Menu

Ako deťom posilniť imunitný systém

Pomocou našich tipov môžete posilniť imunitný systém vášho dieťaťa.

Home » Rodina » Ako deťom posilniť imunitný systém - 08.2020

Je vaše dieťa neustále choré? Pomocou našich tipov môžete posilniť imunitný systém dieťaťa a predchádzať chorobám, ako aj alergiám.

Imunitný systém dieťaťa je iný ako u mamy a otca, pretože sa najskôr musí vyvinúť. Preto sú deti v princípe náchylnejšie na choroby ako dospelí: „Tri až štyri infekcie za rok, väčšinou ale banálne, sú u detí normálne“, hovorí Dr. Michaela Lehmann, lekárka pre tradičnú európsku medicínu. „Deti tým žiaľ musia prejsť, pretože iba tak sa učia pamäťové bunky imunitného systému.“ Tieto si zapamätajú príslušné antigény a pri ďalšom výskyte vedia na ne rýchlo reagovať. Ale rodičia môžu tiež pomôcť pri posilňovaní imunitného systému, aby sa u dieťaťa neskôr vyskytlo menej alergií alebo aby nemalo žiadne alergie. Ako sa to dá, to prezradí doktorka Lehmann.

Toto posilní všetky deti: tipy pre rodičov

  1. Otužovanie: „S tým môžete začať už veľmi skoro, aj s menšími deťmi. Do lavóra napustite cca 18 stupňovú vodu. Potom nechajte deti, aby do nej opatrne vošli, najskôr prstami a potom celými chodidlami. Deti to majú spravidla veľmi rady. Minúta úplne postačí.“ Ak sa stane vstupovanie do vody pravidelnou každodennou rutinou, môže táto metóda zlepšiť stav imunity. „Postará sa o silnejšie prekrvenie – aj sliznice. Imunitný systém sa môže správne aktivovať, pretože bunková obrana prostredníctvom imunitných buniek je aktívnejšia.“
  2. Vyhýbajte sa nadmernej hygiene: Ak rodičia u dieťaťa zabránia stretu s akýmikoľvek baktériami, nebude imunitný systém stimulovaný. Ten však potrebuje antigény, aby sa aktivoval. „Čím viac sa toho vynechá, tým menej môže reagovať. Imunitný systém potom namiesto toho reaguje na podnety, ktoré si nevyžadujú žiadnu prehnanú reakciu.“ Jasne povedané: v čím sterilnejšom prostredí dieťa vyrastá, tým skôr sa vyvinú alergie ako senná nádcha. Okolie, v ktorom je povolená aj špina, naproti tomu pomáha pri prevencii voči alergiám.
  3. Pohyb na čerstvom vzduchu: Hranie sa a vystrájanie vo voľnej prírode je pre detský imunitný systém to najlepšie. Vonku sa nielenže stretne s najrôznejšími choroboplodnými zárodkami, ale pohyb udržiava detské telíčko vo forme.

Imunitný systém malých detí

  1. Dostatok spánoku: Pri bábätkách a malých deťoch by ste mali dbať na to, aby spali približne dvanásť hodín denne, pretože potrebujú viac spánku ako dospelí a väčšie deti.
  2. Dotyky a masáže: Dotyky sú pre vývoj dieťaťa a tým aj pre jeho imunitný systém veľmi dôležité. Dobrý vzťah s rodičmi je základ, pretože tak je dieťa posilnené v každom ohľade – mimochodom aj psychicky. „Aby cítilo rovnováhu, hrajú dotyky významnú úlohu. Túto súvislosť skúma psychoneuroimunológia: čím lepšie sa cítime, tým lepšie pracuje imunitný systém“, hovorí odborníčka. Dôležité: bábätká by mali mama a otec držať často, môže pritom pomôcť šatka na nosenie. Silný imunitný systém podporujú aj masáže: masáž reflexných zón na chodidlách sa dá ľahko urobiť napríklad aj bábätku.
  3. Extra ochrana prostredníctvom materského mlieka: Pretože materské mlieko už v sebe obsahuje protilátky, posilňuje imunitný systém a ponúka dieťaťu dobrú ochranu počas fázy dojčenia. Vlastný imunitný systém bábätka je síce aktívny už aj počas dojčenia, ale naplno sa aktivuje až po dojčení.

Pri školákoch: tieto podporné prostriedky sú účinné

  1. Výživa: Mala by byť čo najviac prírodná, teda málo priemyselne spracované, sezónne a regionálne potraviny. To je dobrý základ.
  2. Správny rytmus spánku / bdenia: Školáci potrebujú dostatok spánku, hovorí lekárka. „Aby sa telo dokázalo dostatočne zregenerovať, je potrebných asi desať hodín.“ Okrem toho by deti mali večer tráviť čo možno najmenej času na mobile, inak sa naruší rytmus spánku.
  3. Sauna: Školáci už môžu chodiť do sauny – je to dobrá príležitosť, aby sa posilnil imunitný systém. „Dieťa rozhodne, čo považuje za dobré – ak mu postačí päť minút, je to v poriadku.“ A myslite na to, že po saune je potrebné sa ochladiť.
  4. Domáce prostriedky: „Existuje veľmi veľké množstvo možností, ako posilniť imunitný systém detí – napríklad cibuľová šťava. Na prípravu nakrájajte nadrobno cibuľu a pridajte hnedý cukor alebo med. Nechajte to cez noc prejsť, potom sa vytvorí sirup, ktorý môžete deťom podávať po lyžičkách“, radí doktorka Lehmann. Pomáha aj pri nachladnutí. Alebo uvarte čaj z tymianu, ktorý podporuje imunitu, najlepší je osladený trochou medu, pretože deťom chutí horko.

Pri experimentovaní s domácimi bylinkami z bylinkovej záhrady môžu deti zistiť, čo im robí dobre. Pozor: pri deťoch si bezpodmienečne dávajte pozor na to, aby neužili žiadne silné éterické oleje ako mentol alebo gáfor. Tieto môžu spôsobiť kŕče v hrtane.

Korona: výnimočná doba, špeciálne opatrenia na posilnenie imunity

Tak či tak je dodržiavanie odstupu najdôležitejšou prevenciou. Rodičia idú pritom príkladom: keď deti vidia, že vonku dodržiavate odstup, bude pre ne ľahšie sa správať rovnako. V rámci rodiny sú však dotyky a kontakt dovolené a vyžadované.

Dôležitá je aj hygiena rúk: „Najlepšie je ruky umývať pol minúty mydlom. Dezinfekciu môžete použiť ako doplnok, ale ak si ruky umývate správne, postačí to.“

Dr. Michaela Lehmann pracuje ako lekárka pre tradičnú európsku medicínu, homeopatka a Kneipp – lekárka v kúpeľoch Bad Kreuzen – prvom centre pre tradičnú európsku medicínu (TEM). O každého hosťa sa tam starajú prostredníctvom všestrannej a individuálnej lekárskej starostlivosti, stravy a pohybu. Cieľom pracovníkov je podporiť hostí liečivými podnetmi, ktoré môžu integrovať do svojho každodenného života.

Hore
OKViac informácií