Menu

Zahriatie a ochladenie

Potraviny na leto a zimu.

Home » PÔŽITOK » Stravovanie » Zahriatie a ochladenie - 02.2017

Určité druhy potravín nám môžu pomôcť zahriať organizmus. Iné sú zase spúšťačom našej vlastnej telesnej klimatizácie. Využite výhody, ktoré prináša táto chutná regulácia.

Hovorí sa, že pokiaľ ide o stravu, človek by mal načúvať svojmu žalúdku. To zvyčajne nie je žiaden problém. S príchodom chladných ročných období náš žalúdok po teplej strave doslova volá. Chuť na chrumkavé šaláty a osviežujúci červený melón je preč. Naše telo si žiada horúce gaštany a hrejivé polievky. Nie sú to však len teplé jedlá, ktoré v zime víťazia nad surovou stravou. Vrchol sezóny zažívajú aj niektoré konkrétne suroviny. Namiesto letných ovocných šalátov s ananásom, kivi a mätou si radšej dáme ovocný kompót so škoricou a kardamómom alebo pečené jabĺčka s hrozienkami a vlašskými orechmi. K vanilkovej zmrzline sa čoraz častejšie servíruje horúce ovocie. V mikulášskom balíčku si okrem osviežujúcich mandarínok bohatých na vitamíny nachádzame aj množstvo orieškov, ktoré nás zahrejú zvnútra. Už v liečebných praktikách Ďalekého východu, akými sú tradičná čínska medicína a ajurvéda, ale aj v európskom ľudovom liečiteľstve sa určitým potravinám pripisovali termické účinky.

Napríklad červené mäso, najmä z diviny, by nás malo vnútorne zahriať viac ako trebárs kuracina.

Aj tekvica, cesnak a cibuľa nám rovnako ako oriešky a gaštany pomáhajú prekonať chlad. Pikantné koreniny, akými sú čili, čierne korenie alebo zázvor, sú ďalšími známymi zahrievačmi nášho tela. Pripisujú sa im taktiež afrodiziakálne účinky. Ich konzumácia dráždi ústnu sliznicu, najmä v zadnej hornej časti mäkkého podnebia, čo podporuje prekrvenie. Dochádza k rozšíreniu ciev, zrýchľuje sa tlkot nášho srdca, stúpa telesná teplota a my sa viac potíme. Organizmus sa tak chráni pred prehriatím. Preto ľudia z tropických častí sveta tak obľubujú pikantné jedlo. Vyvoláva intenzívne potenie, ktoré uľahčuje uvoľňovanie tepla z tela. V chladných regiónoch môže naopak pomôcť pri prechladnutí a zahriať studené ruky a nohy.

Hot.Sich selber einzuheizen ist eine Frage der Dosierung. Ein Schäuferl zu viel und alles brennt.

Horúce. Úspešné zahriatie organizmu je otázkou dávkovania. Veľa všetkého predsa škodí.

Teplo

V ázijskej teórii o piatich prvkoch sú všetky potraviny zaradené do jednej z piatich skupín: studené, ochladzujúce, neutrálne, zahrievajúce a rozpaľujúce. Keďže základnou myšlienkou tradičnej čínskej medicíny je nájsť zlatú strednú cestu, odporúča sa konzumovať potraviny najmä zo skupín zahrievajúce až neutrálne a neutrálne až studené. Výrazne teplé a studené potraviny majú pre naše telo význam len pri nerovnováhe spôsobenej napríklad extrémnymi teplotami. Významnú úlohu však zohráva aj spôsob ich prípravy. K rozpaľujúcim surovinám patrí karí, čili, zázvor, čierne korenie, plesňový syr, škorica a tiež jahňacie, srnčie a jelenie mäso a všetky druhy mäsa určené na grilovanie. Obilniny ako ryža, proso alebo špalda, ktoré sú vo svojej podstate neutrálne, získavajú pražením a varením zahrievacie účinky. Hrejivými druhmi ovocia sú slivky, broskyne, marhule a granátové jablká. Zo zeleniny sú to fenikel, bataty, tekvica hokaido a tiež hrozienka, kakao, vlašské orechy, ovčí a kozí syr, parmezán, tekvicový olej, ocot, pečená cibuľa a gaštany. Nesmieme zabudnúť ani na salámu, kuracinu, úhora, krevety, homáre, tresku, lososa, tuniaka, sardely, platesu a rôzne druhy údeného mäsa. Z byliniek tieto účinky pripisujeme petržlenovej vňati, bazalke, oreganu, tymianu, borievke a škorici. To, že práve škorica je v období Vianoc taká obľúbená, nie je náhoda.

genuss-essen-5-ab_2016-08

Liečivo. Polievka vždy dobre padne. Obzvlášť známy kurací vývar má vedecky dokázané liečivé účinky.

