Menu

Ľadová disciplína

Prehľad zimných športov.

Home » PÔŽITOK » Šport » Ľadová disciplína - 12.2016

Na prvý pohľad nie je obdobie zimy veľkým športovcom. Na druhý už vidíme, ako veľmi sa mýlime. Ako, s čím a kde sa dá počas zimy hýbať.

Sánky sa zabárajú do zasnežených svahov. Ľadový vietor píska človeku za ušami. S každým pohybom sa otvára výhľad na bielu dolinu. Dve dosky sa kĺžu po tisíckach ľadových kryštálikov, ktoré sa jagajú na slnku. Za nami bdie vrchol hory. Rýchlo, odhodlane a predsa s ľahkosťou fičíme zjazdovkou. Lietanie musí byť podobné. V myšlienkach sa potľapkávame po pleci, pretože sme neostali na gauči, ale zdvihli sa skoro ráno z postele. Telo si vydýchlo. Svedomie sa spokojne slní. Duša sa prebúdza k novému životu. Taký dobrý je šport v zime. Avšak ešte predtým, ako sa vrhneme na zjazdovku, bežeckú trať či turistický chodník, pýta sa fáza číslo jeden. Vďaka nej sa svaly zahrejú, chrípka nás obíde, a šport bude prospešný.

Devíza znie: dobre sa zbaliť, začať pomaly, priebežne sa hýbať a potom ísť opäť rýchlo do tepla.

Ten správny outfit

genuss-fitness-9-ab_2016-09Aj keď sa budete potiť, musíte sa dobre obliecť. Najľahšie to pôjde, keď sa oblečiete na cibuľový štýl. To znamená, že na seba natiahnete viacero tenkých vrstiev. Vyloviť len tak niečo zo skrine nie je najlepšia metóda. Potrebujete špeciálne oblečenie, ktoré absorbuje pot a udržuje kožu v suchu. V tomto smere bavlna nie je práve najlepšia. Nasaje do seba vlhkosť a nechá telo vychladnúť. Funkčné oblečenie tomu zabráni. K tomu ešte nejakú čelenku alebo čiapku, pretože najviac tepla uniká cez hlavu. Nízke teploty nastavia telo na stav pohotovosti, preto odoberá teplo rukám a nohám a privádza ho k orgánom dôležitým na prežitie. Aby vám končatiny predsa len nevychladli, dajte si dvoje ponožky a rukavice.
Ale aj tu platí, že nemá dôjsť k studenej vlhkosti.

Dostatok tekutín

V zime je to inak ako v lete. Pocit smädu sa nedostaví tak rýchlo. To znamená, že musíme piť menej. Práve naopak. Práve teraz musíme vedome dbať na príjem tekutín. Telo stráca tekutiny s každým výdychom. Pri námahe sa k tomu pridá ešte aj pot. Teplá citrónová alebo zázvorová voda dokáže telu ponúknuť teplo i tekutiny.

Jim Rohn, podnikateľ, autor, motivačný tréner

»Staraj sa dobre o svoje telo. Je to jediné miesto, ktoré v živote máš.«

Dobre sa zahrejte

Nezáleží na tom, o aký zimný šport ide. Telo sa musí pred športovaním zahriať. Lepšie povedané: kĺby, šľachy a svaly. Inak je pravdepodobné, že dôjde k natiahnutiu, pretrhnutiu a k svalovým kŕčom. Pred behom na lyžiach, korčuľovaním alebo behom si dajte pár kôl poklusom. Začnite pomaly a nepreháňajte. Pred lyžovaním a snowboardovaním by ste sa mali rozcvičiť cielenejšie. Napríklad krúžením ramenami, strečingom a jumping jackmi. Potulovať sa po športe po vonku nie je dobrý nápad. V žiadnom prípade nevychladnite na studenom vzduchu, telo chce do tepla tak rýchlo, ako sa len dá, a von z prepoteného oblečenia. Až potom treba začať so zaužívaným strečingom. Po úspešnom workoute sa odmeňte horúcou sprchou. Ak máte čas, môžete si ju predĺžiť na malý wellness. Ak sa budete držať týchto pár tipov, bude outdoorový šport v zime zdravou záľubou, ktorá sa dá navyše ešte aj rozmanito upraviť.

Čítajte ďalej: zima - šport

Zjazdové lyžovanie

Za hodinu lyžovania spáli človek minimálne 800 kalórií. Posilňujú sa svaly na nohách a krvný obeh. A v skupine s ostatnými je faktor zábavy zaručený. To, že počet lyžujúcich Slovákov klesá, nie je výhovorka na to, aby ste ostali slabí. Ak máte pod nohami namiesto lyží radšej snowboard, nebuďte sklamaní, táto vecička je omnoho náročnejšia. O dosku menej, o to viac námahy. Postoj na boarde si vyžaduje viac energie a silnejšie svaly na nohách. Preto je tento šport spojený s väčším rizikom a pravidelný tréning je veľmi dôležitý.

genuss-fitness-4-ab_2016-09

Cool. Čím lepšia kondícia a väčšie ambície, tým trúfalejšie svahy.

