Menu

Balet udržiava ľudí vo forme – v každom veku

S baletom možno začať dokonca aj v dospelosti. Telu to prospeje.

Home » Život » Zdravie » Balet udržiava ľudí vo forme – v každom veku - 09.2019

Zoznam hororových príbehov, ktoré sa môžete o balete dopočuť, je dlhý. Napriek tomu sen o tom ako sa v bielych saténových topánkach vznášate ako víla zostáva hlboko zakorenený v hlavách mnohých dievčat – nezriedka po celý život. V dnešnej dobe sa stále viac žien dáva na balet, aby si ešte v pokročilom veku splnili svoj sen, bez drilu, psychického tlaku či diét.

Balerínou v každom veku

V baletných kurzoch pre dospelých vidno sebavedomé 18- až 80-ročné ženy, ktoré s výrazom tváre síce vážnym, ale vôbec nie uboleným, robia pliés (drepy), ronds de jambe (krúženie nohami) a battements (výkopy). Atmosféra v miestnosti je pokojná, no nie napätá.

Cviky si vyžadujú veľkú sústredenosť. Ženám ich napokon predvedú len raz a potom ich už musia vykonávať samostatne. Sústredenosť na vlastný pohyb je veľmi dôležitá. Koniec koncov je potrebné dbať na nespočetné detaily, od správnej pozície nôh cez pozíciu lakťov až po držanie hlavy. Aj profesionálne baletky pracujú celý život na tom, aby základné pozície dotiahli do dokonalosti. „Balet nebude nikdy jednoduchý,“ povedala kedysi slávna tanečníčka a choreografka Agnes de Milleová. „Bude len možný.“

Snaha o úplnú dokonalosť spolu s nulovou možnosťou niekedy ju dosiahnuť nie je jediným dôvodom, prečo je tento tréning tak dlho vzrušujúci. Jednotlivé kurzy sú vystavané rôznorodo – v závislosti od učiteľa baletu. U začiatočníčok sa s obľubou začína so silovými cvikmi a strečingom na zemi, zatiaľ čo pokročilé už rozcvičku často zvládnu samy. Chodby pred štúdiami sú preto plné tanečníc, ktoré si zahrievajú svaly.

 

Všetko začína pri tyči

Po zahriatí sa ide najprv à la barre. Pri tyči sa trénuje technika a rovnováha. Zatiaľ čo základné prvky sa opakujú, o ich variáciách rozhodujú vyučujúci. Niekedy sa nacvičujú kombinácie, ktoré sa potom využijú na malú choreografiu „au milieu“ – teda uprostred miestnosti. Skoky a otočky sa tiež trénujú vopred.

Najneskôr pri nich sa rýchlo ukáže, prečo je balet tak úzko spojený s disciplínou a presnosťou. Pohyby sú často rýchle, nohy letia nahor a človek sa delí o priestor s ostatnými. Opakovania majú slúžiť ako prevencia pred výronmi. Dôležitým aspektom je pritom posilňovanie tých svalov, ktoré sú dôležité pre rovnováhu a spoľahlivé pristátie po skokoch. Jacqui Green Haasová, dlhoročná trénerka atletiky v Cincinnati Ballet a predsedníčka seminára Dance Medicine Academic, vo svojej knihe Dance Anatomie píše: „Väčšinu zranení si slabší tanečníci privodia nesprávnou technikou.“ Aj svalové nerovnomernosti pri tom podľa nej zohrávajú svoju úlohu.

Povinnosť a zodpovednosť

„Každý tanečník je zodpovedný za svoje zdravie,“ myslí si Jaqui Green Haasová. „K tomu patrí aj dodržiavanie pokynov učiteľky či učiteľa, zvládnutie správneho držania tela a zapájanie správnych svalov pri vykonávaní určitého pohybu.“ A učitelia sú podľa nej zasa povinní podporovať žiakov pri zlepšovaní techniky, poúčať ich o nebezpečenstvách zranení a vyučovať tanec tak, aby bol zdraviu prospešný.

Preto skúsení vyučujúci najmä začiatočníčkam trpezlivo vysvetľujú základné pozície a neustále naprávajú maličkosti ako napínanie brušných svalov či supináciu nôh, ktorá by v žiadnom prípade nemala byť extrémnejšia než supinácia kolien. Obzvlášť by sa malo dbať na priliehanie vonkajších hrán chodidiel o podlahu, aby netrpeli kĺby. Ramená vytiahnuté nahor či hyperlordóza pri tyči tiež často vedú k tomu, že vyučujúci dotykom upozornia na nutnosť upraviť pozíciu. Samozrejme, nejde o dotyk palicou, ale jemný dotyk končekmi prstov.

Ak túto často nemú, pretože inak by bola rušivá, kritiku frekventantka príjme a zapracuje na svojej technike, môže sa tešiť na zlepšené držanie tela a ladnejšie pohyby už po niekoľkých mesiacoch. Ak vydržíte niekoľko rokov, dostanete odmenu v podobe pekne vytvarovaného tanečníckeho tela. Naozaj správne praktizovaný baletný tréning prináša aj mnoho iných výhod. Cielene vybudované svaly chránia pred zraneniami nielen v štúdiu, ale aj v bežnom živote – o to príťažlivejší je tréning pre skôr narodených.

Z medicínskych výskumov okrem toho vieme, že tanec zlepšuje kognitívne schopnosti. A synchrónne pohyby v skupine vyvolávajú celkom výnimočný pocit spolupatričnosti. Jedným z najkrajších benefitov tancovania baletu je však nová ľahkosť, ktorú pri ňom dosiahnete: Pocit, že sa vznášate, je možno klišé, ale zakladá sa na skutočnosti. Ak aj máte zopár kíl navyše, na konci hodiny baletu ich vôbec nebudete cítiť. Osobné víťazstvo nad zemskou príťažlivosťou vám dá pocit nebeskej slobody. Potom už nebudete ďaleko od skokov v štýle gazely.

Hore
OKViac informácií