Menu

Ako na vydarené rodinné fotografie

Sviatky ako Deň matiek patria do rodinného albumu. Takto bude všetko perfektné.

Home » Vegánske grilovanie je fádne? S týmito tipmi určite nie! » Close-up Of Sliced Tofu With Seasoning - 05.2017

Rastú, produkujú mlieko a pripravujú sa na kojenie: niet divu, že prsia počas tehotenstva niekedy bolia. Čo pritom pomôže? Jednoduché, ale účinné tipy proti bolestiam prsníkov.

Mnoho žien zistí, že sú tehotné, práve podľa pŕs: bolesti prsníkov, svrbenie a pocit napätia sú typickými indíciami a žiaľ často aj konštantnými sprievodcami tehotenstva. Prvé symptómy sa môžu objaviť už počas 5. týždňa tehotenstva.

 

Všetko, čo by ste mali vedieť o bolestiach prsníkov počas tehotenstva

Čo je príčinou bolesti prsníkov?

Počas tehotenstva sa nevyhnete pocitom napätia alebo svrbeniu prsníkov. Napokon, prsia sa vtedy menia. Aktivujú sa mliečne žľazy, tkanivo sa rozširuje, hromadí sa tekutina v tkanivách, tvorí sa mlieko (už aj počas tehotenstva) a prsné bradavky sa pripravujú na neskoršie satie bábätka.

Tieto dôležité procesy riadi množstvo hormónov, ktoré sa tvoria už počas prvých týždňov tehotenstva. Počas prvého trimestra pociťujú mnohé ženy tieto zmeny dokonca najintenzívnejšie. Počas druhého trimestra sa stav zlepší. Krátko pred pôrodom mnohé ženy opäť hovoria o silnejších bolestiach prsníkov.

Čo pomôže tehotným ženám pri bolesti prsníkov?

Podprsenka proti bolesti prsníkov

Znie to tak jednoducho, je to však najlepšie opatrenie, ktoré môžu tehotné ženy proti bolestiam prsníkov prijať: kúpte si podpornú a najmä dobre sediacu tehotenskú podprsenku. Najideálnejšie by bolo, keby ste si nechali poradiť v odbornom obchode. Skúsené predavačky vedia, čo je pri výbere dôležité. Dôležitá je pevnosť, ktorá prsia drží, ale zároveň ich nestláča. Príjemné sú tiež široké ramienka a jemný materiál. Počas tehotenstva musí podprsenka prsia podporovať ešte viac ako inokedy, pretože sú ťažšie a touto záťažou tlačia na tkanivo. To nezapríčiňuje iba bolesti prsníkov, ale často aj bolesti chrbta. Čím je podprsenka pohodlnejšia, tým lepšie sa dajú tieto ťažkosti prekonať.

Podprsenka na spanie: prsia potrebujú podporu aj v noci

Špeciálne podprsenky na spanie dodajú, najmä väčším prsiam, v noci pevnosť, odbremenia tak tkanivo a nespôsobia iba to, že je noc pokojnejšia, ale aj, že sú bolesti prsníkov na druhý deň slabšie. Aj tu platí: podprsenka je nápomocná iba vtedy, keď dobre sedí. Podprsenky, ktoré nesedia dobre, môžu citlivé prsia dráždiť ešte viac.

Chladiť a zostať chladný

Napätím a bolesťami prsníkov sa u niektorých žien vyskytne nepríjemný pocit tepla. Niektoré hovoria dokonca o pálení. Skutočný zázrak dokážu urobiť chladiace zábaly. Ale pozor: zábaly by nemali byť ľadovo studené, ale iba príjemne chladivé. Príliš nízka teplota by spôsobila opačný efekt. Podporilo by to prekrvenie a tým by sa produkovalo ešte viac tepla.

