Menu

Botanica Slavica: prírodné produkty zo Slovenska

S Biankou a Ritou o ich ručne robenej prírodnej kozmetike.

Home » Krása » Botanica Slavica: prírodné produkty zo Slovenska - 08.2019

S bylinkami ste prišli do kontaktu už v detstve vďaka babičke…

R: Naše detstvo bolo dosť rôznorodé, milé a dobrodružné. Každý víkend sme trávili buď v prírode s rodičmi, alebo u babičky. Ona sa venovala prírodnej liečbe, príprave mastičiek a tinktúr a, samozrejme, čajov. Nemala to ako hlavnú prácu alebo hlavný príjem. Skôr to bolo jej hobby, záľuba, vášeň a túžba pomôcť iným a my ako deti sme jej dosť pomáhali. Pamätám si, že u babičky sa všade sušili bylinky v celku, sekali, macerovali v alkohole či oleji. Parapety okien boli plné fľašiek.

B: Bola veľmi známa a uznávaná bylinkárka a liečiteľka v širokom okolí. Mala vytvorenú celú klientelu a pomáhala naozaj každému, pričom nikdy nevzala za poskytnutú pomoc peniaze. S dedkom mali dvojposchodový dom, dolu bývali a hore bolo všetko „od byliniek“. My sme sa so sestrou toho chytili, aj keď vtedy sme vôbec netušili, že čosi podobné budeme raz robiť. Vyštudovali sme totiž niečo úplne iné. Stále sa smejem z toho, ako nás napríklad babička posielala von cez leto zbierať nechtík, lebo ten sa zbiera viac-menej v tých najväčších horúčavách, keď je v ňom najviac esenciálnych olejov, keď sú jeho kvety úplne rozkvitnuté a obsahuje najmenej vlahy. Ale boli extrémne horúčavy a my ako deti sme ho v tej horúčave povinne zbierali. Čiže pre nás to bolo v tom čase niečo ako týranie, ale teraz už na to spomíname inak.

Čiže najviac ste pomáhali so zbieraním byliniek?

B: Ja áno. Ale nezbierali sme len bylinné nadzemné časti, teda len okvetné lístky alebo listy, ale aj korene.

R: Ja som pomáhala nielen zbieraním byliniek, ale aj pri príprave mastičiek a tinktúr.

A aj ste sa pri tom učili?

B: Áno, aj sme sa učili. Babička nás však tie veci neučila vedome, ale ako o tom rozprávala, tak sme sa to učili prirodzene.

R: Vnímali sme jej slová ako jednu nekonečnú poučnú rozprávku. Ona stále a všetko vysvetľovala, čo, prečo, kedy a ako. Naozaj dbala na to, aby sme si prácu a lásku k prírode nevynucovali, ale brali ju ako samozrejmosť a tiež ako dar. Teraz, s časovým odstupom, to vnímam naozaj ako dar. Boli to krásne chvíle.

Naučila vás babička aj nejaké recepty?

R: Bianku nie, ale mňa áno. V ranom veku nás nechcelaveľmi púšťať k alkoholu či ohňu. Ale ja som jej pomáhala napríklad aj so sekaním a lúhovaním byliniek. Do dnešného dňa ovládam pomerne dobre naspamäť jej recepty.

Botanica Slavica

A čo ste vyštudovali?

R: Pôvodne sme sa venovali iným činnostiam. Ja som vyštudovaná stavbárka, požiarna a bezpečnostná technička. Bežne som teda fungovala na stavbách, zabezpečovala rôzne stavebné či iné pomocné činnosti v tomto prostredí.

B: Ja som zas vyštudovala financie, bankovníctvo a investovanie a primárne som sa venovala účtovníctvu, mzdám, personalistike, webdizajnu a programovaniu. A myslím si, že nám to veľmi pomohlo pri rozbiehaní podnikania. Napríklad webové stránky, ktoré vidíte, som prevažne tvorila ja, čo nám pri štartovaní veľmi pomohlo. Aj fotenie a nejaké dizajnové veci, ktoré sme na úvod robili, to všetko sme v začiatkoch riešili interne, čo pretrváva viac-menej dodnes.

