Menu

Štyri roky štúdia by som opísala ako jedno obrovské dobrodružstvo

Duálne vzdelávanie v dm

Home » Inšpirácia » Štyri roky štúdia by som opísala ako jedno obrovské dobrodružstvo - 02.2021

   Rozhovor s Magdalénou Grznárikovou o duálnom vzdelávaní v dm

Čo bolo tvojím prvotným impulzom k duálnemu štúdiu?

Nikdy som nepatrila medzi najhorších žiakov, no zároveň nie som ani študijný typ. To, na aký typ strednej školy sa rozhodnem ísť študovať, som preto zvažovala dlhšie. Prihlášku som si pôvodne podala na Školu umeleckého priemyslu v Hlohovci, odbor Grafický dizajn, a na Strednú stavebnú priemyselnú školu. Krátko pred uzavretím prihlášok som sa však dozvedela aj o existencii duálneho typu štúdia, ktorý ma ihneď zaujal.

Duálny typ štúdia ponúka viacero spoločností. Prečo si sa rozhodla študovať práve s dm?

Po tom, ako som sa dozvedela o duáli, som začala som pátrať, aké spoločnosti tento typ vzdelávania ponúkajú. Keďže sme bývali hneď pri jednej z filiálok dm, už v tom čase som bola jej pravidelnou zákazníčkou. Veľmi sa mi páčila atmosféra v predajni, bola som spokojná s produktmi a aj s poradenstvom. A práve v predajni som zbadala propagačné materiály k duálnemu vzdelávaniu v dm, ktoré som si preštudovala, a veľmi ma to zaujalo.

V čom?

Môžem povedať, že z môjho pohľadu zo spoločností zapojených do duálneho vzdelávania ponúka pre svojich študentov najatraktívnejšie možnosti seba rozvoja a benefitov práve dm. A ja som toho chcela byť súčasťou. Tak som si podala prihlášku aj na Strednú odbornú školu obchodu a služieb Samuela Jurkoviča v Bratislave, kde sa dá študovať v systéme duálneho vzdelávania. A už v tom čase som vedela, že práve táto škola je pre mňa prioritná.

A ako dopadli prijímačky na zvyšné školy?

Najprv ma vzali do Hlohovca, kde som spravila talentové skúšky, ako druhý v poradí mi prišiel kladný výsledok z prijímačiek na Strednú stavebnú priemyselnú školu, no a do tretice aj na Strednú odbornú školu obchodu a služieb Samuela Jurkoviča v Bratislave. V tom momente bolo moje rozhodnutie, kam na strednú školu, okamžite jasné. Rozhodne som chcela byť súčasťou duálneho vzdelávania v dm, a tak som sa jeho súčasťou aj stala.

Čo ťa na duálnom vzdelávaní v dm oslovilo najviac?

Mám 19 rokov a okrem svojich spolužiakov nepoznám nikoho v mojom veku, kto by mal už štvorročnú prax. Prax na filiálke a účasť na workshopoch počas školy mi dali neskutočne veľa skúseností a vedomostí. Zároveň som sa naučila komunikovať s ľuďmi a dokonca aj zvládať nepríjemné situácie.

Ako hodnotíš svoje rozhodnutie s odstupom času – splnili sa tvoje očakávania?

Rozhodne áno. Povedala by som, že je to dokonca až nad ich rámec, pretože som okrem bežných workshopov, ktorými si prejdú všetci žiaci, dostala veľa ďalších extra príležitostí, kde som mohla získavať skúsenosti a rásť. Zúčastnila som sa napríklad profesionálneho fotenia k propagácii duálneho vzdelávania v dm, vyskúšala som si pár rozhovorov s novinármi v rámci tlačovej konferencie, účinkovala som v Reflexe, ktorý k nám do školy prišiel natáčať reportáž o našom workshope Herbárium, kde sme so spolužiakmi ukazovali, ako sa vyrába kozmetika. Medzi veľmi zaujímavé skúsenosti radím aj svoje rozhovory s Oliverom Oswaldom, s ktorým dm spolupracuje pri propagácii duálu. Išlo o livestream na Youtube na tému „Prečo sa zapojiť do duálneho vzdelávania v dm“, potom o rozhovor o našich ekologických plniacich staniciach a naposledy to bolo video na tému „Vianočný darček do 10 eur“. Dokonca som si skúsila byť v jeden deň aj maskotom Veselých zúbkov – veverička Bibka. Celé štyri roky by som teda opísala ako jedno obrovské dobrodružstvo.

