa môže byť príčinou predčasného pôrodu, spomalenia rastu a zvýšenej náchylnosti dieťaťa na choroby. Extrémne nízka hladina železa okrem toho zvyšuje aj riziko takzvaného „baby blues“ – popôrodnej depresie. Dostatočné zásoby železa pred pôrodom výrazne prispievajú k rýchlej regenerácii matky po pôrode.

Čo vplýva na vstrebávanie železa v tele?

Častá konzumácia kávy, čierneho čaju a výrobkov z bielej múky obmedzuje vstrebávanie železa v tráviacom trakte. Nedostatok železa môžu zapríčiniť aj poruchy trávenia, ako napríklad neznášanlivosť lepku (celiakia) alebo laktózová intolerancia. Nízkou hladinou železa často trpia aj ľudia s chronickými ochoreniami – s chronickým zápalom žalúdka a čreva (napr. Crohnova choroba, Colitis ulcerosa), ochoreniami srdca, poruchami obličiek a rakovinou. Vegetariáni a vegáni by mali dbať na dostatočný prísun rastlinných zdrojov železa, ktorými sú napríklad šošovica, fazuľa, cícer, orechy, pšeničné otruby alebo raňajkové cereálie obohatené o železo. Mimochodom, špenát obsahuje len malé množstvo železa.

Prečo nedostatkom železa často trpia aj (výkonnostní) športovci?

Ambiciózni rekreační a výkonnostní športovci potrebujú vyšší prísun železa, pretože viac namáhajú svalstvo a, samozrejme, aj sa viac potia. Ak neprijímajú dostatok mäsa, riziko je ešte vyššie. U bežcov môže dôjsť pri tréningu kvôli otrasom k mikrokrvácaniu v žalúdku a črevách. Tie síce nespôsobujú žiadne komplikácie, ale vedú k znižovaniu zásob železa v organizme. Vrcholoví športovci sú kvôli intenzívnemu tréningovému vypätiu náchylnejší na infekcie – v tele nastáva chronický zápalový stav, ktorý zabraňuje vstrebávaniu železa z potravy. Najčastejšie príznaky nedostatku železa u športovcov sú únava počas tréningu, zníženie výkonnosti a dýchavičnosť pri športovej záťaži.

BUCH TIPP Odpovedá…

… Dr. Barbara Neumüller-Berger, všeobecná lekárka.

Hore
OKMehr Information