Najviac sa osvedčili upokojujúce levanduľovo-tvarohové zábaly: zmiešajte šálku tvarohu, ktorý má teplotu ako z chladničky, s niekoľkými kvapkami levanduľového oleja, zmesou potrite prsia, celé to zakryte vlhkou utierkou a nechajte cca 15 minút pôsobiť. Chlad uľaví a levanduľový olej pôsobí upokojujúco.

Kúpele: môže pomôcť aj teplo

Nízke teploty nemusia pri bolestiach prsníkov vždy pomôcť. Pokiaľ prsia nie sú teplé, ale ťažké a napnuté, môže byť úľavou teplý kúpeľ. Teplo pôsobí na svaly uvoľňujúco, zatiaľ čo voda sa postará o ľahkosť, ktorá odoberie prsiam pocit tlaku a pevnosti.

Dôležité vedieť: ak máte citlivé prsia, nepoužívajte penu do kúpeľa, ale namiesto toho použite radšej prísady do kúpeľa na báze krému, alebo ešte lepšie oleja. Tieto pôsobia na pokožku mastnejšie a tým blahodarne.

Veľa piť: predchádzanie hromadeniu vody

Mlieko sa síce môže tvoriť už v počiatočnom štádiu tehotenstva, ale to, že prsia zväčšili svoj objem, je z väčšej časti spôsobené hromadením vody. Čo pomôže? Ak budete veľa a pravidelne piť. Najlepšie je piť neperlivú minerálnu vodu a nesladený čaj. Efekt: čím viac vypijete, tým lepšie bude fungovať mikrocirkulácia v bunkách. Často sa vyskytujúci omyl teda neplatí: ten, kto veľa pije, neukladá ešte viac vody, je to dokonca naopak!

Byť jemná: prosím neškriabať

Bolestivé prsia potrebujú jemné pohladenie. Ľahké masáže a jemné hladenie môžu podporiť aktivitu lymfatických uzlín a tak zredukovať tlak. Čo určite nerobiť: podľa starých tradícií by sa mali prsia pripraviť na neskoršie kojenie štípaním alebo silným škriabaním. Dnes už je dávno dokázané, že takéto surové zaobchádzanie je kontraproduktívne. A čomu by ste sa tiež mali vyvarovať: ak sa na bradavkách tvorí olejový povlak, tak by ste ho nemali zoškrabávať. Jedná sa o vrstvu mazu, ktorá má udržiavať bradavky jemné a elastické.

Ošetrovať, ošetrovať, ošetrovať

Starostlivosť o prsia je prirodzene dôležitá, aj keď žena nie je tehotná. Pre nastávajúcu matku je pravidelná starostlivosť ešte zmysluplnejšia. Pretože čím viac hydratácie pokožka dostane, tým lepšie môže reagovať na proces rozpínania. Nedá sa tým síce úplne predísť vzniku strií, ale v každom prípade sa tak minimalizuje riziko. Dobre pôsobia tiež jemné pílingy, ktoré podporia aktivitu buniek a taktiež udržia pokožku pekne elastickú. Okrem toho sú prevenciou proti vyrážkam, ktoré sa môžu počas tehotenstva vyskytnúť v dekolte.

Predchádzanie zápalom pŕs: pozor pri hromadení mlieka

Aj počas kojenia sa môžu vyskytnúť rôzne druhy bolesti prsníkov. Nezriedkavým fenoménom je hromadenie mlieka. Ako už prezrádza názov, materské mlieko sa hromadí v mliečnych žľazách a toto môže viesť k bolestiam, opuchom a dokonca horúčke. Často sa dá hromadenie mlieka dostať pod kontrolu jemným odsatím mlieka. Mali by ste však byť vždy opatrní a zbystriť pozornosť. Pokiaľ ťažkosti rýchlo neprejdú, môže dôjsť k vážnemu zápalu pŕs. V takomto prípade to bezpodmienečne konzultujte s lekárom. Ale buďte bez obáv, nestáva sa to často.

Hore
OKViac informácií