Menu

Zostať fit v adventnom období

Ako prežiť Vianoce.

Domov » ŽIVOT » Zostať fit v adventnom období - 12.2017

Každý rok to isté: Nakúpiť darčeky, prijať všetky pozvania na vianočný punč, napiecť sladké dobroty – ideálne prostredie pre neodbytné chrípkové vírusy. Tento návod na prežitie vám pomôže zvládnuť vianočný zhon v zdraví.

Tichá noc, svätá noc: Už nech sedíme pri štedrovečernom stole a spievame koledy! Advent je krásny, často však aj veľmi náročný. V posledných týždňoch pred sviatkami sú chvíle pokoja veľkou vzácnosťou. Na Vianoce sa zvyčajne uvoľníme až vtedy, keď stromčeky ležia pod ozdobeným stromčekom. Predtým však ešte musíme absolvovať tradičné celodenné nákupné maratóny a večery plné bolesti v nepohodlných lodičkách na vianočných večierkoch. V tomto tempe začneme skôr či neskôr pokašliavať. Okrem toho protestuje aj žalúdok, ktorý nie je zvyknutý na také množstvo dobrôt. S dobrým plánovaním však možno z tohto kolotoča vyviaznuť s menšími následkami. S trochou stratégie a šikovnou pomocou dm drogerie markt môžete obligátne nástrahy sviatkov šikovne zvládnuť.

Vychutnávajte s rozumom

Pôsobí to ako nezvládnuteľná úloha. Advent je typický lahodnými koláčikmi plnými cukru a masla. Na každom večierku na vás čakajú ďalšie a ďalšie kalorické bomby, ktorým nemožno odolať. Evolúcia v zásade nemá nič proti. Tukové zásoby v minulosti ľuďom pomáhali zvládnuť dlhé obdobie krutej zimy. Dnes nám tento mechanizmus prežitia pomáha len nabrať kilá navyše. Odopieranie lahôdok po celý rok však nie je žiadna zábava. Preto aspoň na Vianoce poriadne zhrešíme. Jediný, kto pre to nemá pochopenie, je náš žalúdok. Dáva nám dôrazne pocítiť, že ho preťažujeme.

Prírodné prostriedky na podporu trávenia

Ťažké jedlá nám často nepríjemne ležia v žalúdku preto, že jeme príliš rýchlo. Kto si jedlo vychutnáva pomalšie a dôkladne prežúva, zvyčajne vyviazne lepšie. V ústach sa vtedy uvoľňujú enzýmy, ktoré podporujú trávenie. Okrem toho si stihneme všimnúť pocit nasýtenia, ktorý nám pomôže skončiť s jedením vtedy, keď už máme skutočne dosť. Ak budete počas dňa jesť dostatok zeleniny, zvládnete večerné prekyslenie žalúdka omnoho lepšie.

Stráviteľnosť ťažkých jedál podporujú aj horkejšie prílohy, napríklad čakanka, šalát alebo artičoky. Obsahujú látky, ktoré v pečeni aktivujú uvoľňovanie žlče. Tá následne na seba viaže tuk z potravy a tým uľavuje tráviacemu aparátu. Aj obyčajný zásaditý prášok nám môže pomôcť zmierniť ťažobu spôsobenú sladkosťami, mäsom a alkoholom. Minerálny íl a feniklové čaje taktiež uľavujú od žalúdočných a črevných ťažkostí.

Naplno vpred aj napriek stresu z nákupov

Sobotné popoludnie strávené vianočnými nákupmi možno porovnať s intenzívnym športovým tréningom. A rovnako by k nemu mal človek aj pristupovať. Najdôležitejší predpoklad: Nenakupujte s prázdnym žalúdkom! Počas nakupovania by sme si rozhodne mali dopriať krátke prestávky na doplnenie tekutín a niečo malé pod zub. Ideálne sú potraviny bohaté na minerálne látky, napríklad banány, ktoré sú okrem toho aj ľahko stráviteľné. Vhodnou je aj tyčinka z horkej čokolády. Udrží v krvi správnu hladinu cukru a doplní energiu. Fľaša čerstvej jablkovej šťavy vám pomôže v prípade návalu slabosti. Šťava okrem prísunu tekutín zabezpečuje aj zásobenie organizmu minerálnymi látkami a fruktózou.

Prvá pomoc v prípade náhlej slabosti

Ak vás únava predsa len zmôže: Čajová lyžička (cejlónskej) škorice do kávy vám dodá silu v priebehu niekoľkých minút. Čo robiť v prípade náhleho poklesu tlaku: asi 20-krát sa prehupnnite z piat na brušká prstov. Tento pohyb podporuje prekrvenie. V dôsledku dlhého státia sa totiž krv nahrnie do nôh a mozog jej má nedostatok.

Úľava pre chodidlá

Na vianočnú party môžete konečne vyraziť v lodičkách na vysokom opätku, ktoré ste doteraz hanblivo skrývali v šatníku. Väčšina topánok na opätku sa však omnoho viac než na tancovanie hodí na sedenie. Pomôžte si precvičovaním chodidiel: niekoľkokrát denne sa postavte na špičky prstov a následne na päty. Trik: Pred party zlepte tretí a štvrtý prst na nohe tenkou náplasťou. Zabráni to prílišnému tlaku na nerv nachádzajúci sa medzi týmito dvoma prstami. Na ochranu pred otlakmi si chodidlá skúste nakrémovať jelením lojom. Špeciálne gélové vankúšiky zmieňujú tlak. Dôležité: Pravidelne kontrolujte stav zásob náplastí v kabelke!