Čo bolo to, čo vás v roku 2013 odklonilo z pôvodnej práce na cestu ručne robenej kozmetiky?

B: V roku 2014 sme boli na dovolenke v Chorvátsku a tam sme dostali ako darček prírodné mydlo a nejaké prírodné výrobky. Videli sme viaceré malé manufaktúry, ako ponúkajú svoje výrobky na večerných trhoch. To sa nám zapáčilo a veľmi nás to inšpirovalo. Začali sme si o tom zisťovať informácie, pozerali sme, čo všetko reálne existuje na Slovensku, či sa niekto venuje niečomu podobnému. Či existuje vyslovene domáca výroba s využitím byliniek, pretože veľa slovenských výrobcov síce hovorí o bylinkách, hovorí o tom, aké krásne máme Slovensko, ale reálne vo výrobkoch často nenájdeme slovenské byliny, respektíve ich tam je veľmi málo. My sme sa, naopak, zamýšľali nad tým, aby ich vo výrobkoch bolo čo najviac.

Kedy prišlo rozhodnutie „poďme do toho“?

R: Keď sme prišli domov z Chorvátska a začali sme robiť, nazvime to sofistikovane, prieskum trhu, aj keď vtedy úplne laicky. Začali sme pozerať, či existuje nejaká konkurencia, či je to veľmi ťažké, a nejako vznikol ten nápad, že by sme to mohli skúsiť. A aj preto, lebo sme zistili, že dopyt by bol a domáci výrobcovia veľmi nie sú, a mysleli sme si, že to dokážeme robiť trošku inak. A z toho potom vznikli aj naše hodnoty, ktoré tvoria celú filozofiu nielen značky, ale celej firmy.

B: Ja som sa do Chorvátska ešte vrátila, pretože na ostrove Bol som mohla navštíviť veľmi malú fabriku, kde ručne vyrábali mydlá. Keď spätne na to spomínam, bol to absolútny zázrak, že ma tam pustili. Tam som pozerala vôbec prvýkrát, ako sa niektoré veci vyrábajú. Bola to takisto malá lokálna značka, veľmi sa mi to tam zapáčilo. Takže keď som prišla domov, začali sme so sestrou nejako experimentovať. Vymysleli sme viac receptov a začali sme podľa nich vyrábať a testovať ich na rôzne fyzikálne vlastnosti, či spĺňajú svoj účel, až kým vzniklo naše prvé mydlo.

„Svojou činnosťou chceme osloviť bežného spotrebiteľa a naučiť ho vedome si vybrať výrobok, ktorý je prospešný zdraviu a prírode.“

Ako vznikalo prvé mydlo?

B: Čo sa týka prvých pokusov, to bolo určite dobrodružstvo. Najprv sme si zisťovali, čo všetko hovorí legislatíva, čo všetko musíme na to získať, aby sme dokázali legálne vyrobiť prvé mydlo. To bolo naozaj veľmi ťažké, ale keď berieme tú inú stránku, čiže experimenty, tak tie boli dosť vtipné, najmä z hľadiska vhodných foriem. Ale podarilo sa nám to, dostali sme pozitívne spätné väzby, ako aj informáciu, že by ľudia mali záujem aj o iné vecičky, a tak sme postupne začali rozširovať sortiment.

Tak teda vznikla vaša prvá značka Soaphoria. A keď sme pri tom začiatku, ako sa dali dokopy dve sestry?

B: My sme si naozaj veľmi blízke, máme až nadštandardne extra blízke vzťahy. Nikdy sme nerozmýšľali, že by sme niekedy niečo skúsili s niekým iným. Myslím, že tie vzťahy sú také blízke, že by som nedokázala mať takýto vzťah so žiadnou kamarátkou ani s nikým iným. Každý deň trávime spolu, aj keď máme málo času baviť sa medzi sebou aj o nejakých iných veciach než o biznise a o tom, čo máme robiť a ako to máme robiť. Myslím si, že nám to veľmi dobre ide, povedala by som, že aj preto, lebo každá z nás má na starosti iné veci.

