Menu

Ako sa zbaviť edému a opuchov: 6 tipov

6 tipov, ako sa zbaviť edému a opuchov.

Home » Život » Zdravie » Ako sa zbaviť edému a opuchov: 6 tipov - 03.2021

Váha ukazuje viac ako má a nohy máte opuchnuté? Nepanikárte – jar ponúka úžasné možnosti zabojovať proti zadržiavaniu vody v organizme a to len učinením malých zmien vo vašich zvyklostiach. Pomocou týchto 6 tipov sa opuchov rýchlo zbavíme.

Keď vás topánky nepríjemne tlačia alebo sa neviete navliecť do obľúbených džínsov, často zato môžu opuchnuté nohy a chodidlá. Dobrá správa je, že takzvané edémy sú len prechodné a malá zmena životného štýlu ako aj pár trikov na predídenie zavodneniu nám pomôžu zbaviť sa nepríjemných opuchov.

Ako zistíte, že u vás ide o edém: pritlačte prst na opuchnuté miesto a potom ho zase odtiahnite. Ak vám na koži ostane viditeľná priehlbinka, ktorá mizne len veľmi pomaly, jedná sa s najväčšou pravdepodobnosťou o edém.

Čo je edém a ako vzniká?

Opuchy končatín alebo edémy vznikajú pri zadržiavaní vody, prípadne lymfy v organizme mimo priestoru ciev, ktoré vedie k zväčšeniu tkanív. Uvedené môže viesť k opuchom, napnutej koži, ktorú na postihnutých miestach pociťujeme ako teplú až horúcu, miesta sú bolestivé. Edémy postihujú hlavne nohy, tie oťažejú a opúchajú. Opuchy súvisiace so zadržiavaním tekutiny sa však môžu tvoriť aj na rukách, tvári a bruchu. Tieto edémy sú zvyčajne neškodné a často ustupujú svojvoľne. Môžu sa však za nimi skrývať aj vážnejšie zdravotné dôvody, preto by ste sa mali pri pretrvávajúcich ťažkostiach obrátiť na svojho lekára.

Príčiny nechorobných opuchov alebo prechodné opuchy:

  1. Hormonálne zmeny: sezónne výkyvy ako napríklad obdobie tesne pred menštruáciou (PMS) sú zvyčajne najčastejšou príčinou opuchov. Nakoľko poškodené cievne steny sú priepustnejšie, telo následne zadržiava tekutiny v tkanivách. No aj v období tehotenstva (namáhavé je pre tehotné hlavne leto) alebo klimaktéria nie sú edémy ničím nezvyčajným.
  2. Horúčava: práve v lete sa nám stáva, že máme ťažké nohy. Dôvodom je horúčava, ktorá určite neprospieva nášmu krvnému obehu. Čím je teplejšie, tým viac tekutiny telo zadržiava, hlavne v nohách.
  3. Nedostatok pohybu: ak dlho sedíte alebo stojíte, môže u vás dôjsť k poruche prekrvenia, čo môže zase len spôsobiť opuch. Preto často trpia na edémy hlavne starší či telesne postihnutí ľudia.
  4. Nesprávna výživa: soľ zadržiava vodu v tele a podporuje tvorbu opuchov, rovnako ako alkohol, cukor a kofeín.
  5. Lieky: aj niektoré druhy liekov podporujú tvorbu edémov.

Ako bojovať s opuchmi: 6 tipov

1. Pitný režim

Čo sprvu znie paradoxne, je nakoniec celkom logické. Pretože ak je telo dehydratované, snaží sa nedostatok tekutín vyrovnávať a vytvára tak rezervy. A preto: denne vypite najmenej dva litre vody alebo čaju.

2. Veľa pohybu

Už len minimálny pohyb stimuluje krvný obeh, posilňuje svaly a pomáha zmierňovať opuchy. A nezáleží na tom, či zájdete do práce na bicykli alebo si dáte večer kolečko okolo domu, nájdete si nový druh športovej aktivity ako kompenzáciu za sedenie v kancelárií, zacvičíte si jogu alebo si jednoducho len nenápadne zakomponujte pohyb do svojich každodenných aktivít.

3. Stimulovať prekrvenie organizmu:

Popri športe si môžete organizmus prekrviť aj pravidelnými striedavými sprchami ako aj aplikáciou vodoliečby – najmä vtedy, ak vás trápi horúčava.

4. Stačí si vyložiť si nohy:

Existuje mnoho tipov, ako predchádzať opuchnutým nohám a chodidlám. Často môže už samotné nadvihnutie nôh napomôcť k tomu, aby nahromadená lymfa a zadržiavaná krv začali odtekať smerom k srdcu, čo samozrejme vedie k zmierneniu opuchov.

5. Vyvážená strava:

Popri samozrejmostiach, typu vyhýbanie sa kofeínu, alkoholu a nadmernému množstvu soli a cukru, existuje kopec potravín, ktoré sa pýšia odvodňujúcimi účinkami:

  • Draslík reguluje množstvo vody v bunkách a tým znižuje zadržiavanie vody v našom tele. Stavte teda na ovocie a zeleninu, bohaté na minerálne látky, obzvlášť draslík, ideálne sú zemiaky, sušené marhule, ďatle, banány, fazuľa či šošovica.
  • Čaje s močopudnými účinkami: aj niektoré byliny vo forme čaju podporujú odvodňovanie. Výborné sú zelené čaje, žihľavový čaj, čaj z ľubovníka alebo brezových lístkov.
  • Ľanové a koriandrové semienka: malé semienka majú protizápalové účinky, viažu toxíny a tekutiny v tele a napomáhajú ich vyplaveniu z tela.

6. Masáže:

Jemné masáže môžu zvýšiť objem prúdiacej lymfy a tak sú často nasadzované ako liečba pri opuchoch. Pri opuchoch tváre stavia mnoho ľudí na masážny valček Jade Roller alebo masážnu pomôcku Gua Sha.

Ak sú však opuchy bolestivé a neustupujú, obráťte sa, prosím, na svojho lekára alebo lekárku!

Hore
OKViac informácií