Menu

Digitálny detox a korona: položte si tieto otázky!

Digitálny detox v časoch korony: má takýto detox v dnešných časoch vôbec zmysel?

Home » Život » Duševné zdravie » Digitálny detox a korona: položte si tieto otázky! - 12.2020

Na internete trávime nekonečne veľa času, a to nielen v poslednej dobe. Potrebujeme však teraz všetci digitálny detox? Alebo práve teraz nie je ten správny čas odtrhnúť sa od smartfónov?

V korona roku 2020 používajú ľudia mobil priemerne viac ako tri hodiny denne. V prípade 14 až 29-ročných je to dokonca ešte viac ako šesť hodín denne! Niet sa čo diviť!

Home office, online vzdelávanie, správy, video hovory, streamovanie cvičení, Netflix a sociálne médiá – tak či onak, digitálne zariadenia nám v časoch korony umožňujú pracovať, študovať, tráviť voľný čas či udržiavať spoločenské kontakty s rodinou a priateľmi.

Je to v týchto náročných časoch v poriadku? Čo tak vytiahnuť všetky zariadenia zo zástrčky  a absolvovať digitálny detox? Spýtali sme sa na to psychologičky Christine Hoffmannovej a zistili sme nasledovné: odpovedať si na to môžeme iba sami.

Potrebujem digitálny detox? Odpovedzte na týchto 6 otázok a dozviete sa to!

  1. Napĺňa ma to?

Nie je to skvelé, že i napriek lockdownu sa môžeme vidieť s babičkou alebo priateľkou, ktorá žije na druhom konci sveta? Predstavte si, že by sme v 80. rokoch museli celé týždne vysedávať doma. Pravdepodobne by sme sa zamknutí čo i len krátku dobu už škriabali po stenách. Takže teraz môžeme po prvýkrát prejaviť našim digitálnym zariadeniam lásku a vďačnosť.

Ale celkom úprimne: koľko z času, ktorý strávite používaním smartfónov sa vám zúročí? A koľko nespokojnosti spúšťajú? Psychologička Christine Hoffmannová hovorí: „Digitálny detox neznamená  úplné odmietanie médií. Znamená, že by sme si ich používanie mali nastaviť tak, aby to bolo pre nás osožné. Najprv by sme si mali všímať, ako digitálne zariadenia pôsobia na našu náladu. Kedy má ich používanie za následok stres a nepohodu a kedy spúšťa dobré pocity?“

 

  1. Cítim sa dostatočne prepojený s ostatnými?

Človek má ustavične nutkanie byť v spojení. V náročných časoch túto potrebu pociťujeme ešte viac. Tento pocit často prehliadame a necháme našu pozornosť odviesť prostredníctvom Netflixu či podobných stránok. A pritom by bolo také jednoduché uspokojiť túto túžbu! Porozprávajte sa s predavačkou vo vašej obľúbenej pekárni. Venujte niekomu na ulici úsmev alebo urobte niečo dobré.

A čo je najdôležitejšie – nezatvárajte sa pred svetom. Hoffmannovej tipy: dohodnite si s niekým z vašich blízkych pravidelné spoločné prechádzky s dodržiavaním odstupu alebo siahnite po mobilnom telefóne a porozprávajte sa s niekým, s kým vás rozhovor poteší. Psychologička má v tom totiž jasno: virtuálne stretnutie je oveľa lepšie ako žiadne stretnutie.

 

  1. Digitálny detox alebo „Čo urobiť so svojím časom?“

„Mnohí sa ma ustavične pýtajú: Kedy to všetko stíhaš? Ale ja napríklad nemám žiadny televízor a netrávim večery pred telkou,“ hovorí odborníčka Hoffmannová. „Na začiatku dňa dostávame všetci do daru niekoľko hodín, ktoré môžeme stráviť tak, ako chceme. Čím viac času si vyplníme médiami, tým menej iných vecí stihneme.“

Buďte k sebe teda úprimní: nechcete stráviť svoj voľný čas vlastne radšej inak ako nekonečným skrolovaním? Potom nepremýšľajte nad tým, čoho sa máte vzdať, ale nad tým, čo iné by ste chceli stihnúť. Konečne si prečítať tieto knihy? Alebo sa naučiť hrať na hudobnom nástroji? Čítať deťom? Poriadne sa porozprávať s partnerom? Spíšte si zoznam a rozhýbte sa! A keď máte nutkanie „iba na chvíľu nazrieť“ na  Instagram, povedzte si: stop! Teraz robím niečo, čo ma uspokojuje a na čo inak „nikdy nemám čas“.

 

  1. Žijem dostatočne naplno?

Virtuálne zážitky nás nikdy nedokážu urobiť takými šťastnými ako ozajstné zážitky. Naše smartfóny sú nastavené tak, aby neustále odvádzali našu pozornosť od reálneho života. Mnohé štúdie však dokazujú, že čím viac sa zameriavame na náš život tu a teraz, tým lepšie sa nám darí.

Možno sa teraz pýtate: „Čo veľkolepé sa dá vlastne zažiť v týchto časoch? Preplnená električka ma práve nenapĺňa. „A predsa!“ hovorí psychologička. „Ide o maličkosti. Keď sa pozriete z okna električky a vedome sa potešíte večerným osvetlením prípadne sa usmejete na spolucestujúceho, pôsobí to pozitívne na vašu vnútornú pohodu.“ Nejde o nejaký veľký, úžasný zážitok, ale o malé okamihy radosti.

 

  1. Čo by som chcel dosiahnuť?

Redukovanie času stráveného v online priestore nie žiadna detská zábavka. Digitálny detox je spočiatku veľmi ťažký a namáhavý. Očakávajte dokonca aj symptómy podobné závislosti a abstinenčné príznaky. Začnite preto v malom.

Najprv si vytvorte predstavu, aké zmeny potrebujete. Čo by ste chceli dosiahnuť? Konkrétna predstava vás nakopne a pomôže vám ľahšie dosiahnuť stanovené ciele, hovorí psychologička. Netlačte však na seba príliš. Zvyk je železná košeľa a nezmeníte ho zo dňa na deň.

 

  1. Potrebujem tradičné triky na digitálny detox?

Niekedy nás ani ten najlepší zoznam a najkrajší cieľ nedokáže motivovať, aby sme mobil odložili. Siahnite teda aj a najmä v časoch korony opäť po starých dobrých tipoch na digitálny detox. Ide o to, aby ste si striktne vyčlenili čas, kedy mobil používať nebudete (môžete si pomôcť aplikáciami na digitálny detox), deaktivovali si push notifikácie a jednoducho si už konečne radikálne prepli na letový režim.  Spálňa je, čo sa týka mobilov, zakázaná zóna!

Ak máte deti, ktorékoľvek jedlo dňa by sa malo zaobísť bez mobilu, ten k stolu rozhodne nepatrí. Pomôcť vám môže aj nasledovný trik so škatuľou na mobily: do škatule (ktorá môže byť pekne ozdobená) vložte vždy v určitých časoch mobily všetkých členov rodiny, aby ste sa mohli jeden druhému naplno venovať.

Okrem iného je tiež efektívne, keď vám namiesto digitálnych služieb budú poruke tradiční pomocníci. Kúpte si budík, nasaďte si náramkové hodinky a pohľadajte doma baterku. Neberte svoj smartfón do rúk vždy, keď si naň spomeniete! Vyhnete sa tomu, že nasledujúcu polhodinu strávite blúdením v nejakej appke.

Hore
OKViac informácií