R: Vychovávali nás v duchu, že rodina je jednotná, a to aj ak by nebola fyzicky spolu. Sme úplne iné, všetko vnímame z iného pohľadu. A presne preto sa navzájom dopĺňame. Každá z nás má na starosti niečo iné, ale všetko odsúhlasujeme spolu. Naozaj nám záleží na názore tej druhej.

Botanica Slavica

Ako to máte vo firme podelené?

B: Na začiatku sme nemali žiadne „podelenia“, boli sme len dve. Každá robila všetko, čo vedela, čo dokázala nejako zastrešiť. A až postupne, ako sa firma pomaličky rozrastala, sme prijali prvého zamestnanca, potom druhého… Zisťovali sme, že keď sú nejaké malé hádky, možno je to preto, že nie sú úplne dobre rozložené kompetencie alebo nejaké roly, a preto vznikajú malé konfrontácie. Ale aj keď sa človek poháda so sestrou, je to iné, ako keby sa pohádal s cudzím človekom. O päť minút sa správate, ako keby sa nič nestalo, aspoň u nás je to tak.

R: Áno, niekedy by sme jedna druhej „odsekli hlavu“, ale vždy sa zamyslíme nad tým, či ide o konštruktívnu kritiku, alebo nie. Na začiatku to bolo naozaj rôznorodé a všetok čas, energiu i nápady sme vkladali do budovania značky. Všetko, čo teraz vidíte, je naša spoločná láska. To znamená, že žiadnu službu sme neriešili subdodávateľsky. Receptúry, ingrediencie a ich dodávateľov, etikety a ich dizajn, obaly a forma balenia, webstránka, kiosky, obchod, úplne všetko sme robili spoločne. A právom sme hrdé na svoju odvedenú prácu.

B: Až neskôr, keď sa firma rozrástla, sme si kompetencie postupne rozdelili. Ja mám na starosti personalistiku, manažment a marketing, grafiku a všetko, čo súvisí s predajom. Rita má zas na starosti výrobu, inovácie, trendy a zákazkovú výrobu.

Ktoré veci ste si doštudovali?

B: Doštudovali sme si kontrolu kvality v laboratóriu, ja som chodila ešte zvlášť aj na marketing, ale získavali sme niekoľko rôznych spôsobilostí, certifikátov, chodíme na rôzne kurzy, čiže veľmi dbáme na to, aby sme sa v tomto smere vzdelávali. Ja už teraz hlavne v oblasti marketingu, sestra v oblasti kozmetiky.

R: Študujeme a vzdelávame sa naďalej aj preto, lebo svoju prácu milujeme. Obe sme dobrodružky a všetko nové je pre nás výzvou. Aj naša značka bola a je našou výzvou. Podarilo sa nám skĺbiť lásku a úctu k prírode s marketingom a finančným sektorom. Ja s vyštudovaným environmentálnym inžinierstvom mám veľmi blízko k eko- nápadom a Bianka presne vie, ako naše nápady predať. Svojou činnosťou chceme osloviť bežného spotrebiteľa a naučiť ho vedome si vybrať výrobok, ktorý je prospešný zdraviu a prírode. Veľmi si želáme podieľať sa na vybudovaní segmentu racionálnych konzumentov, ktorí vedome chránia a uctievajú si prírodu, životné prostredie a sami seba.

Koľko máte teraz značiek?

B: Máme niekoľko svojich značiek a aj zákazkové výroby, ktoré sú veľmi zaujímavé. Stále sa svojimi spoluprácami učíme. To najpodstatnejšie pre nás je tá tvorba celého konceptu, čiže všetkého, lebo celý koncept dáva zmysel. Ak nás hocikto osloví na spoluprácu alebo ak my dve niečo vymyslíme, stále sa riadime podľa svojich hodnôt a tými sú napríklad využívanie rastlinných surovín, čiže surovín netestovaných na zvieratách, to, že máme recyklačný program, podporujeme trvalo udržateľný rozvoj a ručnú výrobu.

