Menu

Ako si udržať zdravie

Preventívna starostlivosť: tak sa žije zdravo.

Home » Pôžitok » Šport » Ako siudržať zdravie - 05.2016

Zdravie začína v hlave. Postojom. A zmenou života.

Pre ľudí je typické, že berú samozrejme jeden z najvzácnejších pokladov života, ktorým je zdravie. Aspoň dovtedy, kým sa neohlási nejaká časť tela. Problém s platničkami, bolesť ramena, búšenie srdca – v mladom veku o zdravotných ťažkostiach ani len nechyrujeme.

Prevencia je najlepšia medicína.

Zdravý, vyrovnaný životný štýl je najlepším receptom na dlhý, naplnený život bez ťažkostí. Už farár Kneipp varoval pred viac ako 100 rokmi: „Ak každý deň nespravíme niečo pre naše zdravie, budeme musieť jedného dňa obetovať príliš veľa pre chorobu.“ Prevencia je náročné slovo. Myslíme na šport, ktorý nás nebaví, jedlo, ktoré nám nechutí, na návštevu lekárov a more zákazov. Ale tak to vôbec nie je.

Každodenný balanc

beziaca zena

Športovo. Najmenej 150 minút týždenne by sa mal hýbať dospelý človek.

Zdravie nie je nemenný stav. Ide o rovnováhu, ktorú musíme vytvárať deň čo deň počas celého života. Na viacerých úrovniach. Napríklad pohyb a výživa. Často sa zanedbáva psychosociálne zdravie. „Nezabúdajme na uvoľnenie, radosť, dostatok spánku a vyváženie počas stresujúcich dní,“ odporúča Klaus Ropin z fondu Zdravé Rakúsko. Alebo podniknime niečo s priateľmi.

Klaus Ropin, fond Zdravé Rakúsko

„„Ak ste dobre socializovaný, podporujete tým vaše zdravie.“.“

Zdravý životný priestor je predpokladom pre vitálnu spoločnosť. Jej začiatok tkvie v dobrom vzdelaní, v školách podporujúcich zdravie, škôlkach a pracoviskách a v neposlednom rade v atraktívnom obývacom priestore a istých cestách životom.

Rozpoznateľné varujúce signály

Podpora zdravia je jedno, zdravotná prevencia druhé. Preventívnym opatrením je vyšetrenie zdravých, ktoré máme od roku 1974 a ktoré bolo v roku 2005 upravené. Každý občan od 18 rokov môže jedenkrát v roku absolvovať lekársku prehliadku zdarma. Cieľom je rozpoznať rizikové faktory a ovplyvniť ich zmenou životného štýlu. Choroby by sme mali rozpoznať čo najskôr, aby sme zvýšili šancu na vyliečenie. Ťažisko tvoria najmä srdcovo-cievne a rakovinové ochorenia, ktoré sú najčastejšími príčinami úmrtia. Vyšetrujú sa aj závislostti, paradontitída a poruchy sluchu a zraku.

Tip: Aby sme vyzdraveli, potrebujeme doktorov. Aby sme boli zdraví, potrebujeme trochu šťastia. Aby sme zdraví ostali, potrebujeme zdravý egoizmus.

Medicínsky wellness

Zdravotná prevencia dnes môže mať príjemnú podobu. Stále viac hotelov má okrem kúpeľnej liečby a príjemných masáží aj pristavané súkromné zdravotné centrá alebo ambulancie. Medicínsky wellness, to je najnovší hit. Niektoré ordinácie ponúkajú ročnú preventívnu prehliadku priamo na mieste. U každého lekára ju dostať zadarmo prostredníctvom vyúčtovania cez e-card. Pod liečbu spadajú terapie a masáže predpísané doktorom. Aj tie sa dajú v niektorých wellness a zdravotných hoteloch čiastočne uhradiť hotovosťou. K tomu ešte existujú aj platené zdravotné šeky.

rocna zdravotna prehliadka v hoteli

Praktické. Veľa wellness hotelov ponúka ročné zdravotné prehliadky.

V Quick Check ambulancii pre fyzikálnu medicínu „Cardea“ v hoteli a SPA Steinberger v meste Krems kladú dôraz na výživu, pohyb a stres. „Naše zdravie závisí práve od týchto troch pilierov, už samotní Gréci sa nimi zaoberali,“ vysvetľuje výskumník v oblasti športu a terapeut Vijeko Medjugorac, ktorý vytvoril zdravotné prehliadky check. Každá časť trvá 20 minút a zahŕňa preskúšanie, vyhodnotenie, analýzu a poradenstvo. Táto rýchlovka síce nejde do hĺbky, ale obsiahne všetky oblasti.

