Menu

Som úžasná: ako v 4 krokoch zvýšiť sebavedomie

Skromnosť patrí do minulosti, dnes sme na seba hrdé!

Home » Život » Duševné zdravie » Som úžasná: ako v 4 krokoch zvýšiť sebavedomie - 10.2020

Aké by to bolo, keby ste sa pre zmenu raz pochválili sami? Kto zaobchádza sám so sebou pekne, ten posilňuje svoje sebavedomie – a takto sa to robí.

Povedali by ste o sebe, že ste super? Alebo si pritom prídete namyslené? „Práve ženy sú často skromné, nevedia prijať žiadne komplimenty a sú perfektné v tom, že podceňujú samé seba“, hovorí odborníčka na coaching Dagmar Popp. Pritom si žena smie priznať a povedať, že má rada samu seba.

Či offline alebo online: ten, kto si zvýši sebavedomie a učí sa tak oceniť sám seba, dokáže svoj život trvalo zmeniť. A okolie sa automaticky otočí tiež. Do ktorého smeru, to určuje každá z nás sama. Ako sa to podarí? Neexistuje čarovný vzorec, ale jedno silné slovo: sebazodpovednosť. Ak vďaka silnejšiemu sebavedomiu preberiete zodpovednosť sama za seba, život vás bude baviť viac.

Zvyšovanie sebavedomia v 4 krokoch

  1. Krok: sebareflexia prostredníctvom denníka

Každý začiatok býva ťažký. Na začiatku pomôže reflektovať samú seba. Ako to vo vás vyzerá? Aké presvedčenie nasledujete? Väčšinou sa spôsob myslenia a vzory vytvárajú už v detstve. Napríklad „nie som dosť dobrý“ alebo „musím o lásku bojovať“. Sebareflexia vystopuje tieto vnútorné, často negatívne posolstvá.

Ako na to?

Vyskúšajte písať denník, niečo ako „denník o vnútornom živote“. Na to potrebujete iba zošit, do ktorého si rukou zapíšete negatívne situácie. Postačia tri stĺpce. V akej situácii sa nachádzam? Napríklad spor v práci alebo zraňujúce slová vo vzťahu. Čo si pritom myslím? Aké pocity to vo mne vzbudzuje? Po tom, ako si urobíte poznámky, zošit zase zatvorte. Nie je potrebné niekoľkohodinové rozjímanie. „Pri tejto metóde ide iba o to, aby sme si uvedomili, čo sa deje“, hovorí odborníčka Martina Petraschka, „týmto spôsobom človek príde na stopu svojim myšlienkam a pocitom.“

  1. Krok: zmeniť negativizmus na optimizmus

Pokiaľ sa identifikujú negatívne postoje, dajú sa aktívne zmeniť na priateľský, optimistický vnútorný hlas.

Ako na to?

Napríklad si do kúpeľne postavte peknú škatuľu a blok s poznámkovými lístkami. Vždy si pred umývaním zubov zapíšte vec, ktorú máte na sebe radi a lístok potom odložte do škatule. „Tým obdarujete sami seba“, hovorí Dagmar Popp. Ak máte niekedy zlú náladu, na nohy vás postaví pohľad na jeden z týchto „ľúbostných listov samej sebe“. Pomôcť môže aj denník šťastia.

  1. Krok: oceniť malé úspechy počas dňa

Ak sa zameriate na obohacujúce, pozitívne myšlienky a veci, spustíte pozitívnu špirálu. Môžete to trénovať počas dňa: každý večer sa zamyslite nad tým, čo všetko ste dokázali, od úspešného obchodného stretnutia po uvarenie marmelády. A najmä, robte veci, ktoré vás bavia, aby ste sa stali vlastným zdrojom radosti.

  1. Krok: stretávať sa s ľuďmi, ktorí sú pozitívnym prínosom

Dávať dobrý pozor na svoje vnútro je už polovičná výhra. A čo so všetkým tým, čo na nás vplýva zvonku? Aj to sa dá ovplyvniť. Napríklad tak, že sa budete prednostne stretávať s ľuďmi, s ktorými je vám príjemne.

Spýtajte sa samej seba: Komu by som zavolala, keby som nevedela ako ďalej? Komu sa ohlásim len preto, že musím? Koľko investujem do vzťahu s týmto človekom – a čo dostanem späť? Nie je načase toto priateľstvo ukončiť? „Povedať NIE niekomu inému je často ako povedať ÁNO samej sebe“, hovorí odborníčka. S egoizmom to nemá nič spoločné, ale skôr so zdravou starostlivosťou o seba.

Sociálne médiá: 

Dá sa to aplikovať aj v digitálnom svete. Trávte čas na kanáloch a účtoch, ktoré vás vnútorne obohacujú. S čím sa cítim skutočne dobre? A ktoré účty je síce pekné sledovať, ale sťahujú ma nadol, pretože sa všemožne porovnávam? Ak sledujete niečo, čo vo vás zanecháva povznášajúci pocit, vytvoríte si aj online prostredie, ktoré bude pozitívne.

O osobnosti

Mgr. Dagmar Popp je akad. publicistka, komunikátorka a etnologička. Mgr. (FH) Martina Petraschka je akad. odborníčka na rozvoj a podniková ekonómka, ako aj autorka knihy o mentalite. Toto duo tréneriek sa špecializuje na online a offline poradenstvo pre ženy. Cieľom je, nájsť cestu späť k sebe a posilniť vlastné životné šťastie. Okrem toho svojim sociálnym projektom „Ženy pre ženy“ podporujú ženy choré na rakovinu.

Hore
OKViac informácií