Menu

Sociálne podniky: Zarábať peniaze a konať dobro

Pozitívny vplyv firiem.

Home » Život » Sociálne podniky: Zarábať peniaze a konať dobro - 10.2019

Sociálne podniky chcú plniť spoločenské poslanie. Vďaka nim dostávajú znevýhodnené skupiny obyvateľstva, ako napríklad dlhodobo nezamestnaní, znovu začínajúci zamestnanci, utečenci, staršie osoby či ľudia s postihnutím, často po prvýkrát opäť pracovnú príležitosť, a tým aj nové perspektívy.

Motto: Zarábať peniaze? Áno, ale nielen to. Tak sa napríklad vyrábajú niektoré takzvané „social businesses“ produkty. Sociálne znevýhodnení ľudia napríklad pomáhajú pri distribúcii vody (vivaconaqua.at, helioz.org) alebo ponúkajú služby za poplatok, ktoré sú však pre sociálne odkázaných ľudí zadarmo. Spolok „Footprint“ (footprint.or.at) vedie pohybové kurzy, ako je joga, za ktoré všetky účastníčky, ktoré sú obeťami obchodu so ženami a násilia, nemusia nič platiť. Kurz im slúži ako podpora v integrácii a terapii, trénujú však napriek tomu spoločne so všetkými ostatnými ženami. Podobné modely umožňujú ponúkať postihnutým bezplatné ponuky, ako kurzy nemčiny či právne poradenstvo.

Prehliadky mesta s bezdomovcami

V štúdii spoločnosti Austria Wirtschaftsservice (AWS) a Ekonomickej univerzity vo Viedni z roku 2015 je vyjadrené ocenenie, že v Rakúsku jestvuje až do 2000 sociálnych podnikov. Ukážkový príklad toho, že podnikavé myslenie a sociálne konanie sú navzájom zlúčiteľné, je „Shades Tours“ (shadestours.at), ktoré ponúka prehliadky mesta Viedeň. Turistickými sprievodcami sú bezdomovci, utečenci, alebo ľudia, ktorí boli v minulosti závislí.

Cieľ prehliadok: Dať príležitosť na stretnutia, otvoriť ľuďom oči, ukázať iné perspektívy. Účastníci kladú otázky a tak sa dozvedia viac o tom, aké to je ocitnúť sa v neznámej situácii. Dnes je v nasadení 15 sprievodcov a minulý rok sa na prehliadkach zúčastnilo takmer 11000 záujemcov.

Podnik založila v roku 2015 Perrine Schober. Táto čoskoro 36-ročná vyštudovaná manažérka turizmu chcela súčasne so založením firmy aj spustiť pozitívnu špirálu. „Pýtala som sa samej seba, kde je pridaná hodnota mojej práce,“ hovorí. Či nie je možné s tým, čo viem, premeniť mínus na plus. Niečo, čo sa vníma negatívne, a pri čom ľudia najčastejšie s hnusom pozerajú do zeme, ukázať tak, aby sme ľudí, o ktorých ide, stretávali na rovnakej úrovni.“

Jej koncept sa ujal. Ľudia, ktorí to majú v živote ťažké, môžu znovu zarábať peniaze, dovoliť si bývanie a začleniť sa do spoločnosti. Kto už pracoval ako sprievodca, môže neskôr pracovať v back office, vzdelávať nových sprievodcov a opäť získať riadne postavenie na pracovnom trhu. Sprievodcovia však profitujú aj inými spôsobmi.

To množstvo stretnutí a pozitívnych ohlasov im zvyšuje pocit sebavedomia, vecné dary či darčeky od účastníkov prehliadok sú prejavom úcty. Vyskytli sa už aj ponuky práce, možnosti bývania, pozvánky na podujatia, ponuky bezplatných jazykových kurzov či kariérny koučing. Klientky a klienti si zasa rozširujú svoj horizont a rozvíjajú pochopenie pre iných. Pre mnohých je to impulz, aby sa potom aj sami sociálne angažovali.

Integrácia prostredníctvom jedla a pitia

Aj v gastronómii sa etablovali podniky so sociálnymi myšlienkami. Jedným z nich je Café Namsa (cafenamsa.at) v Innsbrucku. Varí sa tam iránsko-bulharsko-rakúsky: od orientálneho šošovicového jedla s ovčím syrom až po brunch cez víkend. „Namsa“ znamená po arabsky Rakúsko. Kaviareň ponúka akceptovaným utečencom šancu na prvý pracovný pomer, pre nadviazanie sociálnych kontaktov a na dlhodobé etablovanie sa na pracovnom trhu.

Vo Viedni môžu utečenci pracovať v reštaurácii „Habibi & Hawara“ alebo v cateringovom servise Topfreisen (topfreisen.at). Ďalším, medzičasom veľmi známym, sociálnym podnikom je Vollpension (vollpension.wien). V tejto kaviarni sú zamestnaní okrem iného aj seniori, ktorí sa chcú vyhnúť samote v starobe a trochu si privyrobiť.

Všetky tieto príklady ukazujú, že sociálne podniky sú naďalej na vzostupe. Predpovedá to i štúdia AWS a Ekonomickej univerzity. Odborníčky a odborníci, ktorých sme sa na to spýtali, sú presvedčení, že počet sociálnych podnikov sa do roku 2025 zdvojnásobí alebo dokonca zdesaťnásobí.

Hore
OKViac informácií