Menu

Odvahe sa možno naučiť

Otočte sa strachu chrbtom.

Domov » ŽIVOT » Duševné zdravie » Odvahe sa možno naučiť - 04.2018

Mať odvahu neznamená zbaviť sa strachu. Znamená to naučiť sa zaobchádzať so svojimi obavami múdro a s rešpektom.

Strach kráča ruka v ruke s odvahou.“ Toto je výrok muža, ktorého by ste zrejme označili za prototyp odvážneho človeka: Reinhold Messner. Ľudia, ktorí svoj život riskujú na príkrych skalných stenách a vysokých horách, sa považujú za obzvlášť odvážnych. Ale ani tí najväčší hrdinovia nie sú zbavení strachu. Adrenalínový horolezec Alexander Huber, ktorý zdolal tie najnáročnejšie skalné steny úplne bez zaistenia, o svojom strachu dokonca napísal knihu („Strach, tvoj najlepší priateľ“). „Strach je naším neustálym spoločníkom. Pomáha nám prežiť a rozpoznať rizikové situácie,“ hovorí.

Všetci máme strach. Je to v podstate ľudská a dôležitá emócia. Varuje nás, keď je ohrozená naša bezpečnosť a ukazuje nám, kde sú naše hranice. Okrem toho nás motivuje tieto hranice prekonávať. Progres nastáva vždy práve tam, kde sa cítime trochu nepohodlne a neisto: na hranici našej komfortnej zóny.

Priveľa strachu zabíja slobodu

Ignorovať pocity strachu alebo im bez rozmyslu rozhorčene vzdorovať sa nám nemusí vyplatiť. Skúsme ich vnímať ako signály svojho vnútra, ktoré v sebe nesú dôležité posolstvo. Problém nastáva vtedy, keď strachu dovolíme, aby nás paralyzoval v pomyselnom bezpečí domova. Môžeme tak totiž prísť o pôžitok zo skutočného prežívania života a cennej slobody.

Byť odvážny znamená konať aj napriek strachu. Určite je však vhodné sa najprv nad svojimi obavami zamyslieť. Vždy by nám malo byť jasné, či sú naše obavy opodstatnené a ako sa vyhnúť tomu najhoršiemu scenáru (pozri „Tri kroky v boji proti strachu“). Aj dobrodruh, akým je Alexander Huber, dôsledne plánuje svoje odvážne sólo výpravy v predstihu a snaží sa minimalizovať možné riziká, napríklad intenzívnym tréningom. Inak by to bolo skrátka príliš nebezpečné.

Niektoré obavy sa pri hlbšej úvahe ukážu ako nerealistické alebo prehnané. Často sú za ne zodpovedné staré dogmy, ktoré sme prevzali od svojich rodičov. Ak si nie ste istí, či je vaša obava opodstatnená, môžete sa poradiť s dobrou kamarátkou alebo kamarátom, koučom alebo terapeutom a pokúsiť sa nájsť odpovede na tieto otázky: Čo všetko by sa muselo stať, aby som v priebehu nasledujúcich dvoch rokov stratila strechu nad hlavou? Aké presvedčenie je zdrojom môjho strachu a kde som ho získala? Existujú ľudia, ktorým sa podobný krok už podaril? Niekedy nájdeme odpoveď aj sami v sebe, najčastejšie počas dlhej prechádzky alebo meditácie.

Keď nás strach prevalcuje

Niekedy sa naše obavy vymknú kontrole. Počet ľudí trpiacich záchvatmi paniky a úzkostnými poruchami závratne rastie. Táto porucha je najčastejšie diagnostikovaná ako psychické ochorenie. V tomto štádiu je skutočne dôležité vyhľadať pomoc terapeuta alebo lekára.

Najhorším, ale žiaľ veľmi častým spôsobom riešenia tohto problému, je jeho zapretie. Okruh zdrojov obáv sa rozširuje až do bodu, kedy pre človeka začne byť problémom aj plnenie každodenných povinností alebo opustenie bytu. Pacienti, ktorí sa svojmu strachu s odbornou pomocou po malých krokoch postavia, majú veľkú šancu na návrat do normálneho života.

