Menu

Umenie krátkej meditácie: uvoľnenie za pár minút

Meditovanie nie je nevyhnutne záležitosťou niekoľkých hodín.

Home » Život » Umenie krátkej meditácie: uvoľnenie za pár minút - 12.2019

Klasická meditácia si vyžaduje veľa času a hlavne výdrž. A to je pre mnohých ľudí prekážka. Avšak i veľmi krátke meditácie s trvaním jednu až sedem minút napomôžu k zvýšenej pozornosti a môžu pozitívne vplývať na život.

A koniec. Prestávka. Načúvajte už len vlastnému dychu, dovoľte hlave upokojiť sa, vypnite. Pri meditovaní môže mozog trénovať ničnerobenie a mlčanie. Najskôr ho to však musíte naučiť. Dôležité pri tom je, aby ste tu a teraz vnímali bez hodnotenia. „Ak človek cvičí v pokojných momentoch cielené vypnutie, naša centrála v hlave môže regenerovať,“ píše autor a učiteľ meditácie Ulrich Hoffmann v knihe Minimeditácie. Nepomáha to len pri fyzickom a duševnom uvoľnení. Meditáciou možno zmierniť stres, srdcové problémy či bolesti.

Predovšetkým sa upokojí duša. Koncentrácia na moment pomáha vnímať seba a vlastnú situáciu. Rozvíja sa akceptovanie, trpezlivosť a dôvera. Upevňuje sa odpútanie a odhodlanosť. Rozširuje sa vnútorný pokoj, miernosť a radosť zo života. Posilní sa aj sebadôvera a súcit so sebou samým. „Človek sa učí zaobchádzať starostlivo sám so sebou. Je to ťažký krok, ktorý sa ľahko povie a číta. Ale ide o to, aby si človek udržal pozornosť pre seba bez toho, aby bol hneď narcistický,“ hovorí učiteľka meditácie Marion Hötzel z meditačného centra ZENtrum v hornorakúskom Mondsee.

Ako pôsobia krátke meditácie

Zatiaľ čo pri tradičných meditáciách ide o hlbšie ukryté náhľady, krátka meditácia sa sústredí na vnímanie tu a teraz. Smeruje preč od vonkajších okolností dovnútra, k sebe samému. Pri opakujúcich sa problémoch, napríklad v partnerstve alebo vo výchove detí, si potom človek kladie otázku: čo s tým mám vlastne ja sám spoločné? „Pomocou krátkych meditácií sa prebudíme. Staneme sa citlivými a uvedomíme si veci, ktoré v nás prebiehajú automaticky bez toho, aby sme ich dokázali vnímať,“ vysvetľuje Hötzel.

Cvičenie krátkej meditácie pre začiatočníkov

Pre začiatočníkov má učiteľka meditácie pripravené dve cvičenia: ak sa v nejakej situácii cítite pod vplyvom stresu, priložte jemne končeky ukazovákov, prostredníkov a prstenníkov na očné viečka. So zatvorenými očami zostaňte v tejto pozícii sedieť dve minúty. „Očný nerv je priamo prepojený so stresovým systémom v mozgu a oznámi mu, aby sa okamžite postaral o uvoľnenie,“ vysvetľuje Marion. Iné cvičenie: pri strachu a panike je dýchanie veľmi plytké. Pomôže, ak na dve až tri minúty zatvoríte oči a sústredíte sa na vlastné dýchanie. „Vďaka koncentrácii na dych si môže rozum oddýchnuť. Sledovanie dychu odvedie pozornosť od aktuálneho diania a cítime, ako sa celý nervový systém uvoľňuje.“

Keďže tieto krátke cvičenia pôsobia priamo v nervovej sústave, úspech sa dostaví už po niekoľkých minútach. „Ak budete bežne aplikovať stále viac krátkych meditačných cvičení, rýchlo zistíte, že ste menej pod vplyvom stresu, hlava opäť správne funguje a myslenie je jasnejšie,“ vraví Hötzel. Začiatočníkom odporúča jednoducho začať s cvičením bez veľkých príprav, a najmä, neodkladať to na zajtra či pozajtra.

Ako digitálni sprievodcovia sú vhodné knihy, aplikácie a podcasty. Zorientujú vás a prevedú prvými vlastnými krátkymi meditáciami. Vybrané cvičenie by ste mali robiť každý deň počas jedného týždňa jednu až tri minúty. V ďalšom týždni môžete čas predĺžiť na päť minút alebo prejsť na iné cvičenie. „Raz sa krátke meditácie stanú rituálom, je to ako každodenné rande so sebou samým.“ Okrem toho môžete počas bežných dní kedykoľvek, keď sa vám zachce, siahnuť po tomto nástroji. Po určitom čase vám telo samo od seba vyšle signál, keď bude nervový systém potrebovať uvoľnenie.

Kto sa pravidelne nakrátko uvoľňuje, bude celkovo pokojnejší. „Meditácia nám môže pomôcť byť zajedno sami so sebou a byť autentickejším človekom,“ myslí si Marion. Znie to síce egoisticky, no je to základným predpokladom na to, aby sme vôbec mohli mať súcit, zhovievavosť a trpezlivosť. „Prostredníctvom meditácie môžeme životu dovoliť, aby nás formoval tak, akí by sme mali byť.“

Meditujte jednoducho

Aplikácie na krátku meditáciu

Na internete už nájdete mnohé tipy a triky ako sa naučiť správne meditovať. Dostupné sú už aj aplikácie do mobilných telefónov, ako napríklad 5 minút meditácie (5 Minute Meditation) či Poďme meditovať: riadená meditácia (Let’s Meditate: Guided Meditation).

Adresy

  • V meditačnom centre Samádhi v Bratislave sa každý týždeň koná meditácia vhodná pre začiatočníkov i pokročilých. Ak potrebujete svoju myseľ utíšiť osamote, môžete prísť aj na individuálnu meditáciu.
  • Centrum tibetského budhizmu Karma Thegsum Čhöling ponúka každý štvrtok pravidelné meditačné stretnutie pre začiatočníkov spojené s krátkym učením o budhizme.
Hore
OKViac informácií