Menu

Čo pomáha proti chrápaniu

Ak chrápete, možno kradnete spánok niekomu inému.

Home » Život » Čo pomáha proti chrápaniu - 06.2019

Ak chrápete, možno kradnete spánok niekomu inému. A nie sú to vždy len muži, ktorí chrápu. Tento problém sa dá zvládnuť na oboch stranách postele.

U niekoho znie chrápanie ako tiché pískanie, u iných ako hlasné rachotenie. Niektorí vzdychajú, mnohí krochkajú, nemálo ľudí dosahuje počet decibelov ako televízia s bežnou hlasitosťou v obývačke. A takmer všetci tým idú na nervy ľuďom, ktorí ležia v posteli vedľa nich. Podľa prieskumov chrápe približne každý druhý dospelý. Muži v rebríčku vedú, pričom klišé „muž píli, žena bdie“ neplatí pre každú vekovú skupinu. Podľa štúdie Royal National Throat, Nose and Ears Hospital v Londýne chrápu mladé dámy medzi 25. a 34. rokom dokonca častejšie ako ich mužskí rovesníci. 34 percent opýtaných účastníčok prieskumu udalo, že vydávajú počas spánku zvuky trikrát týždenne, u mužov v rovnakom veku to bolo len 31 percent. Dôvodom tohto prekvapivého výsledku by mohol byť podľa bádateľov stúpajúci počet ľudí s nadváhou, rolu zohráva aj konzumácia alkoholu.

Takisto z Anglicka pochádza prieskum British Lung Foundation, ktorý skúmal, ako pôsobí chrápanie partnera v posteli na vlastný spánok. Výsledok: 41 percent žien a 24 percent mužov pociťuje nočný hluk ako vyrušovanie a okolo 70 percent dotknutých osôb kvôli tomu dokonca stráca najmenej 1,5 hodiny spánku za noc. U približne tretiny párov dochádza v dôsledku chrápania k nočnému sťahovaniu, teda: „Píla“ je vykázaná na gauč v obývačke, prípadne do hosťovskej postele, alebo vynervovaná obeť sama odíde do exilu.

Chrápajúci však nepripravujú bezsenné noci len partnerom, ale často musia aj sami bojovať s problémami. Mnohí z nich sa na ďalšie ráno necítia oddýchnutí a bez energie sa vlečú dňom. K tomu sa pridá zvýšená náchylnosť k srdcovocievnym ochoreniam a kolapsom. Príčinou je obmedzený prívod vzduchu počas chrápania. Dočasný nedostatok kyslíka v krvi môže poškodzovať krvné cievy.

Ďalším obávaným sprievodným javom chrápania je spánkové apnoe, ktorým trpí asi 10 percent všetkých mužov a 5 percent žien. Prejavuje sa krátkymi výpadkami dýchania. Denná únava, tlak v hlave, sucho v ústach, zvýšené nočné potenie ako aj pálenie záhy, vysoký krvný tlak či poruchy srdcového rytmu môžu byť príznakmi, v prípade pochybností môže diagnózu určiť spánkové laboratórium.

Couple asleep embracing

Prečo chrápeme?

Ale čo je vlastne spúšťačom chrápania? „U približne 20 percent pacientov klesnú zhora mäkké podnebné oblúky a čapík smerom k jazyku,“ vysvetľuje Dr. Hartmut Grüger, primár Kliniky spánkového lekárstva Grand Arc v Düsseldorfe. „U približne 30 percent chrápajúcich upchá zapadajúci jazyk dýchacie cesty.“ U zvyšných 50 percent nemožno miesto poruchy jednoznačne určiť.

„Často býva príčinou primárneho chrápania nesprávne dýchanie nosom,“ píše Dr. Robert Pavelka, ORL lekár vo Viedni Neustadte, v lekárskom časopise Jatros. U 40 percent chrápajúcich je preto možnosťou operácia nosa. V ostatných prípadoch môže zmenu ovplyvniť zásah do mäkkého podnebia, do stien hltanu, do spodiny jazyka či do hrtanovej príchlopky.

K zlepšeniu kvality spánku na oboch stranách postele môžu viesť aj jednoduchšie prostriedky, napríklad liečba chronického zápalu prínosových dutín alebo alergickej nádchy.

Aj strava môže ovplyvniť vývoj chrápania. Večer by ste sa mali vyhýbať bohatým jedlám, lebo ak sú žalúdok a črevá veľmi naplnené, pľúca sa posunú a na horné dýchacie cesty je menší ťah. Okrem toho podporujú nadváhu, čo zasa zvyšuje náchylnosť k výpadkom dýchania.

Kto s obľubou spáva v polohe na chrbte – typická poloha chrápajúcich – môže sám seba pomocou vankúšov na spanie na boku alebo tričiek so všitými valcami na zadnom diele obmedzovať v tom, aby sa pretočil do tejto polohy. V ideálnom prípade je hlava uložená plocho, aby bradu neťahalo smerom k hrudi, a celý matrac je znížený asi o 10 percent tak, aby nohy boli o niečo nižšie než zvyšok tela. Okrem toho by ste sa mali pokiaľ možno vyhýbať nikotínu, alkoholu, liekom na upokojenie a takisto príjmu príliš veľkého množstva tekutín pred spaním.

Woman lying awake next to sleeping husband

V núdzi: Nasaďte si slúchadlá

A keď nič nefunguje, snáď pomôžu prinajmenšom obeti chrápania štuple do uší, dobré slúchadlá a vedomie, že by to mohlo byť aj oveľa horšie: Švéd Kare Walkert, podľa Guinessovej knihy rekordov najhlasnejšie chrápajúci človek na svete, to dotiahol na 93 decibelov. Zodpovedá to nákladiaku, ktorý prehrmí po diaľnici. A v porovnaní s tým znie asi také pískanie, rachotenie, vzdychanie, krochkanie a fučanie takmer ako hudba.

Hore
OKViac informácií