Vijeko Medjugorac, výskumník v oblasti športu

„„Chceme zvýšiť citlivosť ľudí. Každý vie, na čom záleží, napriek tomu len málo ľudí niečo podnikne.“

„Na vec pozeráme z iného pohľadu, keď vidíme svoje údaje a dostaneme k nim vysvetlenie.“ K zdravému, predvídavému spôsobu života by mal tento výskumník v oblasti športu čo povedať, a už to aj nespočetne veľa ráz bolo povedané. Radí: „Ruky preč od rafinovaných uhľohydrátov ako sú cukor či biela múka.“ Okrem toho je dôležité hýbať sa každý deň. „Je jedno, či spravíte dva alebo tisíc krokov, avšak robte niečo pravidelne!“ K zdravému životnému štýlu patrí aj to, keď si rezervujete čas pre seba. „Raz za čas si venujte pár minút. A síce bez toho, aby vás niektor rušil – je jedno, či je to vyzváňajúci telefón alebo vlastný partner,“ vraví Medjugorac.

beziaca zena zhora

V pohybe. Či urobíte 2 alebo 1 000 krokov: Dôležité je hýbať sa.

Aby sme našli zdravý, vyvážený životný štýl, potrebujeme najskôr správny postoj a uvoľnený prístup. Ako sa to dá preháňať, popisuje autor Werner Bartens pomocou žmurkania v knihe „Glücksmedizin. Was wirklich hilft“(v preklade Medicína šťastia. Čo naozaj pomáha.)

Werner Bartens, autor

„„Život vie byť tak náročný, obzvlášť zdravý život.“

Berie do úvahy: na jednej strane ľudia nikdy tak dlho nežili ako teraz, na druhej strane sa ani necítili takí vyčerpaní, chorí a preťažení. Varuje: „Ak neustále niečomu predchádzame, nikdy si nevydýchneme.“ Autorove riešenie: jednoducho byť spokojný. Čítať ďalej

Tipy pre zdravý život

  • Krok 1: Začleňte pohyb do dennej rutiny. Jazdite do práce na bicykli, použite schody namiesto výťahu. Dospelí by sa mali pohybovať minimálne 150 minút za týždeň.
  • Krok 2: Výživa podľa slovenskej výživovej pyramídy: „Mali by ste jesť vedome a s pôžitkom, tak vám vystačia často aj menšie porcie,“ vraví Klaus Ropin z fondu Zdravé Rakúsko. Vlčí hlad zaženiete ovocím a nesladeným jogurtom.
  • Krok 3: Dávajte si prestávky. To pomáha na dodanie sily. Veľa krátkych uvoľňovacích cvikov sa dá začleniť do bežného dňa.
zena na vode

Osviežujúci. Uvoľňujúce prestávky počas bežného dňa sú dôležité pre zdravie.

 

BUCH TIPP Online pexeso

Esspaar –  Online hra s obrázkami zo stravovacej pyramídy.

 

Stravovacia pyramída

pyramida 2

 

Dôležitou súčasťou podpory zdravia je bohatá, vyvážená strava. Ako sa správne a zdravo stravovať, ukazuje slovenská výživová pyramída. Pozostáva zo šiestich potravinových a jednej nápojovej skupiny a zobrazuje optimálne pomery množstva.

Detailná stravovacia pyramída

Mastné, sladké a slané: Sladkosti, múčne jedlá a limonády by sa mali konzumovať tak zriedka ako je len možné - maximálne jedna porcia za deň. Namiesto soli by sme mali jedlá dochucovať skôr koreninami a bylinkami.
Tuky & oleje: Odporúča sa jedna až dve polievkové lyžice rastlinných olejov, orechov alebo semienok. V zásade je prvoradá kvalita pred kvantitou. Šetrne by sme mali zaradiť nátierky, tuky na pečenie a smaženie ako je jedlo alebo masť.
Ryby, mäso, salámy & vajíčka: Stále platí základné pravidlo, aspoň jeden až dva razy týždenne jesť rybu. Okrem toho sa odporúča skonzumovať tri porcie chudého mäsa týždenne, pri červenom mäsa by ste sa mali skôr zdržiavať. Na týždennom jedálnom lístku sú tri vajíčka.
Mlieko & mliečne výrobky: Tri porcie mlieka a mliečnych výrobkov sú v poriadku, uprednostnite nízkotučné varianty.
Obilniny & zemiaky: Denne sa odporúčajú štyri porcie obilnín, chleba, cestovín, ryže alebo zemiakov. Uprednostnite celozrnné výrobky.
Zelenina, strukoviny & ovocie: Z týchto by ste si mali každý deň vychutnať päť porcií. Zelenina by mala byť z časti konzumovaná surová, dbajte na sezónu a región.
Nealkoholické nápoje: Voda, minerálna voda, nesladené ovocné a bylinkové čaje alebo zriedené ovocné a zeleninové šťavy – každý človek by mal za deň prijať okolo jeden a pol litra tekutín. Kávu a čierny čaj si môžete vychutnávať v miernych množstvách každý deň.

 

Maria Kapeller

S maskou na oči zabalenou v batožine sa táto cestovateľka najradšej pohybuje na potulkách svetom autobusom a vlakom, menej radšej lietadlom. Doma v Rakúsku šliape rada do pedálov alebo cvičí jogu, ak práve nepíše texty do médií a agentúr alebo pre svoj cestovateľský online magazín.

Hore
OKViac informácií