Menu

Konopné semienka: 5 dôvodov, prečo ich jesť

Prečo by sme mali jesť viac malých dodávateľov energie.

Home » Život » Konopné semienka: 5 dôvodov, prečo ich jesť - 01.2021

Konopné semienka pozná azda každý. Prečo by sme mali jesť týchto malých dodávateľov energie častejšie.

Konope je známe už stáročia, konopné superpotraviny vstupujú do popredia len posledné roky, napríklad konopný olej. V dnešnej dobre zohráva konope dôležitú rolu aj vo výžive: konopné semená, známe tiež ako lúpané konopné orechy, sa dajú bežne kúpiť. Obsahujú veľa tukov, bielkovín, vitamínov – ako sú vlákniny a minerály. Alergici si ich môžu dopriať bez váhania, pretože neobsahujú ani lepok, ani laktózu. Účelovo ich konzumujú hlavne vegáni a vegetariáni.

Konopné semiačka môžete pridať takmer do všetkých jedál: napríklad do šalátov, müsli, pečiva či jogurtov. To, či si konopné semienka kúpite lúpané alebo nelúpané závisí na vás, na vašom osobnom vkuse a životnom štýle: nelúpané konopné orechy majú výraznú orieškovú chuť a obsahujú viac vlákniny ako lúpané. Ak ste športovec alebo športovkyňa, bude lepšie, ak siahnete po lúpaných: obsahujú viac proteínov a tukov.

Mimochodom, orechy určite nemajú omamné účinky, aj keď ide o konope: konopné semienka bežne  neobsahujú žiadne THC, semienka sú totiž len produktom samčích konopných rastlín a tieto prirodzene žiadne stopy psychotropnej látky THC neobsahujú. Odborníci však varujú: za určitých okolností mohli  prísť semená počas zberu do kontaktu s časťami samičej konopnej rastliny, ktorá ale už THC obsahuje. Ak si chcete byť úplne istí, najlepšie je kontaktovať výrobcu. Semienka by potom totiž mohli uškodiť najmä deťom alebo tehotným ženám, resp. tým ľuďom, ktorí nelúpané konopné orechy konzumujú vo zvýšenom množstve, tvrdia odborníci.

5 dobrých dôvodov, prečo konzumovať konopné semienka

Skutočná bielkovinová bomba

Konopné orechy sú známe hlavne kvôli svojmu vysokému obsahu bielkovín, medzi 20 a 35 %, v závislosti od finálneho produktu. Čiže skutočná bielkovinová bomba. A čo je ešte lepšie: viac esenciálnych mastných kyselín by ste v inom rastlinnom zdroji hľadali len márne. Malé zázračné zrniečka sa preto považujú za komplexný zdroj bielkovín – a to je vo svete rastlín mimoriadne zriedkavé. Vďaka tomu sú s obľubou vyhľadávané vegánmi a vegetariánmi.

Skvelá alternatíva tučných morských rýb

Semená rastliny konope sa vyznačujú nielen vysokým obsahom bielkovín, ale aj tukov, obzvlášť tých zdravších: mononenasýtených a polynenasýtených mastných kyselín. Vrátane omega-3 mastných kyselín. Tento fakt z nich robí skvelú alternatívu k stále odporúčaným tučným morským rybám.

Nutričné zložky a vitamíny aj na rozdávanie

Železo, zinok a horčík sú iba tri z mnohých nutričných zložiek, ktoré sú obsiahnuté v konopných orechoch, čo je veľmi dobrá správa pre vegetariánov a vegánov. 30 gramov lúpaného konopného semienka – asi jedna porcia – obsahuje zhruba tieto zložky: 2,4 až 4 mg železa, 140 až 210 mg horčíka, asi 3 g zinku, 2 až 7 mg vitamínu B3 a 2 mg vitamínu E.

Vláknina: balzam pre črevá

Konopné semienka obsahujú rozpustnú a nerozpustnú vlákninu v pozoruhodnom množstve.

Rozpustná vláknina, podobne ako ľanové semienko, vytvára v črevách látku, ktorá pripomína gél. Funguje ako krmivo pre zdraviu prospešné baktérie v čreve, ktoré dokážu vyrábať pre organizmus mnohé výživné a prospešné látky, zároveň napomáhajú obnove črevnej mikroflóry. Vláknina zlepšuje vstrebávanie vody a preto pôsobí blahodarne na tráviaci trakt a niektoré druhy vlákniny dokonca znižujú hladinu cholesterolu v krvi.

Nerozpustná vláknina má na starosti vstrebávanie rôznych látok z čreva a tým pravdepodobne v mnohých prípadoch znižuje riziko prívodu nežiaducich látok do organizmu. Zohráva tiež úlohu v prevencii a liečbe cukrovky.

Úľava pri PMS

Hovorí sa, že konopné semienka zmierňujú príznaky PMS. Vedci predpokladajú: hormón prolaktín, ktorý telo produkuje hlavne počas tehotenstva a dojčenia, môže vyvolať príznaky PMS, psychický a fyzický stres zvyšuje uvoľňovanie tohto hormónu. A teraz do hry vstupujú konopné semienka: kyselina gama-linolová v nich produkuje v tele prostagladín E1, ktorý dokáže redukovať prejavy hormónu prolaktínu. Štúdia preukázala, že u žien s PMS viedlo užívanie 1 g esenciálnych mastných kyselín – vrátane 210 mg kyseliny gama-linolovej – denne k výraznému zníženiu príznakov PMS.

Hore
OKViac informácií