Menu

Meditácia: Nová bezhlavosť

Upratať chaos v hlave.

Home » PÔŽITOK » Meditácia:Nová bezhlavosť - 04.2016

Upratať chaos v hlave. Zahnať stres. Nič nehľadať. Nájsť vnútorný pokoj. Meditácia je jedna z najúčinnejších ciest k pokojnému ja. Z duševných cvičení profitujú nielen vyhorení manažéri alebo viac či menej známe osobnosti.

Zatiaľ to v našej hlave vyzerá, akoby sa tam jašili divoké opice. Jedna z nich kričí: „Nezabudni na účty za elektrinu!“ Ďalšia reve: „O tretej máš termín s daňovým poradcom!“ Iná škrečí: „Ešte musíš odpovedať na maily.“ Zatiaľ čo telefonujeme, rýchlo kontrolujeme doručenú poštu, nákupný zoznam alebo aspoň agendu na ďalších pár hodín. Večer potom nevieme, kde nám stojí hlava. Rev opíc neprestáva, vypnutie nám padne zaťažko.

skupina medituje

Liečivá. Meditácia je účinnou cestou k pokoju a podporuje zdravie.

Moderné uvoľnenie

„Meditácia dokáže zastaviť tieto typické príznaky bežného dňa,“ vysvetľuje Dr. Ulrich Ott, psychológ na nemeckej univerzite v meste Gießen a autor knihy o meditácii. Namiesto tabletiek na upokojenie odporúča vystresovaným ľuďom uvoľňovacie techniky z Ďalekého východu. Už roky skúma účinky meditácie na funkciu a štruktúru mozgu. Avšak aj keď sa veda už dlho zaoberá týmto výnimočným druhom duševného rozjímania, vynorí sa mnohým pri meditácii obraz jogína stojaceho na hlave.

Dr. Ulrich Ott, psychológ:

„Meditácia sa často pripisuje oblasti náboženstva a ezoteriky, čo u dnešných skeptikov ľahko vedie k odmietavému postoju.“

Skepsa, ktorá nie je úplne oprávnená, avšak korene meditácie sú neoddeliteľne spojené s náboženskými obradmi. Medzičasom však viaceré štúdie potvrdili, že duševné cvičenia pôsobia aj na telesnú, aj na duševnú rovinu. Často je tento účinok zhrnutý takto: „Meditácia mení dlhodobo štruktúry v mozgu, dopomáha k lepšiemu životnému pocitu, posilňuje sústredenosť a pozornosť.“ Ďalej podľa výskumov ovplyvňuje imunitný systém a procesy samoliečby v tele, môže pozitívne pôsobiť na srdcovo-cievne problémy, vyhorenie a vysoký krvný tlak. „Nikto neočakáva, že vďaka mysli by mohli zmiznúť choroby. Avšak meditovanie má na zdravie vplyv, ktorý lekári a psychológovia doteraz len zriedka využívali,“ dopĺňa vedec. „Časom sa meditácia presadila aj na klinikách pri liečbe pacientov, ktorým šlo v prvom rade o zlepšenie ich symptómov, nie o spirituálne osvietenie.“

Rôzne spôsoby

Tai-Chi meditácia

Bojová. Aj taká je meditácia: Tai-Chi.

Väčšina ľudí, ktorí začínajú s meditáciou, chce v prvom rade ujsť od osobného zhonu. „Každý sa dokáže naučiť zmeniť vnútorný pocit smerom k pokoju a uvoľneniu,“ hovorí doktor Ott, ktorý popri meditačných kurzoch vedie aj kurzy jogy a odporúča ich aj deťom. Najdôležitejšou zásadou je vytrvalosť. Vo všetkých formách meditácie ide v prvom rade o pohľad dovnútra. Ale ako sa to robí, to meditovanie? „Na túto otázku existuje mnoho odpovedí, pretože je veľké množstvo rôznych meditačných techník,“ vraví Ott. Niektoré v sebe zahŕňajú pohyby tela, ako taiči, qigong, hatha joga alebo otočný tanec derviš.

