Menu

Sociálny konzum: nakupovanie pre lepší svet

Nakupovať a zároveň pomáhať iným: ako funguje sociálny konzum.

Home » Inšpirácia » Sociálny konzum: nakupovanie pre lepší svet - 11.2019

Sociálny startup s názvom share vsádza na produkty pre sociálny konzum. Myšlienka, ktorá sa za tým ukrýva, sa zakladá na princípe 1+1: ak niečo kúpite, darujete zároveň produkt rovnakej hodnoty človeku v núdzi. Podľa princípu: kúpiť a zároveň urobiť dobrý skutok.

Väčšina ľudí v Európe sa má dobre. Najmä v porovnaní s inými regiónmi sveta, kde nie je dostatok jedla ani čistá voda. Pre zmiernenie tejto nerovnováhy vo svete, často danej geografickou polohou a klímou, sa zrodil nápad, že tí, ktorí sa majú dobre, by mohli trochu svojho šťastia odovzdať iným.

Pomyslel si to i Sebastian Stricker. Niekoľko rokov pracoval pre OSN ako rozvojový pomocník v Afrike a významne sa podieľal na darovacej aplikácii ShareTheMeal. V roku 2017 založil s Iris Braunovou, Benom Unterkoflerom a Tobiasom Reinerom v Berlíne sociálny startup – share.

Obchodný nápad sa zakladá na princípe 1+1: ak niečo kúpite, darujete zároveň produkt rovnakej hodnoty človeku v núdzi. Partneri, ako napríklad združenie Welthungerhilfe, program pre svetovú výživu Spojených národov či Caritas v Rakúsku, zabezpečujú, aby pomoc aj skutočne prišla.

Ako funguje sociálny konzum

Čo najviac ľudí, ako je možné, má dostať prístup k základným potrebám ako sú jedlo, pitie a hygiena. Týmto „sociálnym konzumom“ sa neuspokojí len vlastná potreba, ale i potreba iných ľudí. A k pomoci dôjde celkom automaticky bez toho, aby ste zaplatili viac než za porovnateľné produkty prémiových značiek. Produkty programu share dostanete aj v rakúskej dm drogerie markt. Smerovací kód na balení vždy prezradí, kam pomoc smeruje. Ak napríklad siahnete po bio orechovej tyčinke od share, zabezpečíte žiakovi v Demokratickej republike Kongo jedno teplé jedlo.

Ak sa rozhodnete pre minerálnu vodu v recyklovanej fľaši od share, sprostredkujete nejakému človeku čistú pitnú vodu na jeden deň – vďaka budovaniu studní. A ak si budete umývať ruky mydlom share, zafinancujete niekomu kúsok mydla, zväčša aj v kombinácii s výučbou hygieny, napríklad vo východnej Indii. „Konzum sa tak stane malým symbolom sociálnej družnosti. A to môže nás ako spoločnosť, v ktorej je nerovnosť veľkým problémom, posunúť ďaleko dopredu,“ vysvetľuje Sebastian Stricker.

Malé skutky, veľký účinok

Zakladateľ firmy je presvedčený, že sociálny konzum môže toho veľa ovplyvniť. „Taká maličkosť ako bio orechová tyčinka či študentská biozmes rebarbory & jablka v dm drogerie markt, môže do veľkej miery ovplyvniť život iného človeka. Zrazu bude mať niekto, kto predtým možno nič nemal, čosi na zjedenie.“ Strickera fascinuje tento jednoduchý a zároveň efektívny princíp share. „Zakaždým, keď stojím pred regálom, môžem sa rozhodnúť podeliť sa a zlepšiť tak život iného človeka.“

 

Hore
OKViac informácií