Menu

Tipy a triky na uvoľnenie

Len pokoj – na dovolenke a aj vo všedný deň.

Home » ŽIVOT » Poradca » Tipy a triky nauvoľnenie - 09.2016

Väčšina ľudí vyhľadáva diaľky, aby našli pokoj. Pritom ho treba najskôr hľadať v sebe samom.

Táto myšlienka. Práve táto myšlienka. Jednoducho sa jej nemôžem zbaviť. Nech robím, čo robím, stále je tu. Napáda mi mozog ako nejaký vírus. Prežiera sa skrz pekné pocity, ktoré sa stále zmenšujú a strácajú na význame. Pohľad na more. Nádych, výdych. Ostaň pokojná. Počúvaj vlny. Cíť piesok pod nohami. Len sa nerozčuľuj. Len na to nemysli. A už je tu zas. Táto myšlienka. Táto jedna myšlienka, z ktorej sa idem zblázniť. Aby som mohla byť pokojná, spravím, čo mi káže. A vezmem smartphone do ruky. A skontrolujem, či som nedostala nové správy. A, už tu jedna je. Nie, je ich veľa. Veľmi veľa. A dôležitých. Dokonca sú tak dôležité, že nemôžem inak, ako na ne odpovedať. A už sa to stalo. Táto jedna myšlienka to dokázala. Pracujem. Na dovolenke. Skvelé.

Unter Wasser. Auch im Alltag sollte man immer wieder abtauchen.

Pod vodou. Aj počas všedného dňa by sme sa mali uvoľniť.

Rýchlejšie, vyššie, ďalej, lepšie. To je v dnešnej dobe obľúbené životné krédo. A síce vo všetkých oblastiach. Chceme byť v práci úspešní a vybudovať si kariéru v čo najkratšom čase. Chceme len to najlepšie pre naše deti. Chceme byť mamou ako z čítanky a otcom, správnym vzorom. Chceme mať fungujúci a harmonický vzťah. Chceme vždy robiť všetko správne. Chceme priateľov, ktorí tu pre nás sú, ak sa raz niečo pokazí. Chceme všetko a viac. Chceme to hneď. A všetko naraz. Len jedno očividne nechceme: to, čo nám robí dobre. Pretože pri všetkom tom chcení nám neostáva žiadny čas na oddych. Na dospatie sa. Na slnenie sa. Oddych. Nič nevidieť, nič nepočuť, nič nevravieť. A nič nerobiť. Zdá sa, že to nemá zmysel. Myslíme si, že nás to neposunie ďalej. Že to nie je možné. Ale v tom sa mýlime.

Ernst Ferstl, spisovateľ a učiteľ

»Ticho sa nič nepýta, ale môže nám dať odpoveď.«

Umenie odpočívať

Divné, že je to tak ťažké, jednoducho sa oprieť a odpočívať. Ako k tomu vôbec došlo, že sme neustále pre každého zastihnuteľné? Že máme výčitky svedomia, keď chvíľu nič nerobíme? Že už piaty raz za posledných desať minút kontrolujeme, čo je nové na Facebooku? Mimochodom:  nič.

Arm in Arm. Verreist man zu zweit, wirken Kompromisse sehr entspannend.

Ruka v ruke. Ak cestujeme vo dvojici, pôsobia kompromisy uvoľňujúco.

Keďže sme počas bežných dní konfrontované s tisíckami dojmov, nevieme vydržať, ak je zrazu ticho. Ak sa nič nedeje. Ak nič nevidíme, nepočujeme, nehovoríme. Už to vôbec nepoznáme. Zabudli sme na to, ako si oddýchnuť, ako nič nerobiť. A pritom je to tak dôležité. A už obzvlášť pri životnom kréde ako je „Rýchlejšie, vyššie, ďalej, lepšie“.
Ak chceme niečo dosiahnuť, potrebujeme silu a energiu. Čistú hlavu a telo odolné voči záťaži. Čiže aj pokoj a odpočinok. Inak toho bude na nás príliš veľa. Inak raz prekročíme hranice. Inak raz nebudeme vládať ďalej, vyhoríme a vzdáme to.
Odpočinok si najlepšie natrénujeme na dovolenke. Komická veta. Znie tak, ako keby sme vysvetľovali malému dieťaťu: čítať sa najlepšie naučíš tak, že sa pozrieš do knihy. Ale žiadny strach, máme pár pokynov, s ktorými to pôjde ľahšie. Prázdniny sa musia totiž dobre naplánovať, aby sme sa vyhli stresu už od začiatku.