R: Podstatou sú hodnoty tej-ktorej značky a čo má reprezentovať. Čomu neveríme, to ani nerobíme. Mali sme už viaceré požiadavky na zákazkovú výrobu, s ktorou sme sa nestotožnili a nevzali ju.

Svoj biznis ste postavili na eko- princípoch a ich udržiavaní. Aké sú to princípy?

B: Pre nás platia eko- princípy od úplného vstupu až k poslednému výstupu, čiže k hotovému výrobku. Ten eko- princíp aspoň u nás znamená najprv nákup surovín, ktoré využívame. Kupujeme ich len od certifikovaných dodávateľov. Ak je to možné, nakupujeme ich od slovenského dodávateľa, to je obzvlášť dôležité v prípade extraktov, byliniek a hocičoho iného, čo s bylinkami súvisí. V Botanica Slavica je na tom postavený celý sortiment, všetky tri kategórie sú vybudované na báze bylinných listov, plodov a kvetov. Čiže certifikovaní dodávatelia, certifikované suroviny – naozaj dbáme na ich kvalitu. Zakaždým ich kontrolujeme niekoľkokrát. Eko- princíp je zachovaný dokonca aj po životnosti výrobku, pretože takmer všetky obaly sú vratné.

R: Keď ideme ďalej, pri našej výrobe by som vyzdvihla to, že myslieť eko- u nás nie je marketingový ťah, pretože naše výrobné priestory sú naozaj aj principiálne veľmi ekologické. Všetko, čo dokážeme robiť ekologicky, tak aj robíme, ako napríklad separovaný zber, kolektory na teplú úžitkovú vodu, stavebné riešenia na úsporu energie či vykurovanie. Čo sa týka nejakých čistiacich prostriedkov, separovania odpadu, napríklad v našom meste takmer nedokážete separovať, keď vy sami nechcete. My veľmi dbáme na to, aby sme produkovali relatívne nulový odpad pri tom, aká sme už väčšia firma. Teraz budujeme úplne nové výrobné priestory, v ktorých aj stavebné riešenia a všetko, čo môže byť ekologicky alebo pasívne vyriešené, tak aj riešené bude.

Botanica Slavica

Ako vyzerá eko- životný štýl vo vašej každodennej praxi?

B: Veľmi sa snažíme eliminovať odpad, ako je len možné, či v osobnom živote, alebo vo firemnom, v tom druhom, povedala by som, ešte viac, lebo nás je vo firme už naozaj dosť veľa. Tam je naozaj veľmi dôležité, aby sme nevyhodili nič, čo netreba vyhodiť, a keď to už musíme urobiť, tak naozaj tak, ako to má byť. Znamená to aj nejaký minimalistický životný štýl.

R: Ako som už spomínala vyššie, máme nainštalované kolektory na ohrev teplej úžitkovej vody, separujeme odpad, zaviedli sme svoj recyklačný program, výrobky balíme do zvyškových kartónov alebo priestory udržiavame s čo najviac bio- alternatívami na čistenie. A napríklad obedy pre zamestnancov zabezpečujeme z čerstvých a zo sezónnych surovín.

Platí to pre všetky značky?

B: Áno. Keď nás osloví niekto, kto nie je vyslovene takto orientovaný, vždy sa ho snažíme presvedčiť, že to je naozaj tá lepšia cesta, a to nielen z marketingového hľadiska. Boli aj také prípady, že sme odmietli zákazkovú výrobu, pretože od nás chceli, aby sme využívali látky, ktoré nekorešpondujú s našimi hodnotami. Keď sme nenašli spoločnú reč, radšej sme to odmietli.

Ako kontrolujete suroviny?

