Active Beauty
Šestonedelie: prekvapia vás tieto fakty?

Odrazu je všetko úplne inak

Šestonedelie: prekvapia vás tieto fakty?

Odrazu je tu bábätko a všetko je úplne inak. Hoci matka po tejto chvíli dlho túžila, prvé týždne po pôrode prebiehajú inak, ako si myslela. O aké prekvapenia sa postará šestonedelie?

Šestonedelie začína momentom pôrodu. Toto časové obdobie trvá spravidla šesť, alebo až osem týždňov. „Meria sa dĺžkou postnatálneho hojenia prebiehajúceho v maternici,“ hovorí Beate Kayer, pôrodná asistentka a viceprezidentka rakúskeho Spoločenstva pôrodných asistentiek. Zo skúsenosti vie, že vnímanie dôležitosti šestonedelia v spoločnosti stále rastie. Čo je dobre!

K tomu odborníčka konštatuje: „Sociálny tlak na mladé matky sa v porovnaní s minulou generáciou zmenil. Často mám pocit, že ženy majú pocit, že musia mať všetko zvládnuté – bábätko, prácu a sociálne povinnosti. Kto to má zvládnuť?“ Odporúča mladým matkám, aby si vedome a bez výčitiek dopriali prvé momenty s bábätkom iba pre seba, „priority sa potom vykryštalizujú celkom samé.“

 

 

6 vedomostí o šestonedelí, ktoré sa vám zídu

1. Telo pracuje naplno, fyzicky i duševne

V šestonedelí má telo pred sebou veľa práce: stiahnuť tkanivo, ktoré sa po dobu deviatich mesiacov rozťahovalo. Produkovať materské mlieko, regulovať hladinu hormónov a hojiť postnatálne rany. Svoje musí zvládnuť aj psychika. „Zo ženy sa práve stala mama. Je to obrovská emocionálna udalosť. A hlavne, nie je to niečo, na čo si zvyknete zo dňa na deň,“ hovorí Kayer.

2. Viaceré veci budú inak, než čakáte

„Ženy v novej role matky často hovoria, že intenzitu čistenia sa po pôrode si predstavovali inak, alebo že vôbec nepočítali s pretrvávajúcimi popôrodnými problémami.“ Zápcha či hemoroidy sú pomerne časté vedľajšie „prírastky“. A potom je tu ešte dojčenie. „Mlieka od začiatku nie je vždy dosť. Tvorba mlieka sa spúšťa v prvých dňoch po pôrode. Kým sa dojčenie naplno rozbehne, prejde niekedy aj pár dní, dokonca týždňov.“

3. Zoznámte sa – babyblues

„Aj k takzvanému babyblues dochádza častejšie, ako si niektoré ženy myslia a je to úplne prirodzené,“ hovorí pôrodná asistentka. Babyblues sú intezívne a prudké náladové zmeny, spôsobené hormonálnymi zmenami, nedostatkom spánku a predovšetkým emocionálnym vypätím. Je to úplne normálne, úplne v poriadku a zvládnete to aj vy. „Aj týmto procesom je venovaný čas šestonedelia. Matka a dieťa si na svoj nový spoločný život musia zvyknúť,“ hovorí pôrodná asistentka. Rovnako to platí aj pre otca. „Ten má svoju polovičku podporovať najlepšie ako vie, pričom sa má postarať o kľud a aj organizáciu v domácnosti,“ hovorí odborníčka. Ideálne po dobu niekoľkých týždňov, pretože novorodenec je často prvé dni po príchode na svet nenáročný na opateru, veľa spinká a málo plače. (Nebojte sa, zmení sa to po týždni alebo dvoch!)

4. Vypustite všetko, čo vás stresuje

Šestonedelie je výnimočné obdobie. Je vzrušujúce, namáhavé a krásne zároveň. „Sú to momenty, ktoré už nikdy neprežijete znovu, ktoré vám nikto nikdy nevezme.“ Nenechajte si ich zobrať ani v danej chvíli. Život sa veľmi rýchlo vráti do starých koľají, takže aspoň chvíľu vypustite zo života bez pardonu všetko, čo sa vám (ne-)zachce.

5. Každodennosť chvíľu nebude

V prvých týždňoch po pôrode by ste sa nemali zaoberať otravnými momentami každodenného života. Ideálne je, ak si navaríte dopredu zopár jedál a dáte ich zamraziť. Alebo si jednoducho objednáte donášku. Tiež je fajn spraviť si vopred zásoby potravín. S domácnosťou pomôžu aj priatelia či blízki – dovoľte iným pomôcť vám.

6. Kontakty s okolím?

Ak sa cítite príliš unavená alebo máte city príliš rozorvané na to, aby ste komunikovali s okolím, nerobte to. Otvorene povedzte, že si zavoláte o týždeň, alebo aj neskôr. Rozumná druhá strana to určite pochopí. Rovnako to platí aj pre sociálne siete – isto sa vám nakopí množstvo gratulácií. Vypustite pocit, že by ste na ne museli hneď odpovedať. Jediné, čo v tento čas nepočká, je vaša fyzická a psychická regenerácia.

 

Znamená šestonedelie šesť nediel v posteli?

Medicínsky pohľad hovorí, že nie je nevyhnutné nevyjsť 6 týždňov z postele. Práve naopak, je dobré pomaly naberať sily bežným domácim pohybom, či rutinnými aktivitami. Robte všetko tak, ako to budete cítiť, vždy predsa sama najlepšie viete, čo potrebujete.