Tip na čítanie: Nielen odvahu, ale aj charizmu si dokážete vybudovať.

Telo pod tlakom.

Chronický strach je spúšťačom zdravotných problémov. Vyvoláva takzvanú „stresovú reakciu“: Tep srdca sa zrýchľuje, zreničky sa rozširujú, organizmu dochádza energia a svalstvo je lepšie prekrvené. Telo sa pripravuje na boj o prežitie alebo útek, rovnako, ako tomu bolo u našich predkov v dobe kamennej. Je to zmysluplná, dobre mienená stratégia.

Keď však človeka pár dní nenaháňa mamut, len sa denne obáva cholerického šéfa alebo budúcnosti, telo už nie je schopné vrátiť sa do rovnováhy. Často dochádza k poruchám trávenia alebo spánku, niekedy dokonca k vzniku závažných ochorení.

Prvým dôležitým krokom je uvedomenie si, že máme strach. Kurzy bdelosti, jogy alebo Feldenkraisovej metódy, ako aj rôzne formy fyzickej terapie, nám môžu pomôcť lepšie a včas vnímať dôležité signály nášho vnútra. Uvoľňujúce techniky a meditačné cvičenia nám následne môžu pomôcť s upokojením nervového systému (pozri „Relaxačné dýchanie“). Účinným liekom v boji proti strachu je aj pocit spolupatričnosti a láskyplné dotyky.
Najdôležitejšie je pochopiť, že život bez strachu neexistuje. Práve vďaka tomu je možné aj napriek strachu odvážne kráčať v ústrety svojim cieľom a túžbam.

Tri kroky v boji proti strachu

Úspešný americký spisovateľ Tim Ferriss („4-hodinový týždeň“) vo svojej aktuálne TED-prednáške odporúča konfrontáciu so svojimi obavami v troch krokoch.

 

Relaxačné dýchanie

Vedomým predĺžením výdychu vyšleme telu impulz, že sa má upokojiť. Opakujte jedno z dvoch uvedených cvičení po dobu najmenej dvoch až piatich minút.

Cvičenie 1: Nadýchnite sa a pri každom výdychu ticho zabzučte ako včela (technika včelieho dychu alebo Bhramari Pranayama). Pri nádychu môžete v sede alebo v stoji zdvihnúť ruky od tela a pri výdychu ich nechať opäť klesnúť. Toto jogové cvičenie slúži na zlepšenie nálady.

Cvičenie 2: Počítajte dĺžku svojich nádychov a výdychov. Pokúšajte sa postupne zvýšiť pomer na 3 ku 5 (dĺžka nádychu/dĺžka výdychu).

Tip na knihu

BUCH TIPP Maj strach a napriek tomu konaj

Ktosi raz povedal, že najsilnejšie zmeny sa presadzujú ťažko preto, lebo prichádzajú skôr, ako je okolie na ne pripravené. Potvrdiť by to mohla aj Susan Jeffers, autorka knihy Maj strach a napriek tomu konaj.

Zhrnutie: Život v súlade so strachom

  • Strach nie je vždy náš nepriateľ. Je dôležitou emóciou, ktorá nám ukazuje naše hranice a dodáva nám odhodlanie ich prekonávať.
  • Obavy by sme mali chápať ako signály nášho vnútra. Rozhodne by sme sa však svojím strachom nemali nechať spútať. Odvážni sú tí, ktorí konajú aj napriek obavám. Najprv by sme však mali dôkladne zhodnotiť naše potreby a zvážiť, ktoré obavy sú opodstatnené a ktoré nie.
  • Keď sa obavy dostavia, v žiadnom prípade sa im nevyhýbajte. Postavte sa im zoči voči a prekonávajte ich po malých krokoch. Relaxačné techniky a meditačné cvičenia sú osvedčenými pomocníkmi, ktoré vám pomôžu upokojiť váš nervový systém.
  • Najdôležitejšie je prijímať svoj strach ako niečo prirodzené. Aj napriek obavám je dôležité pracovať na splnení svojich túžob a cieľov.
ZDIEĽAŤ
Hore
Pre optimálne zobrazenie stránky využívame cookies. Vo Vašich nastaveniach prehliadača si môžete použitie cookies deaktivovať. OK