Na uvoľnenie chodidiel v pohodlí domova pomôže ich rolovanie po tenisovej loptičke. Balzam na chodidlá s éterickými olejmi alebo výťažkami z kosodreviny podporuje prekrvenie.

Udržujte prsty v teple

To, že v zime je dôležité držať nohy v teple, vedeli už naše prababičky. Ak sú totiž chladné, ochladzujú krv v celom tele. Na ohriatie chodidiel nám poslúžia širšie topánky s hrubými ponožkami a hrejivými vložkami do topánok. Čiapka zabráni úniku telesného tepla povrchom hlavy. Zvnútra môžeme prekrvenie podporiť koreninami, napríklad zázvorom. Pred odchodom z domu vypite šálku zázvorového čaju, alebo si so sebou vezmite trošku zázvorového prášku a vmiešajte si ho do punču. Doma na zahriatie pomôže teplý kúpeľ nôh alebo celého tela.

Ako na opicu

Z medicínskeho hľadiska je alkohol jedným z najväčších nepriateľov ľudského tela. Prekysľuje a dehydratuje organizmus. Nadmerný príjem uhľohydrátov (cukru) vedie k opuchu tkanív, nazývanému aj blokácia toku lymfy. To spôsobuje bolesti hlavy a slabosť žalúdka. Pečeň pracuje na plné obrátky, aby telo zbavila všetkého toho jedu. Počas Vianoc sa alkoholu zrejme úplne nevyhneme. Bolestiam hlavy však môžeme. Najlepším základom pred pitím alkoholu je sýte, mastnejšie jedlo: hranolky, losos, chlieb s maslom, cestovinový šalát alebo zeleninový šalát s veľkým množstvom olivového oleja. Alkohol vždy kombinujte s pohárom minerálnej vody a niečo zobkajte – napríklad mandle. Podľa štúdie dokáže prípadnú opicu zmierniť pitie hruškového džúsu. Okrem toho: Čím kvalitnejší alkohol, tým je pre telo znesiteľnejší. Namiesto sladkých miešaných nápojov a koktailov radšej siahnite po suchom šampanskom alebo pohári dobrého vína.

Ako v sebe ráno prebudiť chuť do života

Vhodné raňajky nás po náročnej noci opäť dostanú do formy. Skúste do nich zahrnúť napríklad med a pomarančovú šťavu – obe podporujú detoxikáciu. Vhodné sú aj vajcia so slaninou, napríklad vo forme omelety. Odporúčame sa vyvarovať kyslým nakladaným rybám a veľkému množstvu kávy. Pre tých, ktorí obľubujú exotické chute: Aj papája a japonské umeboshi (marhule v slanom náleve) vám pomôžu prečistiť si hlavu.

Vianočné koreniny, ktoré vám urobia dobre

  • Aníz uľavuje pri problémoch s nadúvaním. Štipka tejto koreniny podporuje trávenie a uľavuje od kŕčov.
  • Zázvor v jedle a čaji zahreje organizmus a pomáha predchádzať nachladnutiu. Okrem toho tento silný zázrak prírody pomáha pri nevoľnosti.
  • Vanilka utlmuje chuť do jedla. Jej vôňa navyše podporuje aj produkciu hormónov šťastia.
  • Škorica má povzbudzujúce účinky. Mletá škorica podporuje krvný obeh, prekrvenie a spaľovanie tukov.
  • Klinček obnovuje rovnováhu činnosti žalúdka a čriev a pomáha organizmu v boji s voľnými radikálmi.
  • Kardamón pôsobí antibakteriálne, zmierňuje kŕče a podporuje prekrvenie.

 

7 tipov na prežitie sviatkov bez stresu

  1. Porozprávajte sa so svojou rodinou o tom, kto má aké predstavy o prežití Vianoc a Silvestra a pokúste sa ich zosúladiť. Vyhnete sa tak nezmyselným hádkam.
  2. Máte deti? Vysvetlite svojim drobcom, že Ježiško im nemôže priniesť všetky darčeky, po ktorých túžia.
  3. Úlohy rozdeľujte spravodlivo – či už ide o slávenie Vianoc s rodinou alebo party s priateľmi. Nemusíte navariť, nakúpiť ani pripraviť všetko. Každý by mal prispieť svojím dielom!
  4. Vždy je dobré mať pripravené miesto, kam sa možno utiahnuť – či už kútik pri krbe alebo hosťovskú izbu s lampičkou na čítanie. Dajte svojim hosťom možnosť na pár minút uniknúť z hlučnej spoločnosti.
  5. Naučte sa hovoriť „nie“. Nemusíte sa zúčastniť každej party ani kúpiť každý módny výstrelok sezóny.
  6. Dajte zbohom perfekcionizmu! Hoďte nerealistické ciele za hlavu – jedlo nemusí vyzerať ako z katalógu a hudba sa nemusí páčiť všetkým. Veď to ani nejde!
  7. Vyhnite sa zdrojom rodinných hádok – tie sú v každej rodine. Vyhnite sa témam, ktoré pravidelne prebúdzajú vášne. Predídete tak rodinným konfliktom.
ZDIEĽAŤ
Hore
Pre optimálne zobrazenie stránky využívame cookies. Vo Vašich nastaveniach prehliadača si môžete použitie cookies deaktivovať. OK