Čo považuješ za najväčší benefit štúdia?

Za najväčší benefit považujem spojenie teórie a praxe. Nemyslím si, že dvojtýždňová prax v rámci jedného roka, aká je bežná v rámci klasického neduálneho štúdia na strednej odbornej škole, by bola dostatočná. Určite, človek sa aj za tie dva týždne dokáže niečo naučiť, ale rozhodne sa nedá povedať, že má prax. Zato ja a moji spolužiaci o sebe môžeme sebavedomo povedať, že pracovné skúsenosti máme.

Aká sebarozvojová aktivita ti učarovala najviac?

Všetky naše seba rozvojové aktivity majú niečo do seba. Workshop Herbárium v prvom ročníku bol super. Mám rada prírodnú kozmetiku a rada objavujem nové veci. Rozprávali sme sa na ňom o bylinkách a prírodnej kozmetike, o biopotravinách a aj eko drogérii. Dokonca sme sa aj učili, ako prírodnú kozmetiku vyrábať, a varili sme úžasné vegetariánske jedlá. Tento štvordňový pobyt v Zaježovej som si skutočne užila.

Ďalší workshop – divadlo Zážitok – bol skutočne zážitok! Ale trochu iný ako Herbárium, pretože ide o reálne divadlo. My, žiaci duálu dm, sme nacvičovali divadelné predstavenie, ktoré sme zavŕšili vystúpením pred svojimi blízkymi. Možno sa to nezdá, ale bolo to celkom náročné, najmä po emocionálnej stránke. Je to obrovský stres vystupovať pred stovkou ľudí v domnení, že reflektor žiari priamo na vás a sto pohľadov patrí iba vám. Vyžadovalo si to kopec driny, no za ten potlesk na konci predstavenia to určite stálo.

Učíte sa aj online?

V rámci online vyučovania sme už prebrali viacero tém. Minulý školský rok sme sa zaoberali viac logistikou v našej spoločnosti, čo bolo veľmi zaujímavé, ale tento rok ma to baví oveľa viac. Rozprávame sa o zdraví, doplnkoch stravy, zdravom jedle a vitamínoch. Ľudské telo je vážne fascinujúce, a keď nám tieto témy prednášajú ľudia, ktorí im rozumejú, baví ich to a dokážu nám tie informácie podať zaujímavo, učenie je jedna radosť.

A ako sa ti učí takto dištančne?

Mne osobne online vzdelávanie vyhovuje a učí sa mi ľahko, pretože si viem veci naplánovať, časovo si ich ustriehnuť a najmä mám sebadisciplínu, ktorá je na tento typ štúdia viac-menej nevyhnutnosťou. Ale pre niektorých spolužiakov to dokáže byť náročné, napríklad pre tých, ktorí majú problém s plánovaním alebo s časovým manažmentom.

Aké je praxovať počas školy v predajni dm?

Je to zábava. Vnímam to ako veľké dobrodružstvo, počas ktorého zažívame veľa zábavy, pretože sme na filiálke dve dualistky, spolu s mojou spolužiačkou. Svoju prácu si vždy spravíme, to je prvoradé, ale vždy ostane čas aj na úsmevné veci.

Zvykla si si na prax rýchlo?

Pamätám sa na prvé mesiace, keď som začala praxovať. Zo základnej školy si živo vybavujem ten pocit, keď ostatní boli v škole a ja som išla napríklad k lekárovi. Ten svet bez detí v uliciach vyzeral inak. Bol tichší a vážnejší. Všade bolo ticho, nuda, keď, tak bolo vidieť iba ľudí, ktorí sa stále niekam ponáhľajú. Dospelácky svet je o niečom inom ako ten, na ktorý je zvyknutý človek na základnej škole. A práve na tento „dospelácky svet“ som si postupne zvykala počas praxe. Po škole ma už teda nečaká šok, lebo presne viem, čo ma čaká. Svet, ktorý je iný, síce serióznejší, ale zas zaujímavejší v niečom inom.

Čo z toho, čo by si sa asi inak v škole nenaučila, ti dala táto prax?

Prax s ľuďmi ma naučila komunikovať, reagovať pohotovo a s chladnou hlavou. Možno by sa ma to učitelia snažili naučiť aj v škole na teórii, no na základe svojich už získaných skúseností si nie som istá, či by to bolo také efektívne ako prax. Skôr si myslím, že nie.

Máš nejaký najprínosnejší zážitok z praxe?