Beh na lyžiach a korčuľovanie

Nie každý je zjazdovkár. Kto nemá rád uponáhľanosť, radšej nech zanechá v snehu stopy pri behu na lyžiach. Pre všetkých tých, ktorým nejde až tak o dobrodružstvo na zjazdovke, je beh na lyžiach vhodnou alternatívou. A má aj ďalšie výhody: omnoho menšie riziko pádov a nehôd, žiadne drahé karty na lanovky, žiadne nekonečné rady a jeden vyslovene efektívny workout. Človek trénuje nielen nohy, ale aj ruky, a srdcovo-cievny systém sa takisto dostáva do pohybu. Ak sa neviete spriateliť ani s jednými doskami, ešte stále je tu korčuľovanie. Zimná alternatíva ku kolieskovým korčuliam je tou najjednoduchšou možnosťou, ako sa venovať zimnému športu. Či už na umelom klzisku alebo na zamrznutom jazere, s deťmi alebo priateľmi: korčuľovanie je finančne nenáročné a veľmi zábavné. Pokiaľ nás korčule netlačia.

Alternatívy

genuss-fitness-3-ab_2016-09Avšak ani bežné športy ako bicyklovanie alebo beh nemusíte v zime vzdávať. Ak budete dodržiavať pravidlá zimy, môžete si kondíciu udržať aj počas chladného obdobia. Mali by ste si ale byť  vedomí toho, že pri nízkych teplotách sú na telo kladené väčšie požiadavky. Pri mínus piatich stupňoch je za bežných okolností všetko v poriadku. Ak však teplota ešte poklesne, môže dôjsť k problémom s dýchaním. Ľadový a suchý vzduch dráždi priedušky. Pri vetre musí bojovať aj nos, často si nestíha robiť svoju úlohu, ktorou je zvlhčovanie a otepľovanie vzduchu. Šál na  lícach môže pomôcť. Aby ste mohli jazdiť po mokrých cestách alebo behať po zamrznutých, potrebujete si v každom prípade dávať väčší pozor. Prekročiť vlastné hranice je nebezpečnejšie ako v lete. Ale tiež to nemusí byť vždy silný vytrvalostný tréning. Ak sa v zime cítite bez energie, často je príčinou len ľahký nedostatok pohybu a svetla. Malá prechádzka na slnku vám spraví dobre. Zvyšný workout môžete presunúť dovnútra.

 

 

Čítajte ďalej: trendové športy

Trendy

Fatbiken im schnee

Ak to máte radšej nezvyčajne, žijete v tej správnej dobe. Nové trendy v športe skrývajú v sebe možné dobrodružstvo.

Fatbike: Zoberiete mountainbike a nasadíte mu mimoriadne tučné plášte. Tak rýchlo sa zrodil fatbike. Aby ste mohli jazdiť aj po snehu a ľade, bez straty rovnováhy.

Snowkite: Zoberiete lyže alebo snowboard. K tomu si pripnete kite, čiže šarkana, a necháte sa unášať vetrom po zjazdovke. Zasnežené, zamrznuté jazerá sú tou tá najlepšou plochou.

Turistika na snežniciach: Pripnete si dve snežnice a bežíte. Znie to jednoducho, avšak je potrebná poriadna sila. Rozhodne ide o turistiku rýchlym krokom cez hlboký sneh. Potom si horúcu čokoládu skutočne zaslúžite.

Snowsurfing: Zoberiete snowboard a odopnete viazanie. A už na ňom stojíte ako na surfe a napriek tomu jazdíte po snehu. Vyzerá to veľmi pôsobivo, no je to skôr niečo pre profíkov.

 

Čítajte ďalej: 3 cvičenia pre zimné športy

Cvičenia na zahriatie

Training. Wer gut durch die Wintersaison kommen will, dem sei das richtige Training vor dem Winter ans Herz gelegt.

Tréning. Ak chcete zimnú sezónu zvládnuť v pohode, vezmite si k srdcu ten správny tréning ešte pred zimou.

1. Stabilizácia celého tela
Z ľahu na bruchu prejdite do vzporu na predlaktí, nohy sú od seba vo vzdialenosti bokov, oprite sa o špičky nôh. Panva je takisto hore. Telo napnite a vydržte 15 sekúnd. Potom prejdite do bočného vzporu, tento raz sa podopriete už len o jedno predlaktie. Telo tvorí jednu rovnú líniu. Vydržte. Z tejto polohy prejdite do vzporu na chrbte – bez ľahnutia. Vydržte a prejdite do polohy na druhom boku. Dôležité je podržať telo v jednej línii.

2. Hlboký výpad
K tomuto cviku potrebujete gauč, na ktorého kraj sa postavíte. Vykročte vpred. Jedna noha ostane na gauči, druhá zachytí jemný pád. Vyrovnajte sa a z výpadu choďte späť do stoja. Opäť vydržte. Opakujte osem až dvanásťkrát na obe nohy.

3. Rovné svaly na bruchu
Potrebujete stabilnú stoličku, aby ste sa mohli posadiť na okraj. Ruky po stranách vystrite dopredu, pritiahnite kolená. Potom vystrite nohy smerom dopredu. Udržujte v tele napätie. Nohy opäť pritiahnite a nechajte klesnúť. Opakujte osem až dvanásťkrát.

Hore
Pre optimálne zobrazenie stránky využívame cookies. Vo Vašich nastaveniach prehliadača si môžete použitie cookies deaktivovať. OK