R: So svojimi dodávateľmi máme veľmi blízke vzťahy a tam, kde je možnosť, robíme aj návštevy. Ako prvé sa však kontroluje dokumentácia k surovine, lebo stačí veľmi málo na to, aby ste zíkali napríklad certifikát na bio kvalitu, pričom sú v surovine obsiahnuté látky, ktoré tam z môjho hľadiska nepatria. Následne suroviny kontrolujeme senzoricky hneď pri vstupe, čiže keď nám ich doručia. Kontrola prebieha najprv vizuálne – farba, zakalenie a cudzorodé čiastočky, následne čuchom a štruktúra suroviny hmatom. A nakoniec, tesne pred využitím, sú vo výrobe testované z fyzikálno-chemického hľadiska tak, aby bolo eliminovaných čo najviac možností chýb.

Ako prebieha testovanie?

R: Svoje výrobky dávame testovať akreditovanej inštitúcii a všetky testy prebiehajú na báze fyzikálno-chemických testov na dobrovoľníkoch. Tu hovoríme o testoch na bezpečnosť kozmetického výrobku počas užívania. Tieto testy sa vykonávajú pred uvedením výrobku na trh. Keďže v EÚ netestujeme kozmetiku na zvieratách, akreditovaná inštitúcia zabezpečuje testovanie na dobrovoľníkoch. Tieto testy, respektíve ich variácie závisia od formulácie pilotného výrobku a skúmajú viaceré faktory tak, aby bol výrobok zdravotne neškodný.

B: Svoje výrobky dávame testovať aj v rámci Slovenska, aj do iných členských štátov, ak sa dá, a dosť veľa testov dávame teraz robiť do Francúzska. Pretože tie testy sú hlbšie a kvalitnejšie, aj keď sú za podstatne vyššiu cenu, ale omnoho viac sa o danom výrobku dozvieme.

Už sa vám stalo, že sa vám vrátil výrobok z testovania ako nevhodný?

R: Nie, naopak, dostali sme už aj pochvalu, že náš výrobok je vysokokvalitný. To sa týkalo práve našich mydiel.

„Pôvod všetkých 27 bylín použitých v sortimente Botanica Slavica je najmä na Slovensku.“

Ako vznikla Botanica Slavica?

B: Bola to veľmi zaujímavá situácia. Práve v čase, keď nás oslovila dm na spoluprácu s našou pôvodnou značkou, so Soaphoriou, nás oslovili aj Lenka a Honza, ktorých príbeh je aj na webstránke Botanica Slavica, či by sme nemali záujem o spoluprácu. Čiže to, že nás oslovila dm a zároveň oni, spolu do seba zapadlo. Keď sme poslali prvé prototypy výrobkov značky Botanica Slavica do dm, veľmi sa im páčila jej myšlienka aj všetko okolo nej.

R: Lenka a Honza boli v správnom čase na správom mieste. Neviem, či je to náhoda, lebo na ne ja osobne neverím, ale ako povedala Bianka, všetko do seba zapadlo a dalo zmysel. Prišli s výborným konceptom, majú rovnaké hodnoty ako my, a práve preto je naša spolupráca veľmi jednoduchá a výborná.

S čím vás oslovili Lenka s Honzom?

B: Mali vymyslené nejaké podklady k receptúram, ktoré sme potom dotiahli spoločne, a, samozrejme, krásny príbeh, na základe ktorého potom vznikla celá značka.

R: Lenka s Honzom mali víziu. Tak ako my aj oni mali predkov, ktorí sa zaoberali liečivými bylinami, a mrzelo ich, že sa síce rôzne domáce značky prezentujú svojimi lokálnymi príbehmi, ale do svojich výrobkov domáce byliny nezapracovávajú, respektíve len v malej miere. Nás oslovili práve preto, lebo sme jeden z mála výrobcov, ktorí z domácich bylín naozaj aj vyrábajú. Spoločne sme teda vytvorili receptúry podľa účelu výrobku a aj marketingovú stratégiu.

Aký bol prvý sortiment, ktorý ste vyrobili?