Za najviac prínosné zážitky považujem tie nepríjemné. Možno to znie divne, ale je to tak. Práve nepríjemné zážitky a situácie, keď príde nie práve príjemne naladený zákazník, sú tie, ktoré mi dávajú najviac. Poučila som sa z nich a naučila sa reagovať inak. Na začiatku som nepríjemné situácie či rozhovory so zákazníkmi brala veľmi osobne a bola som z toho doslovne zrútená. Časom som však chytila nadhľad, naučila sa nebrať veci osobne, mám viac technických informácií o sortimente, teda viem zákazníkom aj lepšie poradiť, a najmä som sa naučila reagovať inak.

Čo to znamená inak?

Viem lepšie reagovať na rôzne typy osobností, na základe toho aj voliť slovník a tón. Napríklad keď vidím, že sa niekto ponáhľa, tak mu nebudem veci obšírne vysvetľovať ani ponúkať poradenstvo, ale iba odpoviem na jeho otázku a nechám ho ísť. A ak ešte bude chcieť, tak sa ma dopýta.

A najzábavnejší?

Asi úsmevná situácia, ktorá sa mi prihodila ešte v prvom ročníku. Zo zákazníkov mám úplne najradšej staršie panie, také rozprávkové babičky s obrovským srdcom. Jedna bola dokonca taká spokojná s mojím poradenstvom, čo sa týka pracieho prášku, že ma skoro išla vydávať za svojho vnuka. Opisovala ho ako vtipného a mladého športovca a že by som sa jej hodila za nevestu. Pripadalo mi to veľmi vtipné a milé zároveň. Takéto zážitky spravia môj deň hneď krajším.

Na čo zo štúdia budeš spomínať aj po rokoch?

Určite budem dlho spomínať na pár paní profesoriek a našu pani majsterku. Sú to panie, ktoré si nesmierne vážim. Naša majsterka je skvelá osoba, ktorá rozumie nielen teórii, ale aj praxi a odovzdala mi veľmi veľa praktických skúseností a rád do pracovného života, ale niekedy aj do toho osobného. Naše pani profesorky v škole mi zas veľmi pomohli s mojím vystupovaním pred publikom, či už ide o prezentáciu nejakej témy, alebo vedenie rozhovoru. Videli, že chcem, tak mi pomáhali v rozvoji a podporovali ma.

Čo si si kúpila za prvé peniaze zo štipendia?

Jedlo. Nešlo o to, že by som dovtedy na jedlo nemala peniaze, ale bývala som na internáte a bolo mi veľmi zvláštne dostávať peniaze od rodičov, keď som si ich sama dokázala zarobiť. Z týchto peňazí z praxe som si úplne bohato zabezpečila všetko, čo som potrebovala. Mám blízky vzťah k zdravej strave, preto som investovala do dobrých potravín. Okrem toho mi zostali peniaze aj na oblečenie a iné radosti. Štipendium, ktoré som počas celého štúdia dostávala a stále dostávam, mi dalo možnosť osamostatniť sa od rodičov v relatívne nízkom veku.

Odporúčala by si toto štúdium aj iným tínedžerom?

Určite áno, pretože si myslím, že je to skvelá príležitosť pre mladého človeka. Ponúka totiž množstvo seba rozvojových možností a benefitov, aké na väčšine iných stredných škôl k dispozícii mať pravdepodobne nebudú. A je len a len na každom z nás, ako to uchopíme a koľko z toho vyťažíme. Lebo určite nie je dualista ako dualista. Veľa  závisí od toho, ako veľmi sa človek zapája do vedľajších aktivít. Koľko sa sám sebe v duáli venuje, toľko si z duálu aj odnáša.

V čom ti bolo ešte toto vzdelávanie nápomocné?

V tom, že počas tohto štúdia som presne zistila, čo ma baví a čo nie. Rozhodla som sa ísť na vysokú školu zameranú na marketing, pretože som tu v dm vďaka spomínaným vedľajším aktivitám spoznala, ako marketing funguje. Dokonca sa poznám s niektorými kolegyňami z marketingového oddelenia, takže vidím, čo všetko zahŕňa ich práca, a viem sa ich aj priamo spýtať, ak ma niečo zaujíma. Takže aktuálne, keďže som v poslednom, štvrtom ročníku, zvažujem aj možnosť, že ostanem v dm ako stážistka aj počas vysokej školy. Všetko to však závisí od toho, či pôjdem študovať v dennej, alebo externej forme.

Pripraví ťa táto škola aj na prijímačky na vysokú školu?

