Menu

Zimné tipy: Koniec studených rúk a drsnej pokožky

Boj s chladom

Home » Krása » Zimné tipy: Koniec studených rúk a drsnej pokožky - 01.2019

Skoncujte so studenými chodidlami a červeným nosom. Rozprúďte krv v žilách! Tie najlepšie ošetrujúce tipy proti chladu a produkty, ktoré vás zahrejú aj v mínusových teplotách.

Vtieravá zima vonku a suchý vzduch vo vykurovaných miestnostiach vo vnútri – v zime to naše telo nemá jednoduché. Neustále striedanie tepla a chladu vysušuje pokožku, namáha imunitný systém a zvyšuje náchylnosť k chorobám. Okrem toho máme v chladnom počasí menej pohybu na čerstvom vzduchu. Miesto toho sa omnoho viac zdržujeme v zle vetraných priestoroch s nízkou vlhkosťou vzduchu.

Ochrana pokožky pred chladom

„V chladnom období je pokožka extrémne namáhaná,“ vysvetľuje Dr. Nicole Konradová, odborná lekárka praktického lekárstva a tradičnej čínskej medicíny vo Viedni. „Pritom je to dôležitý dýchací orgán a ochranná bariéra proti prenikaniu škodlivých vonkajších vplyvov do organizmu.“ Keď teploty klesnú pod nulu, začnú mazové žľazy produkovať menej mazu. Ak pritom striedame prechody z exteriéru do interiéru, dochádza k otváraniu pórov a ešte väčšej strate vlhkosti. Toto striedanie pleť vysušuje a zvyšuje jej citlivosť. „Ak dôjde k narušeniu rovnováhy pokožky, zvyšuje sa riziko vzniku infekcií,“ upozorňuje lekárka. „Drobné trhlinky na povrchu pokožky sú ideálnym miestom pre vznik choroboplodných zárodkov.“

Správnou prevenciou je voľba vhodných ošetrujúcich prípravkov. Na rozdiel od letného obdobia naša pokožka v zime potrebuje výživné krémy s vyšším obsahom oleja a nižším podielom vody. Zloženie s ureou, kyselinou hyalurónovou alebo termálnou vodou pomáha vykompenzovať stratu hydratácie a uchovať vlhkosť vo vnútri pokožky. Doplňujúce prísady, akými sú včelí vosk alebo výťažok z nechtíka lekárskeho, navyše chránia pokožku proti vplyvom drsného počasia. Vo všeobecnosti platí: Čím suchšia, citlivejšia a namáhanejšia pokožka je, tým viac lipidov by sme jej mali dopriať. Obzvlášť intenzívnu ochranu si vyžaduje pokožka detí, starších ľudí a tých, ktorí trávia veľa času vonku.

Zvládajte mínusové teploty s prehľadom

Larissa Geyer presne vie, aký je to pocit, keď vám chlad prenikne pod kožu. Táto 24-ročná obyvateľka Grazu pracuje už osem rokov každú zimu ako lektorka lyžovania v štajerských Alpách. „Lekcie sa konajú pravidelne. Bez ohľadu na to, či sú svahy zaliate slnkom, alebo je taká zima, že človeka bolí každý nádych.“ Larissa sa na svahoch musí pasovať s teplotami až do -23 stupňov Celzia, preto si dáva záležať na perfektnej výbave. „Hornú časť tela mám samozrejme zahalenú do množstva teplých vrstiev,“ hovorí, „ale tvár pred ostrým mrazom neskryjem.“

Aby sa vyhla omrzlinám a vysušeniu pokožky, má vždy poruke hydratačný krém na ochranu proti chladu a ošetrujúci prípravok na citlivú pokožku pier. „Nutnosťou je aj výživný krém na ruky, inak je pokožka mojich rúk drsná, a to aj napriek rukaviciam.“ Proti horskému slnku na svahu sa chráni špeciálnym horským opaľovacím krémom s dostatočne vysokou UV ochranou.

Ako na studené nohy

V zime trpí nielen pokožka. „Organizmus má vo všeobecnosti často málo čchi, t.j. energie, ktorá ho má chrániť,“ vysvetľuje odborníčka na tradičnú čínsku medicínu, pani Konradová. „Niet divu, že udržať telo v teple a zaistiť jeho dostatočné prekrvenie nás stojí mnoho síl.“ Organizmus v prípade potreby šetrí energiu vo vonkajších oblastiach, takzvaných akrách. Cievy sa sťahujú a prepúšťajú do týchto oblastí menej teplej krvi, aby ochránili dôležité vnútorné orgány. Následkom je rýchle chladnutie končekov prstov, prstov na nohách a uší. Túto bolestivú skúsenosť má za sebou aj lektorka lyžovania Larissa.

