Menu

4 tipy od profíka pre zvýšenie motivácie

Poprosili sme o interview logoterapeuta Christopha Schlicka.

Home » Život » Duševné zdravie » 4 tipy od profíka pre zvýšenie motivácie - 01.2021

Prekonať svoje slabšie ja nie je vôbec ľahké. Prečo sa však niektorí vedia namotivovať ľahšie ako tí ostatní? A dá sa to zmeniť?

Najmä keď nás okliešťujú externé vplyvy, napríklad dopady Covid-19, je pre nás veľmi ťažké nájsť v sebe motiváciu. V najlepšom prípade vychádza z nás samých. A motiváciu je možné aj zvýšiť: pomocou týchto tipov od logoterapeuta a psychologického konzultanta Christopha Schlicka.

Motivovať sa: prečo sa nám to niekedy zdá tak ťažké?

Jednému sa to darí, iní bojujú so svojím slabším ja každý deň – a bezúspešne. Prečo? Podľa Christopha Schlicka to súvisí so skúsenosťami, ktoré sme nadobudli v detstve: sme od prírody zvedaví a radi by sme sa zakaždým naučili niečo nové? Alebo patríme k tým bojazlivejším a desíme sa získania akejkoľvek novej skúsenosti? „Zjednodušene si skúsme predstaviť, že sme miešaný drink. Položme si otázku: aký je môj základný kokteil, z ktorého môžem čerpať?“ hovorí logoterapeut.

Ak sme v detstve nemali žiadnu podporu od niekoho dospelého v okolí a ak nás nikto nenaučil, že aj keď čelíme náročným výzvam, netreba sa vzdávať a musíme ísť ďalej, potom sa naučíme akurát to, že: „Neoplatí sa snažiť sa, aj tak to nikam nevedie.“ Po takejto skúsenosti môže byť pre nás v dospelosti samozrejme omnoho zložitejšie dokázať sa namotivovať.

Vonkajšia či vnútorná motivácia? Ktorá je ktorá?

Externá motivácia vychádza z externých zdrojov. „Napríklad, navštívi ma priateľ a navrhne, aby sme spolu zašli budúci týždeň na túru.“ hovorí Schlick. Alebo ak dostanete šancu zarobiť na určitom projekte pekné peniaze: samotná finančná odmena tu hrá rolu vonkajšej motivácie, je to dôvod, prečo projekt realizujem. Ten sám o sebe je len prostriedkom na dosiahnutie tohto cieľa.

Na druhej strane, vnútorná motivácia znamená: robím niečo, pretože je to pre MŇA dôležité. Vnútorné motívy vychádzajú z motivačnej štruktúry človeka (koktail), zo seba samého: rozhodol som sa ísť na túru alebo si zabehať. Alebo ak chcete privoňať k novému športu – bez toho, aby ste tým niečo sledovali, napríklad schudnúť, motivácia vychádza z vášho vnútra. Sme zvedaví a chceme vedieť niečo nové, konáme jednoducho na základe vnútorných pohnútok.

Objaviť tú správnu motiváciu: ako zistím, čo ma správne namotivuje?

Toto je jedna z najťažších úloh vôbec, hovorí zo skúsenosti Schlick: „Tu platí len jedno: skúšať, skúšať, skúšať!“ Konajte ale pomaly a opatrne, znova a znova si klaďte otázku: Ako sa cítim, keď robím to či ono? Robí mi to dobre? Nenechajte sa odradiť maličkosťami a pokúste sa precítiť, ako vám potom je, radí odborník.

Každý z nás si v sebe nosí vnútorné presvedčenie, ktoré nám hovorí, či je niečo správne alebo nie. Ale v skutočnosti nám to vôbec nepomáha, tvrdí odborník. Pretože: „Toto presvedčenie sa odráža od našich morálnych základov a my sme si už zvykli im poctivo načúvať.“ Zistite preto radšej sami v sebe, či váš plán alebo predsavzatie prispieva k vášmu osobnému rozvoju a či podporuje vašu osobnú slobodu.

4 tipy, ako zvýšiť vašu motiváciu

  1. Zas a znova analyzovať

Pri objavovaní a pomenovávaní vlastných interných motívov vám pomôže, ak si budete stále dookola klásť otázku, prečo ste urobili to alebo ono. Ak by ste sa napríklad chceli viac venovať cyklistike, pýtajte sa sami seba, prečo to chcete, aký úžitok vám tento šport prináša, je pre vás cyklistika vôbec vhodná? „Vyhovuje mi to a je to pre mňa skutočne dôležité?“ Analyzujte a pýtajte sa vždy najmenej dva alebo trikrát, pretože sami sa môžete motivovať len vtedy, ak niečo naozaj chcete.

  1. Skúste si spísať denné ciele

Vyskúšajte napríklad toto cvičenie: „Každé ráno si zapíšte na papier dve veci, ktoré by ste v priebehu dňa chceli robiť. A večer si zase zapíšte dve veci, ktoré ste si počas dňa naozaj užili. Tieto spolu nemusia vôbec súvisieť. Ak tak urobíte po viac dní či týždňov, oveľa viac sa dozviete o svojich myšlienkach a konaní a odrazu si poviete: hej, na tento deň sa skutočne teším!“

  1. Začať postupne a pomaly

Môže vám pomôcť, keď si väčšie úlohy rozmeníte na menšie. Pri každom menšom kroku si položte otázku: zvládol som to na jednotku? Toto zistenie potom preneste aj na veľký cieľ. Pretože dielčie úspechy dodávajú odvahu a motiváciu k tým väčším. „Pripomína to horolezectvo: musím sa zastaviť, posilniť sa a idem ďalej – a odrazu som v cieli.“

  1. Vypestujte si nové návyky: chce to čas

Motivácia je práca. Ľudia, ktorí vedia zdravo narábať s motiváciou, hovoria: robíme to radi, nezaťažuje nás to. Pre tých, ktorí sa s motiváciou len učia pracovať, to zo začiatku nebude ľahké. Schlick zo skúsenosti vie: „Niekedy si musíme doslovne takpovediac zavesiť mrkvu až pred ústa a povedať si: stačí urobiť už len jeden krok a môžem si dať hryz.“ Postupom času si vypestujete nový návyk a sebamotivácia bude pre vás stále ľahšia a ľahšia.

Hore
OKViac informácií