To nie, pretože tým, že polovicu štúdia máme v podstate prax, na teoretické učenie nám ostáva výrazne menej času ako na iných školách, a aj nároky sú tak na nás menšie. Takže ak chce ísť človek na vysokú školu, musí sa v predmetoch ako matematika, angličtina alebo iných, podľa typu prijímačiek, dovzdelať sa a zamakať na sebe. Ale keď naozaj chce, bezpochyby to ide.

Zostáva počas školy čas aj na koníčky?

Určite áno. Keďže sa týždeň učíme a týždeň máme školu, tak sa mi veľmi ľahko dýcha, nielen čo sa týka koníčkov, ale aj prípravy do školy. Prax nám totiž poskytuje viac času pripraviť sa na písomky, viem si teda veci lepšie rozložiť a ostáva mi tak čas aj na koníčky. Ja napríklad rada cvičím a venujem sa grafike či vzdelávaniu v online marketingu.

   Rozhovor s Gabrielou  Grznárikovou, mamou Magdalény

Čo ste si v prvom momente mysleli o dcérinom nápade ísť študovať duálne?

Dcéra si podávala prihlášku na viacero stredných škôl, na ktoré aj bola následne prijatá. No odkedy za mnou prišla, že na strednej obchodnej škole organizujú Deň otvorených dverí, a my sme tam skončili len pri stánku dm, mala vo svojom výbere jasno, lebo duálne vzdelávanie v dm ju veľmi oslovilo. Ja som nenamietala, svojim deťom dávam pri výbere školy voľnú ruku, veď ide o ich život. Celé detstvo som ich viedla k tomu, aby mali nejaké záujmy a aj cieľ a vedeli sa tak potom v živote ľahšie rozhodovať.

Ako to vnímate teraz, s odstupom štyroch rokov?

Ani s odstupom času sa moje pozitívne pocity z jej rozhodnutia nezmenili, pretože po celý čas štúdia sledujem jej osobnostný rast. A veľmi ma teší, že má čas venovať sa aj svojim koníčkom, lebo nesedí celý deň len nad knihami zo školy. Vidím, že je spokojná a šťastná, a to je pre mňa to najdôležitejšie.

Aké najväčšie benefity dcérinho štúdia vnímate vy ako rodič?

Počas štúdia odborných predmetov a praxe získava dcéra rozhľad v oblasti kvality kozmetiky, kde sa začala zaoberať jej zložením, veľa sa však venuje aj zdravým potravinám a ekológii. Nielenže sa o tieto veci začala viac zaujímať, ale často mi o tom doma aj rozpráva a spoločne zavádzame jej vedomosti aj do svojho každodenného života. Mnohé veci mi vysvetľuje, v mnohých veciach mi radí a ja vidím, že tomu rozumie. Dokonca si aj sama, vo voľných chvíľach, na internete študovala rôzne veci z tejto oblasti a skúšala doma pripraviť kozmetické prípravky a uvariť kvalitné jedlá. K tomu to ju veľmi inšpiroval pobyt v Zaježovej na workshope Herbárium.

Čo sa vám na štúdiu s dm páči najviac?

Mne sa veľmi páči záujem spoločnosti dm drogerie markt o jej žiakov a o ich uvedenie do života s maximálnym záujmom o ich budúcnosť. Či už ide o zážitkové pobyty, komunikáciu zamestnancov dm so študentmi, alebo systém benefitov vrátane štipendia.

Prečo by ste tento typ štúdia odporúčali?

Na duálnom type vzdelávania sa mi osobne páči to, že deti dostávajú reálnejší pohľad na život. Teda že nemajú v hlave len teóriu, ktorá je mnohokrát odlišná od praxe, ale štyri roky štúdia ich pripravia aj na zvládanie rôznych prekážok. Zistia, že práca s ľuďmi je síce krásna, no zároveň aj namáhavá. A toto všetko dá podľa mňa do života deťom veľmi veľa. Cítim, že moja dcéra je s výberom svojej školy veľmi spokojná a naplnená všetkým, čo sa počas tých štyroch rokov naučila, čo mňa ako rodiča veľmi teší.

No a najmladšia dcéra tento rok končí základnú školu a v rámci svojho rozhodovania, kam ísť študovať, ma prekvapila otázkou, či by mi prekážalo, keby išla študovať tú istú školu ako Magdaléna. Len som sa jej spýtala, či si to dobre rozmyslela, či by ju taká práca v živote bavila. Na to mi odpovedala, že sa o tom so sestrou rozprávali, prebrali si rôzne uhly pohľadu a že sa rozhodla študovať duálne v dm.

Hore
OKViac informácií