„Raz som si v extrémne chladnom počasí prestala cítiť prsty na nohách,“ hovorí. „Ani v chate som sa nedokázala zahriať. Po príchode domov som zistila, že moje nechty sú úplne modré.“ Športovkyňa mala šťastie, že sa jej chodidlá zregenerovali bez trvalých následkov. „Odvtedy mám vždy poruke hrejivé náplasti. Nosím ich v lyžiarkach a v prípade potreby aj na rukách. Udržia ma v teple po celé hodiny.“

To umožňujú účinné látky, ktoré predávajú pokožke reakčné teplo, alebo priamo podporujú prekrvenie, čím zvyšujú telesnú teplotu priamo v mieste pôsobenia. Na rovnakej báze fungujú aj termo krémy, ktoré pomáhajú chrániť notoricky studené ruky a nohy pred chladom pri dlhých zimných prechádzkach. „Udržovať nohy v teple je obzvlášť dôležité,“ prízvukuje lekárka,“pretože medzi prstami na nohách na bruškách chodidiel sa nachádza obličkový meridián. Keď do týchto miest prenikne chlad, dostane sa do vnútra organizmu, môže ho oslabiť a viesť napríklad vzniku infekcií močového mechúra. Rovnako dôsledne by sme mali proti chladu chrániť aj krk, uši, čelo a dolnú časť chrbtice.“

Ako sa správne zahriať

Zimné tipy: Koniec studených rúk a drsnej pokožkyČo robiť, ak ste podcenili poveternostné podmienky a vrátili ste sa zo zimného výletu drkotajúc zubami? Začnite zahrievaním studených rúk a zvyšku tela a snažte sa vyhnúť prechladnutiu. Larissa sa po dlhom dni na svahu najradšej uvelebí v pohodlí domova a dopraje si relaxačnú sprchu. Odporúčajú sa aj návštevy sauny. Dôkladné potenie zahreje končatiny a posilní imunitný systém. Pravidelné saunovanie vám navyše pomôže menej pociťovať chlad počas všedných dní.

Nicole Konradová odporúča na zahriatie aj horúce kúpele, či pohár zázvorového čaju s (čínskymi) datľami. „Zahrieva, posilňuje a zvyšuje odolnosť voči chladu.“ So zahriatím organizmu zvnútra aj zvonka vám môžu pomôcť aj koreniny, akými sú škorica, kardamom, kurkuma, klinčeky a feniklové semienka. V strave radí lekárka uprednostňovať teplé jedlá, akými sú eintopfy, polievky a kari. „Najmä pórová polievka vás pri prechladnutí rýchlo postaví na nohy.“ Surovej strave by sme sa v chladných obdobiach mali vyhýbať. Pri nádche a kašli nám neprospievajú ani zahlieňujúce potraviny, akými sú pšenica, mliečne výrobky a cukor.

Pohyb na čerstvom vzduchu vás pripraví na zimu

Okrem stravy hrá podľa odborníčky na tradičnú čínsku medicínu veľkú úlohu aj dostatok spánku a dobré zvládanie stresu. „Miesto toho, aby ste sa počas chladných dní ukrývali doma, teplo sa oblečte a doprajte si dostatok pohybu na čerstvom vzduchu. Posilníte tým svoj imunitný systém, ktorý je kľúčový pre vaše zdravie.“ Larissa Greier trávi každú voľnú minútu v horách. Aj mimo lekcií lyžovania. Jej telo je zvyknuté na šport a pohyb v chladnom počasí a chorá býva skutočne zriedka. „Nehľadím na počasie,“ vysvetľuje. „Lyžujem tak rada, že ma dokáže zastaviť máločo. Mám rada suché dni, ale aj husté sneženie spojené s jazdou v hlbokom snehu má svoje kúzlo.“

Kto sa pohybuje na čerstvom vzduchu počas poludnia, má navyše šancu absorbovať zopár slnečných lúčov. To prospieva nielen nášmu telu (pri tvorbe vitamínu D), ale aj našej duši.

Hore
OKViac informácií