Chlad

Chladné, a teda menej vhodné počas studených zimných dní sú jablká, hrozno, pomaranče, melasa, artičoky, olivy, hlávkový šalát, púpava, reďkovka, avokádo, baklažán, brokolica, špargľa, špenát, cukina, nakladaná kapusta, ustrice, chobotnica, kešu orechy, olivový, sezamový a slnečnicový olej, jačmeň a pšenica, šľahačka, tofu, kačacina a tiež šalvia a potočnica. Medzi chladné suroviny zaraďujeme aj rajčiny, ananás, kivi, citróny, jogurt, uhorky, banány, mango, červený melón, biely cukor, kaviár, krabie a račie mäso, riasy, sójovú omáčku a soľ. Najmä jedlá a nápoje, ktoré už vo svojej podstate majú ochladzovacie termické účinky a navyše sa konzumujú studené (napríklad pomarančový džús priamo z chladničky), by sme podľa názoru niektorých odborníkov na tradičnú čínsku medicínu mali konzumovať s mierou, pretože výrazne ovplyvňujú činnosť nášho tráviaceho systému. Dokonca aj niektoré horúce nápoje, ako zelený čaj a rozličné druhy bylinných čajov (napr. mätový, lipový, harmančekový, bazový), majú ochladzujúce účinky. To, samozrejme, neznamená, že sa ich počas zimných mesiacov musíme vzdať. Je však nevyhnutné nastoliť rovnováhu medzi ochladzujúcimi a hrejivými potravinami. Tak napríklad chladivú klasiku vo forme špagiet s rajčinovou omáčkou môžeme doplniť štedrou porciou hrejivého parmezánu. Kto si chce dochutiť čaj citrónom a doplniť si tak zásoby vitamínu C, mal by radšej ako po mätovom čaji siahnuť po jablkovo-škoricovom alebo zázvorovom. Ak uprednostňujete varené, dusené, pečené pokrmy a pokrmy pripravované na pare pred surovou stravou, zahrejete svoje telo ešte o niečo viac.

Tip: Proti pocitu chladu sa dá skvele bojovať aj hrejivými hustými polievkami. K tým môžete ako prílohu pokojne servírovať osviežujúci šalát bez toho, aby ste hneď začali mrznúť.

Klasika

Hádam najznámejším a najobľúbenejším pokrmom, ktorý nás spoľahlivo zahreje, je polievka. Už naše staré mamy s obľubou nechávali polievku variť celé hodiny. Zvyk posilniť sa hydinovým vývarom pri prechladnutí pretrval dodnes. Tento recept sa pripisuje istému židovskému učencovi z 12. storočia. Medzičasom je legendárny účinok tohto klasického zimného pokrmu aj vedecky podložený. Tím vedcov z americkej univerzity v Nebraske zistil, že čerstvý kurací vývar môže vďaka svojmu zloženiu skutočne bojovať proti infekciám horných dýchacích ciest, a to vďaka tomu, že obmedzuje aktivitu bielych krviniek podieľajúcich sa na chrípkových procesoch v tele. Vedci však zatiaľ nezistili, ktoré konkrétne prísady sú za tento účinok zodpovedné. Isté však je, že horúca para navyše zvlhčuje sliznice a pomáha dokonca aj uvoľniť upchaté nosové dutiny. Okrem toho polievka, samozrejme, zvyšuje denný príjem tekutín, čo je pre náš imunitný systém taktiež veľmi prospešné. Ak chcete jej protizápalový a hrejivý účinok ešte posilniť, pridajte kúsok zázvoru. Alebo zopár čili papričiek. Či napríklad fenikel. Čokoľvek, čo vám pri príprave radí váš žalúdok. Nemusíte sa ničoho obávať – s najväčšou pravdepodobnosťou vám neporadí napríklad také kivi. Ani uhorky. Žalúdok predsa vie, čo je pre naše telo dobré.

Raňajky, ktoré zahrejú a k tomu prehľad: Čítať ďalej

Ovsená hrušková kaša, to sú raňajky, ktoré váš deň naštartujú tak, že vás zvnútra dobre zahrejú. Na prípravu ošúpte jednu hrušku a nakrájajte ju na malé kocky. Potom zmiešajte hrsť ovsených vločiek so štipkou soli, primiešajte goji bobuľky a celé to zalejte vriacou vodou. Následne primiešajte kúsky hrušky, nejaké hrozienka, trochu škorice a mletý klinček a všetko poduste päť minút na malom ohni. Posypte medom a mletými vlašskými orechmi a podávajte ešte teplé.

Früchstück Brei mit Birne

Ohrievajúco. Hruška a ovsené vločky sú ideálnou kombináciou na raňajky.

Prehľad horúcich a studených potravín

teple-studene-jedla

Nákupný zoznam:

Levanduľa. Jemne aromatická čajová zmes je úžasná pre telo, myseľ aj dušu. Typická uvoľňujúca vôňa a chuť levandule je skombinovaná s mierne sladkými šípkami a čerstvou mätou. Jemný bylinkový čaj od dmBio môžete piť nesladený alebo si k nemu pridať sladký med či trstinový cukor. Ayurvéda. Tento ayurvédsky čaj od dmBio je ideálnym spoločníkom v chladnom, daždivom počasí. Kombinácia ostrého korenia, ako je zázvor a čierne korenie, a medovky sú aromatickým chuťovým zážitkom.
Zázvor. Kandizovaný sekaný zázvor od dmBio zahreje organizmus a je ideálny na ozvláštnenie sladkých jedál, dezertov a džemov. Pokojne si ho však vychutnajte len tak, ako drobnú pochúťku. Orechy. Zmes orechov dmBio obsahuje šesť rozličných druhov orechov, okrem iného aj vlašské orechy, a je výživnou pochúťkou na zahnanie malého hladu. Túto lahodnú biozmes však môžete použiť aj pri príprave müsli a dezertov.
Čili. Vegánsky pôžitok vo forme krémovej nátierky z papriky a čili od dmBio. Výborne chutí natretá na krajec chleba, ale môžete ňou dochutiť aj svoje obľúbené pokrmy.
Hore
Pre optimálne zobrazenie stránky využívame cookies. Vo Vašich nastaveniach prehliadača si môžete použitie cookies deaktivovať. OK