Menu

Intervalový pôst: Prečo sú prestávky v jedení prospešné

Oslobodí intervalový pôst môjho ducha? Nielen to.

Home » Pôžitok » Stravovanie » Intervalový pôst: Prečo sú prestávky v jedení prospešné - 01.2020

Dnes jem, zajtra sa postím a pozajtra budem zdravý? Nie tak celkom, ale nejako podobne. Rôzne formy intervalového pôstu sa medzičasom nepovažujú už len za ochranu pred civilizačnými chorobami.

Prečo je intervalový pôst účinný? Je možné, že sa ním dajú zmierniť už aj jestvujúce boliestky – pretože naše telo sa dokáže dlhšie „opravovať“ v pokoji. Aj naše tukové zásoby budú už po 12 hodinách postenia nahlodané a budú sa meniť na molekuly mastných kyselín alias ketóny.

Tie zabezpečujú zásobovanie orgánov a mozgu energiou, čo aktivuje našu schopnosť myslieť a podporuje tvorbu serotonínu – dobrý základ pre náladovú výš. Čas intervalového pôstu je duchovne najjasnejšou fázou dňa. Naše telo môže energiu inak potrebnú na trávenie využiť na kreativitu, pozornosť, procesy hľadania seba samého alebo aj na situácie učenia a koncentrovanú prácu. Riešenie pre neposedných školákov? Žiaľ, nie. Pôst sa odporúča až po puberte.

Ale jasné áno: (intervalový) pôst oslobodzuje (aj) nášho ducha a údajne podporuje dokonca spirituálne výškové lety.

Takto funguje intervalový pôst

Jednoducho: Zlatým klincom intervalového pôstu je – v porovnaní s dlhodobým pôstom – jednoduchá zmena a rýchly návyk. Zdraví ľudia môžu začať bez prípravy či dohľadu lekára. Na prechod stačí pri pomere 16:8 prestávka v jedení s trvaním 12 hodín. Denne sa predlžuje o jednu hodinu.

Pestro: Odporúčame „sprevádzanie“ v podobe dostatočného pohybu, rastlinnej surovej stravy a (v prípade 16:8) pitia asi dvoch litrov tekutín ako voda alebo zelený čaj vo fáze pôstu – po dúškoch, aby ste nezaťažili črevá.

Flexibilne: Ak sa postíte 16:8 (s prestávkou od 20 do 12 hodín), smiete si výnimočne dopriať jedlo aj po 20. hodine večer, a fáza jedenia na nasledujúci deň začne o to neskôr.

Vytrvalo: Dobré pre neveľmi stálych: koniec živorenia je vždy na dohľad.

Metódy intervalového pôstu

Jednodňový rytmus – s metódou 16:8

Denne smiete jesť v časovom rozsahu ôsmich hodín, potom nasleduje prestávka 16 hodín. Dosiahnete to vynechaním večere alebo raňajok. Kto môže, urobí si prestávku dokonca i 20 hodín.

Dvojdňový rytmus – podľa metódy 1:1 alebo 10 v 2

Počas „dní jeden“ sa napchávate, počas „dní nula“ si dávate málo až nič, okrem tekutín. Čo všetko sa dá robiť namiesto nakupovania, varenia a umývania riadu!

Týždňový rytmus – metóda 5:2

Päť dní jesť, dva dni zdržanlivosť alebo redukcia na 500 kalórií. Praktické na tom je: dva dni pôstu nemusia nasledovať za sebou ani byť vždy tie isté dni v týždni.

Tipy na výživu a starostlivosť

  • Je jedno, akým spôsobom sa postíte, najdôležitejšie je pritom veľa piť. Nápoje by mali byť bez cukru. Alternatívou minerálnej vody je citrónovo-zázvorová voda: zázvor prebúdza duchov života a rozprúdi látkovú výmenu, čerstvý citrón pôsobí zásadito a vitamín C posilňuje imunitný systém. Alebo siahnite po čaji ako je napríklad zázvorový čaj od APOTHEKE. Vylepšený mätou, jablkom, sladkým drievkom a citrónovou kôrou navyše aj zahreje a podporí trávenie.
  • Po dlhej prestávke v jedení odporúčame ľahké teplé jedlo. Na raňajky je vhodná raňajková kaša Basen- Balance od dmBio so vzácnymi prísadami. Pšenové vločky dodávajú zinok, čo môže pomôcť s reguláciou pH v tele, veľa železa a magnézia, ktoré je nápomocné pri odbúravaní stresu. Bezlepková pohánka zásobuje vitamínmi skupiny B a šachor jedlý, bohatý na balastné látky, podnecuje trávenie. Ak kašu pripravíte s teplým mandľovým nápojom Natur od dmBio, dostanete chutný vegánsky variant raňajok.
  • Zásadité kúpele prospejú pri všetkých pôstnych kúrach! Ak si aspoň 40 minút poležíte vo vani s vodou asi 36 stupňov, môžu sa jedovaté látky vylúčiť cez pokožku. Zásaditá soľ do kúpeľa vykazuje hodnotu pH od 8,5 do 9,5, vďaka čomu bude pokožka obzvlášť vláčna.
Hore
OKViac informácií