Kto chce dosiahnuť pokoj, nepotrebuje program na voľný čas, ale iba voľný čas.

Odpočinok v 4 bodoch

Bod jeden: Všetky pracovné úlohy vyriešte pred dovolenkou, inak na ne budete neustále myslieť.
Bod dva: Vezmite si pár dní voľna predtým, ako vycestujete, a potom, ako prídete.
Bod tri: Dobre si premyslite, kam sa vyberiete na cestu, ako dlho ostanete, ako chcete tráviť čas a čomu sa tam môžu venovať deti. Rodičovský stres vám totiž zaženie každú nudu.
Bod štyri: Spýtajte sa samej seba, či nechcete vycestovať sama. Aj keď by to bolo len na jeden víkend.
Najlepším dovolenkovým cieľom je miesto kontrastov. Protiklad k bežnému dňu. To znamená: Ak sedíte neustále za písacím stolom, tak sa cez prázdniny pohybujte. Ak pracujete v meste, utečte do prírody. Ak ste neustále obklopená ľuďmi, potrebujete čas pre seba.

Genuss der Sonderklasse. Wer Urlaub vom Alltag braucht, sollte den Kontrast suchen.

Exkluzívny pôžitok. Kto chce dovolenku od všedného dňa, mal by hľadať kontrast.

Na začiatku dovolenky je efekt odpočinku najväčší, vravia experti. Ale čím sú prázdniny kratšie, tým viac myslíme na ich koniec. Ak si chceme oddýchnuť za jeden víkend, musíme vedieť naozaj dobre vypnúť. Ideálna dĺžka dovolenky je dva týždne. Alebo viac. V každom prípade to stačí len vtedy, ak necestujete úplne vystresovaná a vyhorená, a ak si počas roka rovnomerne doprajete chvíľky oddychu. Aj kvôli tomu, že oddýchnutie sa po prázdninách vytratí pomerne rýchlo. Ak sa do bežného pracovného dňa dostávate len ťažko, môže to dokonca viesť k takzvanému post holiday syndrome. Vtedy trpí človek bolesťami hlavy, stratou motivácie alebo poruchami pozornosti. Vďaka oddychu medzi príchodom z ciest a návratom do práce sa môžeme týmto symptómom vyhnúť. Tie sa tiež rozplynú, ihneď ako nás dobehne bežná realita.

Dovolenka analóg

Najväčší rebeli na dovolenke sú ale smartphóny, tablety a počítače. Tie vypnite. Alebo ešte lepšie, vôbec ich neberte so sebou. Taká je rada. Ale má jeden háčik. Niektorí ľudia sú znepokojení, ak nie sú zastihnuteľní. Takže všeobecný zákaz nemá zmysel. Možno sa necháte presvedčiť, aby ste si mobil nechali na hotelovej izbe. Ak neviete ani to, nastavte si aspoň tichý režim a vyskúšajte to nasledujúce ráno znovu.

Ticho je ako cudzie jedlo, ktoré človeku nemusí vždy chutiť na prvý pokus. Musíte sa naň naladiť. Musíte si naň zvyknúť. Možno vďaka pár dňom v kláštore. Mlčanie a meditácie. Joga a spiritualita. Človek nájde vnútorný pokoj a cestu k sebe samému. Zakaždým ide o protikladný program k bežnému hektickému dňu.

Rebel hnev

Nepríjemný spoločník, ktorý sa prikráda pri každej príležitosti. Sklamania z očakávaní sú preňho ako pozvánkou. A už sa rozčuľujeme nad situáciami, udalosťami a skutočnosťami, ktoré aj tak nemôžeme zmeniť. Napríklad daždivé počasie. Ani jedna kvapka dažďa sa ešte nikdy neodparila len preto, lebo sa nad ňou niekto rozčuľoval. Slnko nevyjde ani vtedy, ak sa nebudeme rozčuľovať. Okrem vnútorného slnka v nás samých.

Füße hoch. Und nichts tun. Das kann man lernen.

Nohy hore. Nič nerobiť. To sa dá naučiť.

Dostatok času pre seba

Dovolenka je čas, ktorý máme k dispozícii. Len k čomu, pýtame sa a pokúšame sa ho nejako zabiť. Ďalšou možnosťou je vnímať všetko, čo sa deje, celkom vedome, a so všetkými zmyslami. Čo jeme. Čo ovoniavame. Čo vidíme. Čo počujeme. Čo cítime. Tak, ako to robia herci na škole. Všetko zanecháva stopy. Sú to spomienky. Niečo, k čomu sa radi vraciame. Tak do svojho dňa dostaneme oddych.

