Menu

Do nového roka s čerstvou odvahou

Ako sa motivovať k tomu, aby ste sa odvážili urobiť viac nových vecí.

Home » Život » Do nového roka s čerstvou odvahou - 12.2019

Zaspomínajme si trochu. Aké skvelé sme mali pocity, keď sme sa odvážili urobiť niečo nové a zároveň skrotili vlastný perfekcionizmus? Že dnes už sa to nedá? Nesprávne. Existujú jednoduché cvičenia, pomocou ktorých možno opäť prebudiť svoju vrodenú, v najhlbšom vnútri driemajúcu odvahu.

Všetci sme vlastne od narodenia dobrodružné povahy. Lebo keby sme ako bábätká neboli odvážni, ešte ako dospelí by sme liezli po štyroch. Prvýkrát sa postaviť voľne bez držania a začať chodiť si predsa vyžaduje istú dávku sebadôvery. Aj potom to pokračuje odvážne ďalej: prvá jazda na bicykli bez pomocných koliesok, prvá šípka do vody, prvý rozbeh na snowborde – vrátane pristátia na zadku. Zasmiali sme sa, oprášili sneh, a pokračovali ďalej. Dôležité napokon nie je, aby človek robil všetko správne hneď od začiatku. Hlavne nech ho to baví.

Ako deti to vieme, no neskôr na to často zabúdame. Vinu na tom nesú nezriedka priveľké očakávania, ktoré si človek určuje sám. Predovšetkým ľudia, ktorí už v živote toho veľa dosiahli, paradoxne mávajú obavy vydať sa v ústrety novým výzvam na úrovni začiatočníka. Pritom by si mohol človek myslieť, že predošlé úspechy dodajú nutné sebavedomie na vkročenie na neznámu pôdu.

A aj dodajú. Stačí si len spomenúť na to, aké skvelé sme mali pocity, keď sme sa odvážili skúsiť niečo nové a zároveň skrotili vlastný perfekcionizmus. Našťastie existujú jednoduché cvičenia, pomocou ktorých možno opäť prebudiť svoju vrodenú, v najhlbšom vnútri driemajúcu odvahu:

Tešiť sa z chýb

Absolvovať tanečnú, vyskúšať taekwondo, ísť po prvýkrát na jogu – vlastne, to neznie veľmi riskantne. Napriek tomu obava, že sa strápnia, odrádza veľa ľudí od toho, aby skúsili niečo nové. Pritom je neznalosť najlepším základom na to, aby sme sa niečo naučili od začiatku – a pôsobí v skupine začiatočníkov určite sympatickejšie, než neustále byť najlepší. „Je mylné domnievať sa, že perfekcionizmus ochráni pred kritikou,“ vraví Jochen Mai, zakladateľ portálu Karrierebibel. Najjednoduchší trik, ako už nemať strach pred kritickými poznámkami svojich druhov, spočíva v tom, že si od nich aktívne vypýtate spätnú väzbu. Ľudia, ktorí kurz pre začiatočníkov začínajú slovami „určite robím ešte veľa chýb, prosím, opravujte ma, aby som sa niečo naučil“, robia správnu vec.

Trénovať „sval odvahy“

Prezentovať nápad na nový projekt pred zhromaždeným kruhom odborníkov: človek je niekedy rovnako nervózny ako pred školským referátom, keď mal jedenásť rokov. Najlepší liek na trému? Skúšky pred publikom!

Práve na to sú tu dobré priateľky, na začiatok však postačí aj mačka alebo dokonca starý dobrý plyšový medvedík. Okrem iného aj cvik posilňuje pokojnosť. „Odvaha je sval a kedykoľvek sa dá trénovať,“ vraví nemecká poradkyňa v oblasti odvahy Tanja Petersová.

Príležitostí je na to počas bežných dní dostatok. Môžete sa prihovoriť celkom cudziemu cestujúcemu v metre a jednoducho sa ho spýtať, koľko je hodín, alebo urobiť kompliment milému človeku, ktorý mu už dávno dlhujete. „Menej odvahy človek potrebuje, keď má byť jediným, kto haní, ako keď má byť jediným, kto chváli,“ povedala už spisovateľka Marie von Ebner-Eschenbachová.

Alebo si človek oblečie nápadné šaty, ktoré už dlho visia v skrini, pretože sa doteraz neodvážil ich nosiť. S každou maličkosťou, na ktorú sa odváži, rastie sebadôvera. Presne podľa motta: odvaha plodí odvahu.

Vedieť sa povedať nie

Chuť začať s niečím novým by aj bola, ale vždy sa nájde niečo, čo musíte ešte predtým vybaviť? Aj tu je potrebné ukázať odvahu. Napokon, chce to sebadôveru povedať: „mám v pláne niečo iné.“ Naučiť sa to dá aj postupne, napríklad tým, že predavačke v butiku priateľsky vysvetlíte, že sa vám šaty, ktoré priniesla, nepáčia – namiesto toho, aby ste s nimi poslušne zmizli v skúšobnej kabínke.

