Menu

V plnej sile vpred

Tréning pre mladých a starších.

Home » PÔŽITOK » Šport » V plnej sile vpred - 10.2016

Ak chcete potrénovať svaly, nebudete len silnejší. S cieleným silovým tréningom sa prečinkujete zdravým životom. Tukové vankúšiky zmiznú, osteoporóza sa pozastaví, látková premena zaplesá a imunitný systém kričí hurá. A to v každom veku.

Svaly nás držia vzpriamených, robia nás silnými a trénované telo navyše vyzerá dobre. Ale naša muskulatúra dokáže omnoho viac. „Vďaka silnému svalovému korzetu budete atraktívnejší, výkonnejší, zdravší a spokojnejší,“ vraví ortopéd Patrick Mader.
Podobne ako naše tukové tkanivo, aj svalstvo uvoľňuje prenosné látky, komunikuje s ostatnými orgánmi a ovplyvňuje tak dennú látkovú premenu. „Avšak oproti tukovým bunkám majú tieto svalové prenášače, takzvané myokíny, predovšetkým veľa dobrých efektov. Zvyšujú spaľovanie tukov a spotrebu kalórií, povzbudzujú prekrvenie, podporujú príjem cukru do buniek a podnecujú pečeň, aby tvorila viac obranných látok,“ vysvetľuje medik.

junge Frau mach Sit-Ups mit Kettlebells

Ak svoje svalstvo pravidelne precvičujete, podporujete tým aj tvorbu nových krvných vlákien v mozgu. A tak sú šedé bunky lepšie zásobené s výživnými látkami a kyslíkom. Rozhýbaný sval dokáže ešte viac. Až do istého stupňa chráni pred určitými zápalmi v tele, ktoré sa podieľajú na mnohých chorobách ako rakovina, ateroskleróza alebo cukrovka. Liek, ktorý to všetko dokáže, ešte nevynašli. „Medzičasom neexistuje takmer žiadny problém, pri ktorom by svalový tréning nebol účinným kľúčom ku zdraviu,“ zdôrazňuje Mader. Lepšie držanie tela, silnejšie kosti a menej tukových vankúšikov: so silovým tréningom sa buduje a posilňuje svalstvo, väzivá, šľachy a kosti. Je účinnou prevenciou osteoporózy a bolestí chrbta. „Preto je vhodný a dôležitý predovšetkým pre ženy každého veku, aby boli dlho fit a aktívne,“ vraví ortopéd.

Je jedno, koľko máte rokov, rozhodujúce je, aby ste cviky robili správne a pod dohľadom.

Nie nadarmo je svalový tréning dôležitou súčasťou pri tréningoch po zraneniach, ortopedických operáciách a problémoch s platničkami. Dokonca ani pri chronických ochoreniach kĺbov nie je dôvod na to, aby ste ostali neaktívni. „Práve naopak. S cieleným silovým tréningom sa odľahčujú kĺby a posilňuje chrupavka.“ Svaly sa môžu trénovať až do vysokého veku. „Po pár mesiacoch dokáže 65-ročný predbehnúť v sile 45-ročného,“ je presvedčený Mader.
„Ak to so svalovým športom nepreháňate, dokážete predchádzať napríklad chybnému držaniu tela alebo sa ho zbaviť. A navyše pomáha zhodiť nadbytočné kilá.“ Pretože silné svaly sú ako pretekárske auto, ktoré 24 hodín denne spotrebúva palivo, aj keď jazdí na voľnobeh. Konkrétne to znamená, že svalnatí ľudia spotrebúvajú kalórie aj vtedy, keď práve leňošia na gauči.

Ak sa však svaly nenamáhajú, môžu v priebehu dvoch týždňov stratiť až 35 % svojej výkonnosti.

Žiadna veľká námaha

Kvôli cielenému silovému tréningu nemusíte chodiť do fitnes štúdia ani do športového obchodu. Stroje a činky sú síce praktickými pomôckami, ale nie sú nevyhnutné. „Silový tréning znamená vytvorenie odporu, aby svaly mohli pracovať. To neznamená, že musíte zamieriť k ťažkým váham a hardcore strojom vo fitnes štúdiu. Odpor môžete docieliť aj vlastnou hmotnosťou tela a pomôckami, ako sú medicinbal alebo pásy. Najdôležitejšie totiž je, aby ste cviky robili správne a nepreháňali.“ Ľudia s problémami pohybového aparátu by si mali dať ukázať špeciálne cviky u fyzioterapeuta alebo trénovať chrbát v štúdiách na špecializovaných kurzoch. „Tam sú k dispozícii špeciálne stroje, ktoré minimalizujú riziko nesprávneho tréningu alebo zranení.“

junge Frau beim Fitness

Návod na starostlivosť o svaly

Najlepšou starostlivosťou o svaly je ich každodenný pohyb. Dôležité je aj správne uvoľnenie. Svaly totiž reagujú veľmi citlivo na emócie ako stres alebo strach a napínajú sa. To pomáha kritickým situáciám. Sval v dôsledku toho nepracuje optimálne a hrozí, že stvrdne. Uvoľňovacie metódy ako progresívna svalová relaxácia sú preto dôležité nielen na hlavu, ale robia dobre celému telu. Úplne najdôležitejšie je, aby vaše svaly nikdy nehladovali. Pri diétach s nízkym príjmom kalórií odbúrava telo najskôr veľkých požieračov energie a stavia pritom v prvom rade na svalstvo. Ak chcete schudnúť, tak si zakladajte radšej na spaľovacom motore tela. A trikrát týždenne cielene posilňujte najväčšie svaly na nohách, zadku a chrbte.

Westberg-Produkte
Hore
Pre optimálne zobrazenie stránky využívame cookies. Vo Vašich nastaveniach prehliadača si môžete použitie cookies deaktivovať. OK