Active Beauty
Ako rýchlejšie bojovať proti prechladnutiu

Ako rýchlejšie bojovať proti prechladnutiu

Na horúci čaj s citrónom radšej zabudnite a s kúpeľmi proti prechladnutiu to tiež nepreháňajte. Stav si tak môžete len zhoršiť. V boji proti nádche a prechladnutiu robíme stále tie isté chyby.

Vybudovanie dobrej imunity je najlepšou prevenciou proti chorobám vo všeobecnosti. Niekedy nás však vírusy dostanú aj napriek silnej imunite či dostatočnej hygiene rúk. Nerobte si starosti: aj keď vás trápi kašeľ, máte nádchu a škriabe vás v krku, môžete sa prechladnutia zbaviť. To, ako rýchlo, závisí do istej miery na vás.

 

Ako sa zbaviť prechladnutia: 7 chýb, ktorých sa pri nádche radšej vyvarujme

Kľudový režim

Telo sa najlepšie vypne a regeneruje počas spánku. Ak ale strávite deň v posteli, večer nebudete dostatočne unavený na to, aby si telo v noci vychutnalo hlboký a pokojný spánok. Preto platí nasledujúce: pospite si, no potom vstaňte a doprajte si radšej výdatný oddych na gauči namiesto ležania v posteli. Samozrejme, to neplatí, ak vás skolí horúčka, cítite sa malátne a ani nie ste schopný postaviť sa na nohy.

Neostávajte len vo vnútri

Nádchy sa najlepšie zbavíte na čerstvom vzduchu. A nielen pohyb a kyslík robia zázraky. Čerstvý vzduch je tiež dobrý lekár. Vlhkosť vzduchu vonku je spravidla vyššia ako vo vnútri v miestnosti. Keď sú sliznice optimálne zvlhčené, sú schopné vyplaviť z tela škodlivé látky a okamžite sa budete cítiť lepšie. Aj keď sa na to spočiatku necítite, teplo sa oblečte a choďte na prechádzku. Uvidíte: v zdravom tele zdravý duch!

Je samozrejme dôležité, aby ste svoje aktivity prispôsobili vašej aktuálnej kondícií. Odporúča sa skôr pomalé tempo a prechádzky na krátke vzdialenosti s malými prestávkami na oddych.

Vykúriť byt na viac stupňov? Prosím, radšej nie!

Pre nachladnutie sú typické zimomriavky a ľadové nohy. Žiada sa nám zababušiť a mať v byte či v dome teplučko, ale presne preto sa často dopúšťame fatálnej chyby: ak kúrenie nastavíte na maximum, vzduch v miestnosti bude extrémne suchý. Už beztak podráždené sliznice sa ešte viac vysušia, čo vám jednak spôsobuje bolesti a jednak poskytuje vhodné prostredie pre patogénne mikroorganizmy, ktorým sa na suchých slizniciach veľmi dobre darí. Preto je lepšie to s izbovou teplotou nepreháňať (ideálna je teplota 22 stupňov), ale skôr si zabezpečiť pohodu teplým oblečením, termoformi či liečivými kúpeľmi na nohy.

Dobrý tip: Zvlhčovače vzduchu (postačí aj miska s vodou, ktorú položíte na radiátor) nielen zabránia vysychaniu vzduchu v miestnosti, ale vám aj pomôžu účinne sa zbaviť prechladnutia či mu dokonca včas predísť.

Sprej do nosa: prosím, nepreháňajte to s ním

Stačí jeden vstrek a dokážete sa hneď voľne nadýchnuť. Takýto sprej do nosa (dostupný v dm) je skutočným zázrakom. A to je tiež dobre, no len za predpokladu, že to s jeho používaním nepreháňate. Ideálne sa vyhýbajte používaniu sprejov obsahujúcich dekongestíva viac ako 3 až 4 dni po sebe. Ich používaním totiž môže dôjsť k vysušeniu a následnému opuchu sliznice a takáto sliznica môže byť potom živnou pôdou pre množenie patogénnych mikroorganizmov. Mnoho sprejov do nosa už dnes obsahuje ošetrujúce zložky (napr. dexpanthenol), ktoré zabraňujú vysušovaniu či podráždeniu sliznice.

Malá rada: Sprej do nosa s morskou soľou (dostupný tiež v dm) sa môže používať nielen pri nachladnutí, no z času na čas aj ako prostriedok preventívnej starostlivosti o sliznice, zvlhčenie slizníc totiž pôsobí účinne na zvýšenie ich odolnosti voči infekciám.

Zbaviť sa prechladnutia pomocou horúcich nápojov s citrónom? Nie!

Citróny sú bohatým zdrojom vitamínu C, ktorý posilňuje imunitu a prispieva k normálnej funkcii imunitného systému. Čo však mnohí nevedia: Vitamín C (inak kyselina askorbová) nie je tepelne stabilný. V kombinácii s horúcou vodou stráca svoj účinok. Urobíte lepšie, ak odšťavený citrón premiešate s vlažnou vodou alebo vlažným čajom. A čo je každopádne veľmi dôležité: takúto vitamínovú bombu si naservírujte niekoľkokrát denne. Naše telo potrebuje neustály prísun vitamínu C, nakoľko ho nie je schopné ukladať do zásob, jeho prebytok telo bez problémov vylúči.

Kúpeľ na prechladnutie: prosím, len nie príliš horúci

Kúpele na prechladnutie (dostupné v dm) s éterickými olejmi uvoľňujú upchatý nos, napäté svaly a zahrievajú telo. To je dobrá vec. Celá procedúra sa však môže zvrtnúť na kontraproduktívnu, ak zvolíte príliš vysokú teplotu vody. Vykúpte sa v teplej vode, nie však v horúcej. Príliš teplá voda znižuje krvný tlak, po takomto kúpeli môžeme mať závraty a tiež sa cítiť slabí. A ak ste prechladnutí, nezostávajte vo vode dlhšie ako 15 až 20 minút.

Sauna pôsobí preventívne, prechladnutia vás však nezbaví

Pri saunovaní platí v podstate to isté ako pri kúpeľoch. Teplo pôsobí na krvný obeh zaťažujúco, okrem toho by malo byť vaše telo v plnej zbroji, aby dokázalo efektívne bojovať s vírusom. V saune je navyše vlhký a teplý vzduch, čo je ideálne prostredie pre prenos a šírenie vírusov. Sauna vám definitívne nepomôže zbaviť sa prechladnutia rýchlejšie, ale môže pôsobiť ako prevencia. Náhly prechod z horúčavy do studenej vody zlepšuje krvný obeh, povzbudzuje prekrvenie slizníc, čo podporuje tvorbu obranných látok voči infektom.