Active Beauty
Buďte odvážnejší: položte si týchto 5 otázok

Buďte odvážnejší: položte si týchto 5 otázok

Ak si myslíte, že odvaha je niečo, čo človek buď má alebo nemá, ste na omyle. Byť odvážnejší sa dá naučiť. Ako povedala Eleanor Roosveltová: „Odvaha neznamená nemať strach. Odvaha znamená zistiť, že existuje niečo dôležitejšie ako strach.“

Možno teraz aj vám napadnú situácie, v ktorých by ste chceli potlačiť strach a byť odvážnejší: napríklad si žiadate zvýšenie platu, chcete vysloviť pozvanie na rande alebo sa len jednoducho chcete zmeniť.

Kým niektorí s vyššie spomenutými situáciami nemajú veľký problém, iní zlyhajú, pretože na to nemajú odvahu. To sa ale dá zmeniť. Christopf Schlick, rakúsky logoterapeut a zakladateľ platformy „SinnZENTRUM“ prezradí, ako dokážeme byť odvážnejší.

 

Čo je vlastne odvaha?

Odvahu si môže definovať iba každý sám pre seba: pre niekoho je odvážny ten, kto sa vrhne do každého nebezpečenstva, pre iných to znamená (konečne) sa postaviť svojim obavám. „Pre mňa je odvaha veľmi hlboko uložený potenciál, ku ktorému nemá každý prístup. Skladá sa z dvoch komponentov: sebadôvery a pokory,“ vysvetľuje logoterapeut Christoph Schlick. Sebadôvera je dôvera v seba samého, vo vlastné schopnosti, v život a osobné okolie. „Pokora v tomto zmysle znamená: mám odvahu sa občas stiahnuť do úzadia?“

Prečo nám zvykne odvaha tak často chýbať?

Byť odvážny a stať sa odvážnejším by nám v niektorých situáciách veľmi uľahčilo život. Pokiaľ ide napríklad o to, povedať priateľovi, že považujeme jeho novú priateľku za strašnú alebo o to, či najlepšej priateľke povieme, že jej nová farba na vlasy jej vôbec nepristane, tak nám do karát nehrajú dve veci. Za prvé, sme úmyselne opatrní, pretože nechceme ublížiť blízkemu človeku. To vôbec nie je zlé, ukazuje to, že sme schopní empatie. Po druhé nás môže brzdiť aj strach zo straty: „Strach, ktorý nás vtedy blokuje, je možno strach z toho, že niekoho stratíme,“ približuje Christoph Schlick. Čo keď ma priateľ alebo priateľka nebudú mať (tak) radi, ak im poviem pravdu?

Za tým, že nám chýba odvaha k požiadaniu o zvýšenie platu, vidí Schlick iný dôvod: „Ak sa jedná o žiadosť o niečo, tak sa často pripája aj vlastné sebavedomie.“ Pokiaľ niekto výchovou nadobudol nízke sebavedomie, tak si v dospelosti dokáže stáť za svojim iba veľmi ťažko.

Mať odvahu: prečo sú niektorí odvážnejší ako iní?

V tom, akí odvážni sme v dospelosti, zohráva rolu naše detstvo – v čom nám počas neho najbližší dôverovali a čo od nás očakávali. Ak sme sa už v detstve naučili stáť si za tým, čo chceme, veriť sami sebe a mali sme aj dôveru ostatných, sme v dospelosti spravidla odvážnejší.

Dobré pedagogické princípy nachádzame u Marie Montessori (zakladateľky Montessori pedagogiky) alebo Rudolfa Steinera (zakladateľa Waldorfskej pedagogiky). „Tieto princípy dajú deťom už vo veľmi skorom veku pocit, že ľudia veria, že veľa dokážu a z nich sú potom silnejší ľudia,“ tvrdí Schlick. Ak to u vás tak nebolo, nemusíte vešať hlavu. Pretože: byť odvážnym sa dá naučiť.

Chcete sa stať odvážnejším človekom? Položte si týchto 5 otázok!

1.     Ktoré slová mi dajú silu?

Popremýšľajte nad vetami, ktoré vám robia dobre, ako napríklad „Si v pohode“ alebo „Toto si spravil výborne“. Opakujte si tieto vety v duchu celý jeden deň, aby sa vo vás udomácnili.

Schlick radí, aby ste si svoje posilňujúce slová napísali: „Niektorým klientom dávam lístky s vetami vo viacnásobnom prevedení, ktoré si potom vložia do kabelky alebo vrecka nohavíc. Tieto lístky stále niekde nachádzajú a tak si na tieto slová spomenú.“

Môžete si napísať aj tri vlastnosti, ktoré v zásade uznávate, ako vďačnosť, vytrvalosť a schopnosť zachovať pokoj.

2.     Aké hodnoty sú pre mňa dôležité?

Každý z nás má vlastné hodnoty – len ich treba nájsť a podľa toho konať: „Ak je pre mňa dôležitou hodnotou zdravie, tak v čase korony ostanem doma, alebo chodím tam, kde nie je veľa ľudí.“ V tomto prípade môže odvaha znamenať to, že nejdem von, aby som niečo urobil, ale že zostanem doma a robím niečo iné.

3.     Aká sila sa vo mne skrýva?

Aká sila vás poháňa k tomu, aby ste sa otriasli, vstali a pokračovali ďalej, aj keď sa vám nedarí? „Svoj potenciál najskôr pocítite vo chvíľach ticha, keď ste sami so sebou a máte pokoj: čo sa vtedy ozýva, čo by ste ešte chceli zažiť?“ hovorí odborník.

Presne to je to, čo vám pomôže vyjsť z vašej komfortnej zóny. Nemusíte okamžite zmeniť na činy všetko, čo sa vo vás ozve. „Najskôr si to iba premyslite a vnímajte to.“ Inak sa môže stať, že si zbrklosťou pokazíte šance a možnosti.

4.     Ako môžem vyjsť z mojej komfortnej zóny?

Ak už ste tak ďaleko, že dokážete opustiť svoju komfortnú zónu, tak má pre vás logoterapeut dobrú radu: „Ak chcete vyskúšať niečo nové, nezačnite niečím úplne novým, ale zmeňte len maličkosti.“

Ak si napríklad v reštaurácii stále objednávate viedenský rezeň, nechajte si nabudúce priniesť guláš. Alebo ak vaša prechádzka začína vždy smerom doprava, choďte jednoducho doľava.

5.     Kedy ma považujú moji priatelia za odvážneho?

Priatelia alebo partneri nás vidia inými očami ako my sami seba. A často na nás vnímajú veci, ktoré my prehliadame. Ak chcete byť odvážnejší, opýtajte sa svojich priateľov, kedy u vás pozorovali odvahu.

Možno tak zistíte, že ste odvážnejší než ste si mysleli. Môže pomôcť aj to, ak sa priateľov jednoducho opýtate, čo im samotným pomáha k tomu, aby boli odvážni. Tým sa vám možno ukážu úplne nové cesty, po ktorých môžete ísť, aby ste našli svoju odvahu.