Menu

Posilnite imunitný systém: Fit proti chrípkovým vírusom a prechladnutiam

Silový tréning pre vnútro

Home » Život » Zdravie » Posilnite imunitný systém: Fit proti chrípkovým vírusom a prechladnutiam - 01.2019

Zima je hlavná sezóna pre chrípkové vírusy a prechladnutia. Telo kričí po silnom obrannom systéme. Navyše chýbajúce slnečné svetlo spôsobuje, že sme mdlí a bez nálady. No s pár trikmi a cielenou podporou dokážeme svoj imunitný systém posilniť, klepnúť po prstoch náchylnosti na choroby a predísť nedostatku energie.

Doprajte si životne dôležité látky

„Ak chcete posilniť imunitný systém zvnútra, mali by ste sa pokiaľ je to možné zriecť cukru a rafinovaných produktov z bielej múky a radšej siahnuť po plnohodnotných biologických obilninových produktoch, ktoré sú ešte stráviteľnejšie vďaka kváskovému cestu,“ vraví Dr. Gudrun Voithofer, všeobecná lekárka v Innsbrucku. Veľmi dôležité je sezónne ovocie, zelenina a vzácne oleje. Počas chladného ročného obdobia sa ešte odporúčajú „hrejivé“ potraviny: „Telo dokáže teplé potraviny lepšie spracovať. Pri chladných potravinách musí organizmus vynaložiť energiu navyše, aby stravu v žalúdku zohrial. A táto energia potom chýba pri boji s pôvodcami chorôb.“ Namiesto surovej zeleniny by mala byť v jedálničku radšej dusená zelenina. Aj bylinky so svojimi éterickými olejmi, ako zázvor, škorica, klinček, aníz, fenikel, muškát, kmín a cesnak sú mocnými „boostermi imunity“. Naproti tomu alkohol, káva alebo nikotín vitálne látky ničia.

Podporte zdravé črevné baktérie

„Približne 70 až 80 percent imunitnej obrany sa skrýva v tráviacom trakte,“ vysvetľuje doktorka. Ak sú črevá oslabené, trpí tým celotelový imunitný systém. Negatívne vplyvy ako nevyvážená strava, neznášanlivosti, stres alebo užívanie určitých liekov ako napríklad antibiotík alebo kortizónu môžu imunitný systém oslabiť. Imúnne bunky v črevách nebudú pracovať optimálne. „Prostredie v črevách sa dá pozitívne ovplyvniť najmä potravinami vhodnými pre každého jednotlivca,“ vraví Voithofer. Okrem toho dokážu podporiť imunitu individuálne zostavené produkty s probiotickým a prebiotickým účinkom. „Probiotiká sú mikroorganizmy, ktoré sa prostredníctvom výživových doplnkov dostanú do čriev, tam sa usídlia a podporujú prirodzenú črevnú flóru.“ Predtým sa o týchto opatreniach poraďte s lekárom.

Naplánujte si čas odpočinku

Spánok je pre odpočinok nevyhnutný. Pretože imunitný systém sa účinne zbrojí najmä v noci. Štúdie dokázali, že ak je človek pod stresom a málo spí, býva častejšie chorý. Aj kvalita spánku ovplyvňuje obranyschopnosť. Ak sa človek v nocí stále budí, ochorie približne šesťkrát častejšie na typické zimné infekcie. „Chrápanie je napríklad často dôkazom nočného výpadku dýchania a malo by sa bezpodmienečne vyšetriť u ušno-nosno-krčného lekára,“ radí doktorka.

Odožeňte vírusy

Striedavé horúce a studené kúpele udržia nádchu od tela. Pravidelné striedavé sprchy a návštevy sáun, raz – dva razy týždenne, s následnými procedúrami v studenej vode znižujú mieru výskytu prechladnutí. „Vďaka lepšiemu prekrveniu sa špeciálne obranné bunky rýchlejšie dostanú do slizníc dýchacích ciest a môžu tam zachytiť vírusy a baktérie,“ vysvetľuje Voithofer. Ďalej by ste mali predchádzať studeným chodidlám.

„Vychladnutie exponovaných častí tela zužuje cievy aj v nose.“ Teplý kúpeľ chodidiel po pobyte na čerstvom vzduchu masívne brzdí zárodky chorôb. „Ak si ešte k tomu priložíte k nohám termofor a vychutnáte si šálku horúceho zázvorového čaju či slepačej polievky, toľko tepla zárodky prechladnutia určite neznesú.“

Čerpajte denné svetlo

V zime by sme najradšej ležali v posteli. „To je pochopiteľné, ale zároveň presne nesprávna stratégia,“ vraví doktorka. „Omnoho lepšie je vyjsť za dvere.“ Pretože chýbajúce UV svetlo podporuje zimný spánok a takzvanú sezónnu depresiu. Typické symptómy sú zlá nálada, problémy so sústredením sa, zvýšený apetít. „Čím dlhšie sa vystavujete dennému svetlu, tým dlhšie bránite vylučovaniu spánkového hormónu melatonínu,“ vysvetľuje Voithofer. Dennú dávku denného svetla vám dodajú aj moderné UV svetelné lampy, ktoré si môžete položiť napríklad vedľa počítača. „Svetelná terapia funguje najlepšie ráno a to v trvaní od 30 do 60 minút.“