R: Kým sme dotiahli celú spoluprácu s dm, mali sme v sortimente Botanica Slavica už takmer 100 výrobkov, ktoré sa predávali. Mali sme hotový dokonca aj vlastný e-shop. Potom prišla dm a vybrala si to, čo pre ňu bolo najzaujímavejšie. Neskôr sme rozširovali sortiment už podľa dopytu dm, podľa skúseností a toho, čo všetko sme ešte vytvárali spoločne ďalej. To najpodstatnejšie je, že sme skĺbili dopyt dm aj s dopytom zákazníkov.

Botanica Slavica je teda dostupná na svojom webe a v dm.

B: Áno. Na túto značku máme naozaj veľmi veľa oslovení zo strany predajcov. Partneri, ktorí predávajú iné naše značky, a aj hotely a wellness centrá majú o ňu naozaj veľmi veľký záujem. Ale čo sa týka kamenných predajní, Botanica Slavica ostáva exkluzívne v dm, okrem spoluprác, ktoré boli dohodnuté predtým. Pretože aj pre dm je veľmi dôležité, že ponúka niečo unikátne.

Botanica SlavicaAký veľký je teraz jej sortiment v dm?

B: Momentálne máme zalistovaných 35 výrobkov, pričom celkovo máme v sortimente Botanica Slavica 110 produktov. A ešte oveľa viac nápadov. V celom sortimente nie sú žiadne živočíšne výrobky a všetky produkty, až na jeden balzam, sú striktne vegánske.

Čo pre vás znamená biokvalita?

R: To veľmi závisí od samotného typu suroviny, ale prevažne všetko, čo dokážeme kupovať z kontrolovaného poľnohospodárstva alebo s nejakým eko- certifikátom, čo má reálnu výpovednú hodnotu. Určite kupujeme suroviny od dodávateľov, ktorí nám to dokážu jednak predložiť, ale potom, samozrejme, overíme aj ich kvalitu. Snažíme sa využívať čo najviac surovín v biokvalite.

 

Vstupujú Lenka s Honzom aj do výroby?

B: Vstupujú skôr pri tvorbe receptúr a aj čo sa týka extraktov, silíc a všetkého, čo využívame ako aktívne látky.

Kto je za receptúrami?

R: Za samotnou receptúrou som ja, ale na základe ich požiadaviek. Ja som skombinovala to, čo oni vyžadovali a uznali za vhodné. Samozrejme, v súlade s požiadavkami na naše hodnoty.

Čo prinášajú Lenka a Honza také, čo ste doteraz nerobili vy pri svojich iných značkách?

B: Aj my využívame bylinky, ale nie presne v takej miere, ako to prezentuje Botanica Slavica. Do nej sme sa snažili dávať suroviny, ktoré sú prevažne alebo čisto dostupné na Slovensku a v Česku, čiže naozaj veľmi, veľmi domáce, kým pri iných značkách sme kombinovali exotické suroviny s domácimi, pretože aj pre našich spotrebiteľov je často omnoho lákavejšie niečo, čo má nejakú variabilitu. Tu sme sa však snažili, aby to bolo domáce najviac, ako sa len dá.

A ako vznikli tri podkategórie Slavica Botanica, teda byliny, kvety a plody?

R: Dlho sme rozmýšlali, ako produkty podeliť tak, aby to bolo naozaj krásne, aby sa nám ich podarilo rozdeliť podľa typov pleti a prezentovať ich tak, že každá kategória bude unikátna. Najprv vznikol nápad na sedem bylín, sedem kvetov a sedem plodov, ale potom ich bolo v každej kategórii deväť, lebo sme si z tých neskutočne veľa bylín menej proste nedokázali vybrať.

Ako vznikol názov Botanica Slavica?

B: Názov sme vymysleli spoločne s Lenkou a Honzom. Slovo Botanica hlavne preto, že pri výrobe využívame bylinky. Produkty obsahujú naozaj pekné percento bylín a extraktov všetkého možného.

Čo je to pekné percento?

