Menu

Stresová inkontinencia: 5 tipov pre silné panvové dno

Tréning panvového dna je pre ženy dôležitý najmä po pôrode.

Home » Život » Stresová inkontinencia: 5 tipov pre silné panvové dno - 06.2020

Obzvlášť pre ženy, ktoré porodili dieťa, je tréning panvového dna dôležitý. No takzvaná stresová inkontinencia sa môže prejaviť aj bez pôrodu – alebo roky po ňom. Preto je cvičenie veľmi dôležité – s našimi tipmi si s únikom moču nikto nemusí robiť starosti.

Slabé panvové dno sa môže prejaviť vo všetkých možných bežných situáciách – či už pri kýchnutí alebo pri skákaní na trampolíne s dieťaťom. Na nohavičky nechtiac unikne zopár kvapiek moču. Nikto sa preto nechce cítiť trápne. Preto by mala žena zakročiť a pravidelne precvičovať panvové dno.

Čo oslabuje panvové dno?

Existuje sval, ktorý by mali ženy pravidelne trénovať: panvové dno. Zväčša si ho všimneme až počas tehotenstva – totiž vtedy, keď z času na čas pri kýchnutí alebo zakašľaní unikne do nohavičiek zopár kvapiek moču. Nečudo, panvové dno je predsa počas tehotenstva veľmi zaťažované. Tento nedobrovoľný únik moču sa nazýva stresová inkontinencia alebo záťažová inkontinencia. So stresom však táto forma inkontinencie nemá nič spoločné: „Existuje viacero faktorov, ktoré v tomto období panvové dno oslabujú,“ vraví salzburgská fyzioterapeutka Verena Knamová. „Na jednej strane pôsobia v tehotenstve hormóny, ktoré zmäkčujú tkanivá svalov a väzov, a tým sa pripravujú na pôrod. Na druhej strane sa kvôli zmenenej statike zväčšuje tlak na panvové dno a zaťažuje ho.“

Malé telesné podráždenia – práve ako kašeľ, kýchanie alebo smiech –  sú zodpovedné za inkontinenciu a dovolia zoslabnutému zvieraču mechúra nechať uniknúť moč – v závislosti od stupňa inkontinencie len zopár kvapiek alebo aj viac.

Inkontinencia sa môže prejaviť aj niekoľko rokov po pôrode

V každom prípade nie všetky ženy trpia hneď po pôrode stresovou inkontinenciou. A spolu so stresom a nedostatkom spánku, ktorý prichádza spolu s novorodeniatkom, môžete na cvičenie panvového dna rovno zabudnúť. Potom sa však môže stať, že o niekoľko rokov neskôr sa budete musieť zaoberať témou stresová inkontinencia.

Odborníčka hovorí: „V prvých mesiacoch po pôrode sa ženy svojmu panvovému dnu venujú ešte vedomejšie. Verím, že nerobia žiadne sedy-ľahy, neskáču na trampolíne a ani nič ťažké nedvíhajú. No táto opatrnosť často opadne a ženy začnú možno príliš skoro opäť behať, hrať tenis atď.“ K tomu sa pridá fakt, že s pribúdajúcim vekom v zásade povoľuje elasticita tkaniva. „To všetko sú dôvody, prečo sa stresová inkontinencia môže prejaviť aj niekoľko mesiacov či rokov po pôrode.“

Precvičovanie panvového dna pri stresovej inkontinencii: 5 tipov

Ako možno panvovému dnu pomôcť a ako mu možno nevedomky škodíme? Fyzioterapeutka prezrádza, ako najlepšie „spoznáte“ a precvičíte svoje panvové dno a ktorým aktivitám by ste sa mali so zoslabnutým panvovým dnom vyhýbať.

  1. Zoznámte sa so svojím panvovým dnom.

„Dôležité je naučiť sa panvové dno vnímať a cítiť. Je to predpokladom pre efektívne precvičovanie panvového dna. Keďže svalstvo panvového dna nemôžeme vidieť, pomôžu nám obrazy, aby sme si predstavili ako sa napína. Napríklad lekno, ktoré otvára a zatvára lupene. S pomalým výdychom sa pritom pokúšame pošvu vtiahnuť „hore dovnútra“ a podbruško sploštiť (lekno sa zatvára). Zadok a stehná pritom zostávajú uvoľnené. Pri nádychu zasa uvoľníme (lekno sa otvára).“

2.) Integrujte cviky na panvové dno do svojho bežného života.

„Ideálne je, ak včleníte rôzne cviky na panvové dno do bežného života, napríklad pri čistení zubov, pri umývaní riadu alebo pri čakaní na autobus. Pri kýchaní a kašľaní sa, mimochodom, odporúča otočiť sa nabok a tým odbremeniť panvové dno.“

3.) Šetrite svoje panvové dno tým, že sa budete vyhýbať týmto veciam.

„Aby ste šetrili panvové dno počas bežného života, mali by ste sa pokúsiť netlačiť pri stolici a vyhýbať sa druhom športu so silnými nárazmi ako je tenis, beh a aerobik. Okrem toho by ste sa v žiadnom prípade nemali pokúšať zadržiavať moč počas močenia. To totiž len zaťažuje zvierač a okrem toho to neprospieva mechúru. Lebo mechúr sa reguluje sám a predčasné zadržiavanie ho dráždi.“

4.) Môžu pomôcť prístroje na precvičovanie panvového dna.

„Ak máte ťažkosti s ovládaním svalov panvového dna, môžete si objednať prístroj na precvičovanie panvového dna, ktorý vám dá prostredníctvom aplikácie spätnú väzbu o aktivite panvového dna.“

5.) Vyhľadajte individuálne poradenstvo fyzioterapeuta.

„Ženy, ktoré trpia stresovou inkontinenciou, by si mali v ideálnom prípade nechať poradiť od lekára. Spolu s fyzioterapeutom potom možno individuálne zhodnotiť koľko a akých cvičení je potrebných.“

Často trápi aj mladé vrcholové športovkyne

Menej známe je, že aj mladé ženy, ktoré veľa športujú, sú často postihnuté stresovou inkontinenciou. Špeciálne ženy, ktoré behávajú maratóny či skáču do diaľky alebo do výšky, môžu trpieť nechceným únikom moču. Utrpenie môže byť veľké – koniec koncov si myslíte, že ste presný opak rizikovej skupiny. Dobrá správa: športovkyne zväčša dobre poznajú svoje telo a výdatne trénujú, takže trénovanie svalstva panvového dna popri bežnom tréningu by nemalo predstavovať žiadny problém.

NÁŠ TIP:

Produkty proti záťažovej inkontinencii, ako napríklad tenké slipové vložky, dostanete aj v dm.

Hore
OKViac informácií