Menu

Bojíte sa pondelňajšieho rána?

Odkiaľ môže pochádzať strach z práce, kedy sa z neho stáva problém a čo proti tomu robiť.

Home » Život » Bojíte sa pondelňajšieho rána? - 06.2020

Nedeľa popoludní. Vlastne ideálny čas nechať týždeň uvoľnene odznieť. No zatiaľ čo sa niektorí bezstarostne prechádzajú po lese, u mnohých ľudí nastupuje pocit nepokoja: v hlave si už prechádzajú, čo majú počas nadchádzajúceho týždňa urobiť. Samotná myšlienka na pondelok ráno v nich vyvoláva stres.

Jasné, že človek nezačína každý týždeň maximálne motivovaný a neteší sa na blížiace sa úlohy. Čo však robiť, keď je strach pred začiatkom týždňa príliš veľký? 85 % zamestnankýň a zamestnancov v Nemecku podľa štúdie z roku 2016 trpí takzvaným pondelkovým blues. Opýtaní ľudia udávali, že nový pracovný týždeň začínajú v zlej nálade. Dôvodom môže byť príliš vysoký tlak na výkon, konflikty s kolegami a šéfmi alebo dokonca mobbing. Dotknuté osoby môžu vo vážnych prípadoch pociťovať paniku voči osobám vo firme, v určitých situáciách alebo dokonca na nejakom mieste.

Ako poraziť pondelkový blues skôr než nadíde pondelok ráno

1. Šport alebo dychové cvičenia proti negatívnym myšlienkam

Či už na upokojenie alebo na aktiváciu a zabehnutie kola – jestvuje veľa tipov proti stresu. Zistite, ako najlepšie si uvoľníte hlavu. To, čo mnohým ľuďom pomáha, keď majú negatívne myšlienky, sú pomalé dychové cvičenia, meditácie, joga, relaxačná hudba alebo aj šport. Aktivitu, ktorou najlepšie dokážete zmierniť nedobrý pocit pred prichádzajúcim týždňom, by ste mali pravidelne opakovať – predovšetkým v nedeľu alebo v pondelok ráno. Mozgu tak signalizujete, že strach je neopodstatnený a že máte svoje emócie pod kontrolou.

2. Na pondelok plánujte už v piatok

Nový týždeň v myšlienkach začínajte vtedy, keď končíte starý pracovný týždeň – v piatok. Po posledných povinnostiach sa ešte krátko zamyslite nad tým, čo vás čaká budúci týždeň a ak je to možné, pripravte už teraz všetko potrebné. Ak máte v pondelok dôležité stretnutie, môžete si napríklad už v piatok premyslieť, čo si oblečiete.

Tip: neplánujte pondelkové stretnutia príliš zavčasu. Ušetríte si tým niekoľko stresových faktorov v nedeľu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Nežite len pre víkend

Cez víkend síce máme viac času niečo podniknúť, ale aj počas týždňa je dôležité nežiť len pre prácu. Dohodnite si s priateľmi pravidelný drink po práci, choďte do kina alebo konečne vyskúšajte novú reštauráciu – hlavne, nech vás to baví. Ak cez týždeň toho viac zažijeme, môžeme ísť cez víkend pokojne skôr spať. Vďaka tomu sa nám nebude v pondelok ráno tak ťažko vstávať a môžeme sa už tešiť na dohodnuté stretnutia počas týždňa.

4. Pozorujte telesné reakcie a zisťujte príčiny

V nedeľu spravidla pociťujete nervozitu, máte rýchly tep srdca, trasú sa vám ruky a cítite napätie? Potom je čas na reakciu. Ak sa objavujú zaťažujúce emócie, negatívne myšlienky a okrem toho aj telesné symptómy, mali by ste ich brať vážne. V prvom kroku môže pomôcť spytovať sa na tieto pocity. Lebo za pocitom zväčša stojí dôležité posolstvo, ktoré obsahuje informácie.

5. Pohovorte si so šéfom – alebo zmeňte prácu

Ak záťaž pretrváva počas dlhšieho obdobia a upokojujúce stratégie nie sú úspešné, mali by ste problém tematizovať. Odporúča sa bezpodmienečne si dohodnúť rozhovor so šéfom, aby ste si pohovorili o psychickej záťaži. Možno sa tak naskytne možnosť zmeny spôsobu práce a jej rámcových podmienok.

Ak sa ani po rozhovore nič nezmení a psychická záťaž naďalej pretrváva, mali by ste sa zamyslieť nad zmenou práce alebo novým zameraním.

 

Hore
OKViac informácií