Alebo poviete kolegovi, ktorý už tretíkrát tento týždeň žiada od vás náročnú láskavosť, že už vlastne nemáte chuť na ešte viac nadčasových hodín. Každé „nie“, ktoré vyslovíte, vám dodá odvahu a vystupňuje motiváciu meniť veci aj naďalej.

Viesť si „denník smelosti“

 

Najlepšie vám dodá odvahu vlastná spomienka. Nič neposkytne viac motivácie ako oživiť si v pamäti situácie z minulosti, v ktorých ste zdolali prekážku – vrátane povznášajúceho pocitu, ktorý ste potom mali. Mali by ste to robiť celkom vedome, lebo evolúcia nás naprogramovala tak, aby sme si lepšie zapamätali nebezpečenstvá než pozitívne udalosti. Bez tohto mechanizmu by ľudstvo možno neprežilo. Aby ste si napriek tomu kedykoľvek dokázali spomenúť na úspechy, odporúča sa zapísať si prípady, keď ste sa k veciam postavili s odvahou. Motivuje to k novým činom.

Naučiť sa bojový pokrik

Karate bojovníci prisahajú na bojový pokrik, ktorý sa nazýva kiai alebo budo. Nemá len priviesť pozornosť k akcii, ktorú treba vykonať, ale slúži aj ako motivácia. Dôležité je pri ňom dýchanie: pokrik by mal vychádzať z brucha. Nacvičovať si ho môžete všade tam, kde smiete nerušene robiť hluk: pod sprchou, na lúke a – celkom horúci tip – na rockových koncertoch za veľmi hlasnej hudby.

Skoncovať so zvyklosťami

Zmena je opak rutiny. Kto ju chce, musí upustiť od tej druhej. Aj tu platí, že opakovanie z vás urobí majstra. Najlepšie je začať s malými prerušeniami v typických každodenných slučkách: ráno vstávate o siedmej, raňajkujete chlieb s džemom, vyčistíte si zuby, skontrolujete e-maily, oblečiete sa, o ôsmej nasadnete do auta, trištvrte hodiny stojíte v zápche – to, čo sa po rokoch opakovania zdá byť ako dané osudom, možno robiť aj inak.

Čo sa stane, keď vstanete o desať sedem? Alebo keď pôjdete do práce na bicykli? Možno Vám tak zostane čas na omeletu alebo na ranný beh okolo bloku. Takmer každá zvyklosť je spojená s niečím ďalším. Ak odložíte jednu, nezriedka zdoláte aj inú.

A ak ste človek, ktorý rituály skrátka potrebuje pre vlastný pocit bezpečia? Tak zo zmeny urobte rutinu! Raz za týždeň napríklad vyskúšajte nové jedlo alebo niekam nakrátko odcestujte.

Nechať sa motivovať

Samozrejme, nemusíte vždy všetko zvládnuť sami. V hudbe, vo filmoch či v knihách nájdete vždy dostatok užitočnej inšpirácie. Veľa ženskej sily cítiť  napríklad z novej akčnej komédie „Charlieho anjeli“, ktorá sa premieta v kinách. Takisto aj z „Eve“, aktuálneho albumu reperky Rapsody. Farby či vône dokážu tiež redukovať pochybnosti o sebe samej. Arómy citrónovej trávy, bergamotu, ruže či vavrínu posilňujú sebadôveru. Žltá prebúdza optimizmus. V žltom outfite sa skôr odvážite na niečo ťažké. A červená posilňuje rozhodnosť. Na červenom gauči preto padne rozhodnutie „zlez z toho gauča“ o čosi ľahšie.

Veľa rád, ako sa vám podarí opustiť komfortnú zónu, nájdete v novej knihe od Dr. Manuely Macedonie. V knihe Dole z gauča: 365-dňová výzva (originál v nemeckom jazyku: Runter vom Sofa: Die 365-Tage-Challenge; vydavateľstvo Brandstätter) sprevádza neurovedkyňa svoje čitateľky a čitateľov po celý rok: „prostredníctvom interakcií si stanovujete ciele a plánujete ich týždenne.“

„Medzitým dostávate, v závislosti od problémov, ktoré sa môžu vyskytnúť, praktické rady,“ vysvetľuje. A pretože i ľudia môžu byť motivujúci a spoločne to často ide ľahšie, je naplánované doplňujúce podujatie v sociálnych médiách. „Začiatkom januára 2020 odštartujem 365-dňovú výzvu na Facebooku a Instagrame a prizvem všetkých, ktorí to doteraz nedokázali sami, ale chcú sa pridať,“ ohlasuje Macedonia. „Začneme spoločne, lebo spolu sme silné!“

Jej rada, ako sa pri neúspechoch nenechať odradiť: „že dostanete úder späť, to k tomu patrí. I môj vlastný vnútorný sviniar získa vždy znova zopár metrov náskok, napríklad keď som v zahraničí. Vtedy je môj všedný deň naruby a bez rutiny si ťažko dokážem naplánovať čo i len kratučký beh. Ale budúci pondelok tiež určite príde, a potom zasa všetko začne!“

Hore
OKViac informácií