Menu

Ako trénujem správne?

Fitness tréner vysvetľuje ako to funguje.

Domov » PÔŽITOK » Šport a fitness » Ako trénujem správne? - 01.2018

Ploché brucho, úzky driek, okrúhly zadoček. Fitness tréner v rozhovore prezradil, ako môžete cieleným tréningom a správnym stravovaním zmeniť svoju postavu.

Mnohí sa pomocou fitness tréningu snažia vyformovať svoje telo. Čo všetko sa dá dosiahnuť?

Je jedno, v akom veku alebo za akých predpokladov so športom začíname. Zvýšeným pohybom môžeme pozitívne vplývať na telo. Ak kombinujeme pravidelný vytrvalostný a silový tréning spolu so správnym stravovaním, dokážeme dosiahnuť aj stanovené ciele. Dôležité je uvedomiť si, že zmeny nenastanú z večera do rána. Pri správnom tréningu sa výsledky určite dostavia.

Ktorý tréning je vhodný na ktorý cieľ?

V zásade je pre telo najlepšia kombinácia rôznych záťaží, tréning by sme však mali prispôsobiť vytýčeným cieľom. Ak je naším cieľom zníženie­ váhy, sústredíme sa skôr na vytrvalostný tréning v kombinácii s obmedzením kalórií. Aby sme naozaj urýchlili vyformovanie tela, napríklad ak sú naším cieľom pevnejšie stehná, mali by sme sa sústrediť na silový tréning.

Oproti väčšine mužov chcú ženy síce vyformovať svoju postavu, ale nechcú nabrať svalovú­ hmotu. Ako sa dá tomu predísť?

Vo väčšine prípadov sú názory, že silovým tréningom sa zmeníme na „svalnáčov“­, úplne bezdôvodné. Vďaka veľmi nízkej hladine­ testosterónu vytvárajú ženy v porovnaní s mužmi tak či tak menej svalovej hmoty. Dva až tri tréningy za týždeň môžu tkanivo napnúť a vzbudiť v tele látkovú premenu bez toho, aby sme sa museli obávať, že si vytvoríme príliš veľa svalovej hmoty. Na dosiahnutie ženskej postavy sú vhodné napríklad kurzy antary, ktoré sa môžu navštevovať ako dodatok k cel­kovému tréningu.

Ženy trénujú rady v skupinách. Je potrebný aj tréning na strojoch alebo s činkami?

Aby sme dosiahli svoje ciele, mali by sme trénovať zakaždým s nejakou zmenou a telo zaťažovať. So záťažou môžete samozrejme trénovať aj v skupine. Tu je moti­vácia skupiny dokonca väčšinou väčšia ako pri samotnom tréningu na strojoch. Dôležité je aj to, aby sa nerobili stále len monotónne a rovnaké cviky.

Tip na článok:  Športujete radšej na čerstvom vzduchu? Tu nájdete pár tipov na šport v zime, ktorý vás bude naozaj baviť!

V akom poradí a čo by mal človek trénovať, aby dosiahol optimálny efekt?

Začať by sme mali s ľahkými mobilizačnými cvičeniami a s trochou kardio tréningu, približne päť až desať minút. Keď je telo dostatočne rozohriate, môže sa prejsť k silovému tréningu. Následne sa môžeme venovať vytrvalostnému tréningu, tentokrát kľudne o niečo dlhšie. Strečing tréningovú jednotku optimálne uza­vrie.

Na čo musíme dávať pozor, aby tréning ostal zdraviu prospešný? Kde nesmieme preháňať?

frau beim sport. Fitness

Veľmi dôležité je dodržiavanie časov na regeneráciu. Telo potrebuje po namáhavej záťaži približne 48 hodín, aby bolo opäť plne výkonné. Ak chce teda niekto trénovať viac ako trikrát za týždeň, mal by robiť split-training. Pri ňom sa tréning rozdelí na dve alebo viac častí. Napríklad tak, že nohy trénujeme v iný deň ako vrchnú časť tela. Okrem toho by mala byť záťaž síce výzvou, ale nie príliš náročnou, aby nedošlo k nebezpečenstvu poranenia sa. Veľmi dôležité pri fitness tréningu, a predovšetkým pri vytrvalostnom tréningu, je dostatočný príjem tekutín. Za hodinu intenzívneho tréningu by mal človek vypiť liter tekutín, prednostne vody alebo elektrolytické nápoje bez obsahu cukru.

Aké sú nové trendy, ktoré veľmi efektívne menia postavu?

Napríklad funkčný tréning s kettlebell a podobne. Keďže práve zmena a koordinatívne výzvy sú tak dôležité, odporúča sa tréning bez bežných strojov a činiek. Tréning s vlastnou telesnou váhou, napríklad s TRX pásmi, môže pomôcť pri posilnení a formovaní základného svalstva. Aj pri antare je pozornosť upriamená prevažne na základné svalstvo, panvové dno a hĺbkové brušné svalstvo. Cieľom je dosiahnuť krásnu postavu a ploché brucho vďaka zameraniu sa na hlbšie brušné svalstvo. A pomocou takzvaného Milonovho kruhového tréningu sa dá trénovať celé telo za krátky čas. Prístroj uloží informácie o tele a automaticky nastaví polohu v sede alebo rozsah tréningu a s cvičením sa môže ihneď začať. Môžete tak precvičiť celé telo len za 16 minút.

Stačí šport sám o sebe, aby sme dosiahli „nové“ telo?

Vďaka fitness tréningu sa dajú dosiahnuť mnohé ciele. Aby však človek viedol zdravý a aktívny životný štýl, je rovnako dôležité aj správne stravovanie a dostatok pohybu, pričom sa neodporúčajú krátkodobé diéty. Skôr by sa mala zvoliť dlhodobá pestrá a zdravá forma stravovania.

Aké rady by ste ešte dali žene, ktorá chce svoje telo natrvalo vyformovať?frau trainiert mit einer kettlebell

Telesná transformácia sa žiaľ nedostaví z večera do rána. Človek musí vydržať a dopriať telu čas, aby zareagovalo na nové výzvy. Veľmi dôležitý je pritom aj postoj k športu. Mnohé osoby strá­cajú po pár mesiacoch chuť trénovať, pretože stále robia tie isté cvičenia dookola. Preto je dôležité mať stále nové podnety a ponúknuť telu zmenu, či už sú to rôzne tréningové metódy alebo skupinové kurzy. Tréning by mal byť zábavou!

ZDIEĽAŤ
Hore
Pre optimálne zobrazenie stránky využívame cookies. Vo Vašich nastaveniach prehliadača si môžete použitie cookies deaktivovať. OK