Active Beauty
Aká zdravá je? Všetko o rebarbore

Keď chcete v kuchyni vyskúšať niečo nové

Aká zdravá je? Všetko o rebarbore

Rebarbora kvitne na jar. Prezradíme vám všetko, čo by ste o tejto zeleninke-trvalke mali vedieť.

Tak isto ako patria blond pramienky k letu, patrí rebarbora k jari. Na jej ostro-kyslej chuti si môžeme pochutnávať od apríla do polovice júna. Jej krajinou pôvodu je Tibet a Mongolsko: tam sa v prírodnom liečiteľstve používa na čistenie krvi a detoxikáciu tela už 3000 rokov.

Rebarbora, ako ju poznáme my, mimochodom pod názvom „rebarbora okrasná“, patrí medzi zeleninu a nie ovocie - aj keď v Európe sa obvykle servíruje na stôl nasladko ako dezert.

Prečo je rebarbora taká zdravá?

Kyselina citrónová a jablčná dodávajú rebarbore nielen typickú kyslastú chuť, ale vďaka obsiahnutej balastnej látke pektínu stimulujú tieto kyseliny aj trávenie. Rebarbora tiež obsahuje draslík a horčík, ktoré významne napomáhajú pri udržiavaní rovnováhy tekutín v tele. Vitamíny A, E a B zas nelenia vyhlásiť vojnu jarnej únave.

So svojimi 13 kalóriami na 100 gramov patrí rebarbora k najmenej kalorickým druhom zeleniny vôbec a výborne sa hodí do jedálnička, ak ste sa rozhodli pre nízkokalorické stravovanie.

Pozor pri jej kúpe na toto

Ak sa vydáte na nákup rebarbory, zistíte, že existujú dve odrody, zelená a červená. Pri výbere tej správnej by ste určite mali zohľadniť uvedené: čím je šupka a dužina viac sfarbená dočervena, tým menej výrazná bude kyslastá chuť tejto jarnej zeleniny. Čerstvú rebarboru spoznáte podľa toho, že jej stonky sú pevné a jemne sa lesknú. Konce stoniek by mali vyzerať šťavnato a nie sucho.

Keďže rebarboru len zriedka napádajú škodcovia, prostriedkami na ochranu rastlín sa ošetruje naozaj len občas. Veľké plus!

Ako je rebarboru najlepšie skladovať?

Rebarboru po zakúpení môžete skladovať podobne ako špargľu: navlhčite handričku, zabaľte ju do nej a vložte do zásuvky na zeleninu. Takto skladovaná vydrží v chladničke aj dva týždne.

Dobre sa dá aj zamraziť - buď surová a nakrájaná na malé kúsky alebo ako kompót. Ak holdujete zaváraniu, rebarbora je na to tiež ako stvorená.

Ako rebarboru pripraviť: nech sa páči, nápady

Ak je rebarbora mladučká, úplne ju stačí umyť a potom z nej odrezať listy a koniec stonky. Môžete ju potom nakrájať na malé, asi centimeter hrubé kolieska a rovno spracovať. Príliš hrubé a vláknité stonky môžete ešte dodatočne olúpať. Tieto stonky majú ešte vyšší obsah kyseliny šťaveľovej.

Rebarboru je najlepšie olúpať nožom: nožom naberte šupku na jednom konci stonky a ťahajte ju smerom dole tak, že ju uchopíte palcom a nožom. Tak krásne celú šupku stiahnete.

Potom je už čas pustiť sa do práce: či už ako kompót, džem do koláča, osviežujúca rebarborová šťava alebo ako limonáda - rebarbora je jednoducho skvelá v akomkoľvek jedle alebo nápoji.

Rebarbora však skvele chutí aj ako príloha k hlavnému chodu: ideálne sa napríklad hodí k zázvoru alebo škorici, ak sa tieto kombinujú s červeným mäsom, rybami či hydinou. Delikátny je aj rebarborový šalát.

Na čo dať pozor:


Nakoľko rebarbora obsahuje, podobne ako špenát a červená repa, kyselinu šťaveľovú, je vo veľkých množstvách jedovatá: prosím, vždy ju radšej chvíľku poduste alebo pár minút povarte a vývar potom vylejte. Týmto spôsobom sa z nej uvoľní časť kyseliny šťaveľovej.

V zásade však rebarbora v surovom stave nie je jedovatá. Minimálne teda nie jej stonky. Listy ale áno, tie totiž obsahujú kyseliny šťaveľovej o niečo viac. A preto: od listov rebarbory radšej ruky preč!

Predvarené stonky rebarbory v normálnych množstvách sú pre zdravého dospelého človeka úplne nezávadné. Ak však chcete ísť na istotu: jedlá bohaté na vápnik ako napríklad mliečna ryža či tvarohový koláč znížia kyslosť rebarbory ešte o niečo viac. Vápnik sa totiž dokáže viazať s kyselinou šťaveľovou a to predtým, ako sa kyselina dostane do tela, čo znamená, že po konzumácii ju neskôr vylúčime. A mliečna ryža s rebarborovým kompótom chutí ešte k tomu všetkému jednoducho úžasne.

Kto by rebarboru radšej konzumovať nemal

Ak vás trápia obličkové kamene, rebarbora žiaľ nie je nič pre vás: oxaláty, čiže soli kyseliny šťaveľovej, totiž v kombinácii s vápnikom tvoria obličkové kamene. Tiež si radšej nechajte zájsť chuť na rebarboru, ak vás trápia žlčníkové kamene, reuma alebo dna.

Máte málo železa? Potom dbajte na to, aby ste rebarboru nekombinovali s jedlami bohatými na železo. Kyselina šťaveľová viaže železo, takže telo by ho potom mohlo zo stravy absorbovať menej.

Rebarboru môžu konzumovať deti od zhruba ôsmych mesiacov, ideálne však vtedy, ak sa budete držať niekoľkých tipov vaľna úpravu tejto zeleninky: červenú rebarboru olúpte a predvarte a podávajte spolu s mliečnymi produktami. Ak vaše dieťatko po konzumácii rebarbory zareaguje a bude sa sťažovať na bolesť pri kakaní, znamená to, že kyslosť mu nerobí dobre a potom by ste mali radšej rebarboru z jedálnička vyškrtnúť.