Active Beauty
Popôrodné babyblues: postihuje 80% žien

Sú na vine sociálne médiá?

Popôrodné babyblues: postihuje 80% žien

Očakávania boli obrovské – o to hlbšia je emocionálna priepasť, do ktorej sa prepadne novopečená matka. Kedy baby blues (takmer) samé odznie a kedy je už nutné v prípade popôrodnej depresie počas šestonedelia vyhľadať lekársku pomoc: objasňuje pôrodná asistentka.

Dočkali ste sa. Pôrod ste zvládli. A bábätko je roztomilé. Vlastne je všetko super. No toľko ospevovaná obrovská radosť z materstva sa nejako nedostavuje. „Zhruba 80% žien trpí poruchou známou ako popôrodné baby blues,“ hovorí pôrodná asistentka a psychoterapeutka Tanja Liebl.

Popôrodné baby blues: preto postihuje toľko žien

„Odborníci popisujú popôrodné baby blues ako popôrodné výkyvy nálady alebo popôrodný prechodný smútok. Tento stav spravidla nastupuje súbežne s nástupom laktácie, takže zhruba tri až štyri dni po pôrode,“ vysvetľuje odborníčka. Fakt, že postihuje tak veľa žien, má niekoľko dôvodov. Dôležitú úlohu hrajú jednak hormonálne zmeny a jednak nové úlohy, ktoré pribudnú novopečenej matke s príchodom bábätka.

Stať sa mamou je krásne, ale najmä zo začiatku je to práca na plný úväzok, často bez možnosti oddýchnuť si. Vyčerpanosť, neistota a strach: pri takomto náročnom nastavení úplne normálna reakcia.

Vzbudzujú sociálne médiá falošné očakávania?

„Fakt, že mnohé matky trpia popôrodnými baby blues, často súvisí s falošnými očakávaniami,“ hovorí Liebl. Rôzne platformy sociálnych médií tvoria skreslený obraz odklonený od reality. Príliš málo sa hovorí o tom, aké je emocionálne a tiež fyzicky namáhavé stať sa matkou. Či už na internete alebo v kruhu priateliek a známych sa o tomto náročnom období alebo o popôrodnej depresii teda veľa nehovorí.

Popôrodné baby blues: Všetko, čo o popôrodnej prechodnej náladovej labilite musíte vedieť

Týmito symptómami trpí mnoho žien

Typické popôrodné blues sa prejavuje najmä ako únava, vyčerpanosť, nedostatok energie, pokles nálady, precitlivenosť, smútok, úzkostlivosť a podráždenosť. Je nutné odlíšiť stav popôrodného blues od takzvanej popôrodnej depresie. Tieto príznaky sú potom často sprevádzané pocitmi viny, pocitom prázdnosti, nezáujmom o dieťa ako aj všeobecným nepriateľským postojom k bábätku. Zriedkavé nie sú ani strata chuti do jedla a poruchy spánku.

Zatiaľ čo popôrodné baby blues po nejakom čase, keď sa žena zžije s novou situáciou, samo od seba (obvykle po niekoľkých týždňoch) odznie, popôrodná depresia pretrváva značne dlhšie. Depresia nemusí nevyhnutne zaútočiť bezprostredne po pôrode, často vzniká až neskôr v priebehu prvého roka života dieťatka.

Čo pri popôrodnom smútku pomáha?

1. Pokoj a pomoc popôrodnej asistentky

Obdobie šestonedelia, teda prvé týždne po pôrode, je určené na to, aby sa matka a dieťa zžili s ich novým životom a aby načerpali po pôrode nové sily. Presne na tento účel by tento čas mal byť aj využitý. Pôrodné asistentky, ktoré sprevádzajú ženy počas šestonedelia, sú pre nich v tomto čase dôležitými kontaktnými osobami. Sú odborne vyškolené na to, aby sprevádzali matku a dieťa počas budovania ich spoločných väzieb a tiež, aby dokázali rozpoznať popôrodné baby blues od popôrodnej depresie. V prípade potreby potom odporučia ženu ku gynekológovi alebo k špecialistovi.

2. Poplačte si

Čerstvé maminy si majú jednoducho chuť poplakať. A tomuto nutkaniu by sa ani nemali vzpierať. Poriadne sa vyplakať pomôže žene odbúrať tlak. Nehanbite sa za slzy, použite ich ako formu emocionálnej úľavy. Totižto otvorené narábanie s vlastnými emóciami je dôležité pre správne fungujúce fyzické a psychické zdravie.

3. Choďte na prechádzku

Počas šestonedelia by mala žena čo možno najviac oddychovať a zotavovať sa. Neznamená to však, že by sa nemala ani pohnúť z postele. Naopak: prechádzka na čerstvom vzduchu dokáže nakopnúť, rozprúdiť krvný obeh a vylepšiť náladu.

4. Spánok

Nedostatok spánku vedie k nervozite a stresu. Spánok je preto pre čerstvé maminy nevyhnutný. Určite využite každú príležitosť a pospite si. Je jedno kedy a ako; hlavné je, aby ste si oddýchli. Veď neznie vám dobre, že by vám na pár hodín dohliadli na bábätko ocino alebo babka?

5. Zapojte aj partnera a rodinu

Aj ľudia z vášho okolia si prvé chvíle s bábätkom pravdepodobne predstavovali inak. Chceli vidieť maminu a jej dieťa šťastné a v takto nepriaznivej situácií pociťujú bezmocnosť. Partner, priatelia a rodina dokážu skutočne pomôcť. Prejavte jej pochopenie a dožičte čerstvej mamine toľko pokoja, koľko len potrebuje. Odrieknite návštevy, ktoré naozaj nie sú nevyhnutné, prevezmite za ňu povinnosti v domácnosti a pomôžte jej s dieťatkom. Hoďte s novopečenou maminou reč alebo požiadajte o radu pôrodnú asistentku. 

Byť matkou koniec koncov nie je úloha jednotlivca, je to otázka tímovej práce. Len vtedy, ak je tím dokonale zohratý, môže duša načerpať nové sily a konečne sa môžu dostaviť do života šťastné pocity. Naozaj!