Keďže je slnko v našich zemepisných šírkach príliš slabé, ani naše telo neprodukuje dostatok vitamínu D. Voithoher: „Nemecká akadémia mikroživín preto odporúča prijať denne 4.000 I.U. vitamínu D. Také množstvo sa nachádza v jednej polievkovej lyžici dobrého ľanového oleja alebo v príslušnom preparáte vitamínu D na doplnenie stravy.“

No najdôležitejšie je ísť podľa možností chorobám z cesty. Ak sa chránite pred kýchaním a kašľaním a pravidelne si dôkladne umývate ruky, už tým robíte dosť pre svoje zdravie a pre zdravie ľudí okolo vás. Prechladnutia sú ako doteraz nákazlivé choroby.

Udržujte si čisté ruky

Vírusy prechladnutí sa prenášajú v prvom rade kontaktom kože. K cielenej obrane pre chorobami pomáha pravidelné umývanie rúk. Rovnako by sa mali namiesto pevného mydla používať dávkovacie mydlá, ktoré fungujú bezdotykovo a samozrejme čistá voda. V nej si treba po dobu 30 sekúnd dôkladne umyť celé ruky vrátane všetkých prstov až po zápästie a aj miesta medzi prstami. Následne treba ruky dôkladne osušiť.

Výplach nosa

Výplach nosa je známy ako osvedčený domáci prostriedok proti nádche a má dlhú tradíciu. Pri ňom si nos vyplachujete vlažnou slanou vodou. Pravidelné nosné výplachy udržia pokožku nosových slizníc vlhkú a podporia samočistenie nosa. Pri pretrvávajúcej nádche dokážu z nosa odstrániť husté a rušivé sekréty. Nosné výplachy a príslušné soľné roztoky dostanete kúpiť v dm drogeriemarkt.

Top 5 potravín pre silný imunitný systém

Červené obranné štíty: Cranberrys/Brusnice

Posilnite imunitný systém: Fit proti chrípkovým vírusom a prechladnutiamBrusnice alebo ich severoamerické príbuzné cranberrys sú dostupné čerstvé alebo ako šťava. Tieto červené bobule bodujú okrem uhľohydrátov, vďaka ktorým energia rýchlo stúpa, aj veľkou dávkou lapačov radikálov. Tieto biolátky zachytávajú agresívne molekuly, ktoré napádajú naše telové bunky a zoslabujú ich. Okrem toho brusnice pomáhajú eliminovať škodlivé baktérie v tráviacom trakte a močovom mechúri.

 

 

 

 

 

 

 

Obranný booster: Probiotiká

Posilnite imunitný systém: Fit proti chrípkovým vírusom a prechladnutiam

Minimálne 70 percent obranyschopnosti sa nachádza v črevnej flóre. Chybná výživa, antibiotiká a ďalšie vplyvy oslabujú túto dôležitú bariéru. Probiotiká ako doplnok stravy, v kefíre a v nevarenej kyslej kapuste pomáhajú obnoviť tento systém.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ohnivá hľuza: Zázvor

Posilnite imunitný systém: Fit proti chrípkovým vírusom a prechladnutiam

Látky obsiahnuté v zázvore stimulujú imunitu, uvoľňujú hlieny a zabraňujú zápalom. Sušený zázvor povzbudzuje obličkový jang, zohrieva studené chodidlá a pomáha pri telesnej slabosti. Čerstvý zázvor sa strúha alebo seká a následne pridáva do jedál bez dlhého varenia alebo do čaju.

 

 

 

 

 

 

 

 

Veľa power látok: Hlúbová zelenina

Posilnite imunitný systém: Fit proti chrípkovým vírusom a prechladnutiam

Všetky majú v sebe veľa dobrého, je jedno, či je to karfiol, čínska kapusta, brokolica, hlávkový kel, kyslá alebo červená kapusta. Glukosinoláty, skupina vitálnych látok, sa vyskytuje len v keli, pôsobí ako prirodzené antibiotikum a spôsobuje tú typickú vôňu a chuť. K nim sa pridajú posilňujúci vitamín C a liečivé horčičné oleje.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prirodzená studňa mladosti: Zelený čaj

Mnohé štúdie dokladujú imunitu posilňujúci účinok zeleného čaju. Vďaka vysokému obsahu vitamínu C a ďalším látkam podporuje tento wellness elixír telo pri obrane pred vírusmi, baktériami ako aj plesňami a pečeň pri odbúravaní jedovatých látok.

 

 

Hore
OKViac informácií