Entspannung pur.Das Gute liegt so nah. Entspannung klappt überall. Man muss nur wissen, wie.

Čisté uvoľnenie. To dobré sa nachádza blízko. Uvoľniť sa dá kdekoľvek. Len musíme vedieť ako.

Po dovolenke si to môžeme ďalej cvičiť doma. Byť turistom vo vlastnom mieste. Ísť sa prejsť. Pozrieť si pamiatky vo vlastnom meste, o ktorých všetci hovoria, že ich navštevujú, len ak majú hostí zo zahraničia. Aj takýmto spôsobom objavíme niečo nové.
A zrazu je opäť tu, táto myšlienka. Práve táto myšlienka. Že nie vždy musíme niečo robiť. Že nie vždy musíme všetko robiť správne. Že sa nedá byť dokonalý. Je to myšlienka, ktorá nás robí šťastnými. Len pokoj, všetko je dobré.Čítať ďalej

10 skvelých tipov na pohodovú dovolenku doma. Plus: 5 cvikov na rýchly oddych.

Najlepšie tipy na dovolenku doma:

pozitok-10-tipov

Uvoľnenie počas všedného dňa: 5 cvičení na redukciu stresu

Po prvé. Robte grimasy. Dajte si ruky pred tvár, zatvorte oči, myslite na niečo pekné, napríklad na dovolenku, a zhlboka sa nadýchnite. Tak, že sa vám vypučí bruško. Zadržte. Vydýchnite. Opakujte päťkrát. Ak ste sa upokojili, a vaše myšlienky sú pozitívne, vystrúhajte grimasy. Ešte stále majte ruky pred tvárou. To uvoľňuje. Nielen tvárové svaly, ale celé telo. Na záver si krátko pomasírujte zátylok.
Po druhé. Pozerajte do diaľky. Ak sa v kancelárii neustále pozeráte len na obrazovku, uvoľníte si oči aj ducha tak, že raz za čas vstanete, podídete k oknu a zadívate sa do diaľky.

leben-psyche-7-ab_2016-06

V hlave. Uvoľnenie, ktoré cítime počas dovolenky, môžeme pár cvičeniami vyčarovať aj počas všedného dňa.

Po tretie. Dlhšie sa nadychujte a vydychujte. A síce dvojnásobne tak dlho. Celkom vedome. To upokojuje. Upokojujúce je aj, keď jednoducho rátate a celkom pravidelne dýchate. Cez nos nádych na päť sekúnd, cez ústa výdych na päť sekúnd. Alebo zatvorte oči a sústreďte sa na jeden bod, na ktorom dýchanie dobre cítite. Napríklad na brucho.
Po štvrté. Zbavte sa hnevu. Vyberte si na to miestečko, kde vás nebudú rušiť. Posaďte sa a myslite na to, čo vás hnevá. Zovrite dlane do pästí, napnite aj nohy a chodidlá a povedzte všetko, čo vám vadí. Jednoducho to vypustite von. Nikto vás nemôže počuť. Musíte si len dôverovať. Keď ste hotová, znovu sa uvoľnite. Postavte sa. Vytraste sa. Hotovo.
Po piate. Masírujte si miesto medzi palcom a ukazovákom. Palec pravej ruky položte na jemný bod medzi palcom a ukazovákom ľavej ruky. Potom tento bod zatlačte na desať sekúnd. Dve sekundy pauza. A tak dookola. Približne jednu minútu. Potom ruky vymeňte.

Andrea Fehringer & Thomas Köpf

ANDREA FEHRINGER & THOMAS KÖPF sú novinári a spisovatelia prednášajúci na Viedenskej univerzite. Napísali spolu 36 kníh, aj ako anonymní pisatelia. Usporadúvajú kurzy písania, a tak sprevádzajú iných na ich ceste k vlastnej knihe.

Helmut Berger

Helmut Berger žije a pracuje vo Viedni, najradšej píše o ľuďoch, hudbe, umení a kultúre. Obzvlášť napínavé na tom je to, že človek vždy objaví niečo nové, rozoznáva súvislosti a zbiera skúsenosti. Kto je otvorený a zaujíma sa, ten sa nikdy nenudí.

Hore
Pre optimálne zobrazenie stránky využívame cookies. Vo Vašich nastaveniach prehliadača si môžete použitie cookies deaktivovať. OK