R: Pre všetky využité rastlinné suroviny, aktívne látky a aditíva, ako aj vonné látky a podobne sú dané odporúčané a niekedy i limitné hodnoty. Základné suroviny ako nosné oleje a maslá, emulgátory a gélotvorné látky, suroviny tvoriace vodnú fázu výrobku, aktívne látky a aditíva, všetko tvorí to „pekné percento“, pretože sme pri návrhu výrobkov uprednostnili rastlinné suroviny v čo najvyššom percentuálnom zastúpení. Ale aktívne látky, extrakty a silice, pri nadlimitnej koncentrácii už nie sú pozitívne, teda nepôsobia blahodarne. Dokážu vyvolať podráždenie, ba aj kontaktnú alergiu. Teda pri návrhu výrobku nikdy nič nie je jedno.

A Slavica?

B: Slovo Slavica preto, lebo sme tam, kde sme. Botanica Slavica je teda niečo v zmysle „flóra územia Slovanov“.

Akú máte obalovú politiku?

B: Celkovo máme veľa bezodpadových výrobkov. Čo sa týka prvotnej značky, aj na svojom webe máme zero waste sekciu, kde si zákazníci, hlavne tí verní, ktorí výrobky poznajú a obal už sám osebe nepredáva, vyberajú bezodpadovú verziu daného výrobku, kde je všetko v stopercentne recyklovateľnom balení. Ide najmä o papier alebo niečo kompostovateľné, tam na to extrémne dbáme.

R: Soaphoria bola prvá značka na Slovensku, ktorá zaviedla spätnú kúpu obalov, a doteraz to robíme. Všetky svoje obaly vykupujeme naspäť, čím sa snažíme eliminovať odpad. Čo sa dá dať do skla, to tam dávame, ale pri detskej kozmetike musíme často dbať aj na bezpečnosť. Pri niektorých výrobkoch, bohužiaľ, aj na konkurencieschopnosť. Aby si ich dokázali kúpiť aj tí, ktorí nedokážu na výrobok minúť tak veľa, ako by museli, keby bol v sklenenom obale, lebo to sklo je predsa len za vyššiu hodnotu. Pri značke Botanica Slavica však využívame čo najviac skla.

Ako spätný výkup funguje?

B: Naši zákazníci majú rôzne možnosti. Najobľúbenejšou je, že chodia naspäť do našich kamenných predajní a z hocijakej značky, ktorú vyrábame my, môžu nechať obal. Dostanú buď zľavu na ďalší nákup, alebo môžu obaly odovzdať len tak, keď o to nemajú záujem. Ešte na začiatku si niektoré obaly nechávali, lebo sa im veľmi páčili, niektoré sú totiž vhodné na džem alebo na nejaké iné potraviny. Ale teraz sa nám už naozaj nesmierne veľa z nich vráti.

A čo etikety?

R: Papierová etiketa, ktorú využívame pri zatiaľ ktorejkoľvek našej značke, je kompostovateľná a v prírode sa veľmi rýchlo rozloží. Takisto máme vlastnú technológiu na tlač etikiet, takmer všetky značky, ktoré vyrábame my, tlačíme aj na etiketu. A dokonca aj farba, ktorú využívame v tlačiarni, je ekologická. Aj keď niekto etiketu len tak odhodí, naozaj sa rýchlo rozloží a nezanechá takú stopu, ako keby to bol nejaký jej syntetický variant.

Má Botanica Slavica aj nejaké bezodpadové výrobky?Botanica Slavica

B: V sortimente Botanica Slavica je jeden zero waste výrobok – Mydlo bez mydla.

V čom je podľa vás Botanica Slavica výnimočná?

R: Pre mňa je Botanica Slavica výnimočná nielen v receptúrach, ale aj myšlienkou, ktorú prezentuje, pretože ju máme na Slovensku a zároveň v Česku. Ale je to slovenská značka, predsa sa vyrába na Slovensku, máme tu veľmi veľa rastlín, krásnu flóru, ľudia si to často nedokážu vážiť a v tom je tá pointa. Aby pochopili, že všetko, čo máme doma, je naozaj veľmi vzácne. Pôvod všetkých 27 bylín použitých v sortimente Botanica Slavica je najmä na Slovensku.

A čo je z Česka?