Pomocné prostriedky

Pri iných metódach sa opakujú meditačné slabiky alebo vety, mantry: óm. Ott pokračuje: „Ďalšie techniky pracujú s pozorovaním meditačných obrazov (mandaly), s pozeraním na plameň sviečky alebo na vnútorné predstavy.“ Ťažko povedať, ktorá metóda je pre koho vhodná. Práve pre začiatočníkov sa ako ideálny meditačný objekt hodí vlastné dýchanie: „S dýchaním prestávame vnímať vonkajšie okolie a začíname vnímať telesné vnútro.“ Dýchanie môžeme vnímať sčasti aj vedome, pretože bránica a hrudný kôš sa hýbu. Expert na meditáciu: „Okrem nich slúžia ako kotva pozornosti aj pocity v oblasti nosových dierok.“

dýchanie meditácia sviečky retiazky modlitba

Nápomocné. Sviečky, retiazky, mandaly alebo dýchacie techniky. Každý má svoj vlastný nápomocný prostriedok.

Transcendentálna meditácia

Ešte nie je prebádané, ktorá metóda pomáha najlepšie. Dr. Ulrich Bauhofer je ajurvédsky doktor a učí transcendentálnu meditáciu (TM). Na svoje špeciálne semináre láka slovami: „Prázdne konto energie môžete znovu naplniť. Len musíte vedieť ako. Nie je to komplikované ani ťažké, ani časovo náročné. Musíte len mať odhodlanie, všímať si vlastnú energiu, učiť sa ju opäť cítiť a neporovnávať sa s inými.“ Kultový režisér David Lynch, Clint Eastwood, Jeff Bridges alebo Oprah Winfrey meditujú podľa TM metódy už dlho. Pred desiatimi rokmi založil Lynch nadáciu, ktorá zbližuje ľudí s posttraumatickými poruchami vďaka meditácii.

V USA sú organizované kurzy meditácie na zníženie stresu už dávno na dennom poriadku.

Účinné vnímanie tela

Doktori a psychológovia často odporúčajú Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR). Jon Kabat-Zinn, medzičasom vyslúžený profesor univerzity v Massachusetts, spojil prvky budhizmu so západnými prírodnými vedami. Dnes sa MBSR používa ako sprievodná terapia proti stresu, depresii, návalom strachu a bolestiam. V Dánsku sa učitelia dozvedajú, ako môžu žiakom sprostredkovať viac súcitu a priateľskosti pomocou bodyscan, vedenej meditácie. Iniciátor a autor bestsellera Peter Hřeg vysvetľuje: „Študentom pedagogiky odporúčame každý deň dvadsaťminútovú meditáciu. Počas nej by sa mali spojiť so svojím telom, srdcom a dušou a pokúsiť sa túto kvalitu preniesť do vzťahu k ostatným. Po takom bodyscan sú aj deti veľmi otvorené a vnímavé.“ Údajne to pomaly, ale citeľne mení život, hovorí Hřeg: „Vaše správanie k deťom aj k dospelým je podmienené vaším celým bytím – vaším telom, srdcom aj rozumom.“

Transcendentálna meditácia (TM) je vhodná pre všedný deň, môžete ju praktizovať na kancelárskej stoličke, v lietadle alebo na gauči.

Technika je jednoduchá a relatívne ľahká k naučeniu sa. Cameron Diaz hovorí o jej zážitkoch s meditáciou: „Naučila som sa TM, techniku transcendentálnej medicíny. A bolo to presne to, čo potrebujem. Bola to skutočnosť, tá najjednoduchšia vec, ktorú som vo svojom živote urobila – nie tá najharmonickejšia alebo najjednoduchšia meditácia, ale s odstupom to najlepšie, čo som sa niekedy naučila.”

Mag. Andrea Fallent

Mgr. Andrea Fallent píše pre active beauty od jeho prvého vydania v roku 2003. Oblasti, ktorým sa vyštudovaná veterinárka a žurnalistka venuje, sú zdravie, stravovanie a šport. V spolupráci s medicínskymi expertmi pripravuje rubriku „Opýtali sme sa za vás“, v ktorej sa zaoberá aktuálnymi témami zo sveta zdravia .

Hore
Pre optimálne zobrazenie stránky využívame cookies. Vo Vašich nastaveniach prehliadača si môžete použitie cookies deaktivovať. OK