Menu

Ako byť fit bez pomoci aplikácií

Pomáhajú aplikácie a smartfóny pri športovaní?

Home » Život » Ako byť fit bez pomoci aplikácií - 01.2020

Keď si dnes idú ľudia zabehať, často majú v uchu techno kompiláciu, ktorá ich ženie vpred. Vlastné výkony porovnávajú cez fitnes aplikácie a smarthodinky s výkonmi priateľov. A dokonca aj na turistike mnohí pozerajú na svoj krokomer. Čo pritom zostáva na vedľajšej koľaji je pozornosť – v neposlednom rade voči vlastným pocitom.

„Ani tie najlepšie naprogramované hodinky, ani tá najpremyslenejšia aplikácia nám nedokáže dať ani len približne takú dobrú, priamu a úprimnú spätnú väzbu ako naše telo, naše pocity a naše myšlienky,“ vraví Felix Gottwald, viacnásobný olympijský víťaz v severskej kombinácii. Pre tohto najúspešnejšieho športovca rakúskych olympijských dejín je pohyb na čerstvom vzduchu synonymom pre „byť offline so svetom a online so sebou samým“. O to logickejšie sa mu zdá nechať sa pri tom viesť inštanciami spätnej väzby vlastného tela. „Namiesto toho radi presúvame zodpovednosť na odevy a elektronické zariadenia – bránime tak rozvoju a čistému prírodnému zážitku.“

Aj tréner lyžovania a pozornosti Harald Pachner radí používať technicky náročné nástroje s opatrnosťou. „Digitálne pomôcky dokážu predostrieť dáta a čísla, môže to byť do určitého bodu zaujímavé.“ Na druhej strane však stojí odpútanie od priamej skúsenosti: „Práve aspekt dokonalého otvorenia sa činnosti dodáva energiu a produkuje kvalitu.“

Podniková konzultantka s holistickým prístupom a učiteľka jogy Julia Andorferová vníma technické pomôcky na jednej strane ako „enabler“, po slovensky: veci, ktoré umožňujú ľuďom priblížiť šport, jogu alebo aj meditácie: „Pomocou aplikácií či online videí sa môže zredukovať prekonávanie prekážok – či už časových, finančných alebo miestnych – a človek si môže čas, kedy sa cíti dobre priniesť aj do vlastnej obývačky.“

Na druhej strane sa v nich ukrýva nebezpečenstvo: „Neustále meranie a stopovanie má len málo dočinenia s vnímaním tela. Tu sa človek dostáva opäť do vzorca stále rýchlejšie, stále ďalej, stále lepšie.“ Julia navrhuje, nájsť si osobný mix: „Niekedy je zabehnutý okruh v prírode cez víkend perfektným doplnkom k niekoľkým online videám s jogou počas týždňa doma.“

Ako sa motivovať

„Prezliecť sa. Zaviazať topánky. Ísť von a hýbať sa.“ Odporúčanie Felixa Gottwalda pre rekreačných športovcov nie je vždy jednoduché praktizovať. „To je to najťažšie na každom tréningu,“ vie súčasný kouč a expert na mentálny fitnes. „Niektorí na to potrebujú celý digitálny svet a iným stačí jedno prečo, ktoré je dostatočne veľké.“ Pričom sa to prečo v priebehu času môže meniť. „Kedysi som chcel využiť deň, aby som našiel rovnováhu medzi dvomi rôznymi druhmi športu. Dnes by som chcel prispieť k tomu, aby som bol ocko, ktorý zostane fit.“ Pohyb v prírode ho napĺňa pocitom, že skutočne žije. „Tento analogický zážitok mi nedokáže nahradiť nič digitálne. Merať si pritom sily s ostatnými má niečo do seba. Nerobiť to, však má tiež niečo do seba.“

Napriek tomu sa pozornosť a výkon vôbec nemusia navzájom vylučovať. Naopak: kto športuje pozorne, zvyšuje dokonca svoje šance na víťazstvo. „Nehodnotiť alebo menej intenzívne hodnotiť obsahy vlastného zážitku ovplyvňuje energetický prebytok,“ vysvetľuje Harald Pachner. Napokon aj hodnotenie stojí nejaké úsilie. Ak sa vzdáte osobného udeľovania bodov, zostane vám viac sily na šport: „Skúsenosti ukazujú, že pozornosť predstavuje jeden z najvýhodnejších stavov pre športové zápolenie.“

Pri športe duša oddychuje

Vedomé uvedomovanie si samého seba má dokonca pozitívne efekty na bežný život – od zvýšenej akceptácie samého seba až po lepšie zvládanie stresovej záťaže. „Telesný pohyb často vedie k pokoju a tichu v hlave, myšlienky sa upokoja,“ vraví Julia Andorferová. „Beh na prečistenie hlavy, joga na upokojenie či dokonalé sústredenie pri lezení je niekoľko príkladov, na ktorých vidno, že telo a duša sú v rovnováhe, keď vykonávajú protikladné veci: zatiaľ čo jedno z nich je v pohybe, druhé môže oddychovať.“

Pozorný životný štýl naopak pôsobí pozitívne na športové výkony. Ak si človek uspokojí svoju potrebu mať uznanie počas bežných dní – napríklad tvorbou hodnôt voči sebe samému – je podľa Pachnera skôr obrnený voči tlaku porovnávania. A Gottwald poukazuje na vedecké poznatky, ktoré ukazujú, že duševná prítomnosť zvyšuje fyzické schopnosti. „Dobrá správa: duševnú prítomnosť si môžeme nacvičiť. Následkom bude prežitie flow.“

Úplné sústredenie – dokonalé flow

Psychológ Siegbert A. Warwitz, ktorý sa týmto fenoménom zaoberal empiricky, prišiel k výsledku, že prototyp človeka vo flow je hrajúce sa dieťa, ktoré sa nachádza v stave blaženého bytia samého so sebou. Jednoduchšie povedané: malé dievčatko, ktoré sa do hry celkom ponorí, sa nielen hrá, že je víla Lily, ale počas hry je vílou Lily. Flow je veľkým cieľom mnohých športovcov. Pozornosť môže pomôcť dosiahnuť tento stav. „Flow je konzekvenciou sebaistoty človeka vo vzťahu k činnosti alebo jednoducho voči životu,“ vysvetľuje Harald Pachner. „Je to pocit, že ak to bude nutné, v danom okamihu urobím správne rozhodnutie.“ Aby sa človek dostal do tohto stavu, musel by obavy a obranné mechanizmy „postupne odstrániť ako šupky z cibule“ a nájsť seba samého. „Flow nie je cieľ, ktorý musíte dosiahnuť,“ vraví tréner, „ale je to naša skutočná povaha.“

O osobnostiach

Julia Andorferová je pracovná a organizačná psychologička, podniková poradkyňa a učiteľka jogy.

Harald Pachner je bývalý juniorský vicemajster v super G, tréner pozornosti a CEO inštitútu GESU.

Felix Gottwald je tréner, kouč a odborník na mentálnu a emocionálnu rovnováhu v oblasti vysokých výkonov.

Hore
OKViac informácií