B: Ak niečo nedokážeme nakúpiť v dostatočnom množstve na Slovensku, tak to dokúpime z inej krajiny, najmä Česka. Máme napríklad niektoré extrakty, ktoré nakupujeme vyslovene v Českej republike.

Má Botanica Slavica aj výrobky pre mužov alebo deti?

R: Pre deti áno, produktový rad Botanica baby, ktorý je dostupný online v dm. Máme naň veľmi dobré recenzie. Na výrobky, pri ktorých môžete tvrdiť, že sú vhodné pre bábätká, sa vyžadujú dodatočné testy a tie sú veľmi striktné. Výrobky iných výrobcov často nedisponujú dodatočnými testami, ktoré nasvedčujú tomu, že výrobok môže použiť aj dieťa do 2 rokov. Naše sú testované vo Francúzsku a sú za super ceny. Pre mužov sú zas vhodné takmer všetky výrobky Botanica Slavica. Kupujú najmä líniu byliny. Botanica Slavica je unisex značka, určená pre mužov aj ženy.

Aký je váš najobľúbenejší produkt?

B: Moje osobné najobľúbenejšie produkty sú čistiaci gél alebo čistiace mlieko Deväť divov plodov. A potom mám veľmi rada náš najpredávanejší produkt, regeneračný balzam Deväť divov bylín.

R: Za mňa Botanica Baby. Tieto výrobky sú skvosty.

A ktorý je podľa vás z celého sortimentu najunikátnejší?

B: Všetky sú unikátne v tom zmysle, že použité extrakty sa vyrábajú jedine pre nás alebo niektoré robíme dokonca my sami. Podľa mňa sú tými najunikátnejšími pleťové sérum Deväť divov plodov a pleťový krém Deväť divov kvetov. Sérum vďaka extraktom a veľmi vysokému podielu rastlinných olejov, ktoré sú špičkovej kvality. V prípade tých extraktov sa nám podľa mňa podarilo urobiť kombináciu, ktorú nikde nenájdete. Pleťový krém z toho istého dôvodu ako sérum, len obsahuje úplne iné extrakty z kvetov.

R: Absolútne súhlasím. A verím, že sa ujmú aj výrobky Botanica Baby.

Botanica Slavica

Pripravujete nejaké rozšírenie sortimentu?

B: Zatiaľ áno, plánujeme, ale nie veľmi veľa výrobkov. Tento rok pribudne približne dvadsať ďalších.

V čom budú iné?

B: Nechcem o tom ešte veľa prezrádzať, ale bude to nový produktový rad, kde aj samotné názvy budú plne odrážať funkcionalitu výrobkov. Budú veľmi univerzálne, s aktívnymi látkami, ktoré sú veľmi dobré na dobrodružstvo v prírode.

Čo by ste chceli, aby o značke Botanica Slavica vedel každý?

R: Určite to, že je kvalitná a že je domáca – veľmi nám na tom záleží. Často sa stretávame s tým, že ľudia neveria, že niečo také funkčné sa vyrába na Slovensku. Celý koncept bol založený na tom, aby sme ľudí edukovali a aby sa viac dozvedeli o bylinách, ktoré sme zapracovali do výrobkov. Čo, prečo a načo slúži. Aby sme boli na seba prísni v tom, že všetko, čo nám ponúka príroda, je vzácne. A že by sme si mali vážiť všetko, čo doma máme. Prajeme si, aby boli ľudia viac etnocentrickí.

Čo dáva značke Botanica Slavica Rita?

B: Rita dáva značke Botanica Slavica spolu s Lenkou a Honzom všetky receptúry, kvalitnú výrobu. Celú ju vytvára, dáva jej dušu aj telo.

A čo dáva jej Bianka?

R: Bianka dáva značke to, čo zákazníci od výrobku chcú a vyžadujú. Ako povedala Bianka, ja som dala do tejto značky dušu, ale ona telo a aj šaty. Jedno s druhým úzko súvisí a bez seba nemôžu existovať.

Hore
OKViac informácií