Menu

Jesenné blues a zimná depresia: preč s nimi!

Takto sa vyhneme depresii počas tmavých mesiacov.

Home » Život » Jesenné blues a zimná depresia: preč s nimi! - 11.2020

Vaša pohoda stojí a padá na ročnom období? Takto sa vyhnete jesennému blues a zimnej depresii.

Na jeseň a v zime sa neviete k ničomu prinútiť a ste emocionálne na dne? Vtedy môže ísť o zimnú depresiu, nazývanú aj SAD (Seasonal Affective Disorder), hovorí Dietmar Winkler, psychiater a zástupca vedúceho špeciálnej ambulancie pre jesenné/zimné depresie na AKH vo Viedni. Čo sa však vyskytuje omnoho častejšie sú jesenné alebo zimné blues, na ktoré upozorňuje ľahká nervozita a strata energie počas zachmúreného ročného obdobia. Takzvaná subsyndromálna forma SAD (sSAD) sa prejavuje menej ťažkými symptómami a menšou ťarchou choroby.

Ľahké jesenné blues alebo vážna zimná depresia? Toto môžete urobiť

Najskôr si to objasnime!

„Medzi objavením symptómov a určením diagnózy často uplynie veľa času“, hovorí psychiater. Najmä rodičia by mali čo najskôr vyhľadať profesionálnu pomoc, kvôli tomu, aby ostali stabilní pre svoje deti. Diagnózu zimnej depresie stanoví odborný psychiater alebo tiež všeobecný lekár, liečba prebieha prostredníctvom svetelnej alebo antidepresívnej terapie. Preventívne pôsobia špeciálne terapeutické programy zamerané na správanie. Okrem toho sa odporúča zmeniť životný štýl, to pomáha aj ako prevencia proti jesennému alebo zimnému blues.

Fixný denný a nočný režim

Počas karantény v čase korony sme si všimli: stabilný denný program nie je samozrejmosťou. Čo možno najstabilnejšie časy, kedy vstávate a idete do postele, ktoré odporúčajú aj chronobiológovia, sú podľa psychiatra dôležitým faktorom v každej antidepresívnej terapii – a sú prevenciou aj „iba“ pred  jesenným/zimným blues, pretože sa lepšie vyvažujú hormón šťastia sérotonín a hormón spánku melatonín. Aj rituály, ako denná hodinka na čaj, budujú režim.

Veľa pohybu, málo stresu

Športová terapia sa podľa odborníka ukázala ako účinný antidepresívny faktor. Pohyb ale pomáha aj pri prevencii pred „iba“ jesenným/zimným blues – napríklad denná prechádzka (v lese), beh alebo Nordic Walken. Alebo zakomponujte viac pohybu do každodennej rutiny. Kde na to vziať čas? Tak, že popri našich povinnostiach siahneme po starom dobrom pravidle 80/20, kde 20 percent pracovného nasadenia tvorí 80 percent úspechu.

Jedlom proti blues

Podľa odborníkov má strava bohatá na omega 3 mastné kyseliny a výživové doplnky antidepresívny efekt. Siahnite teda pri prvých náznakoch jesenného blues po ľanových semiačkach, ľanovom a repkovom oleji, vlašských orechoch alebo lososovi, pstruhovi a sardinkách. Aby ste predišli depresiám aj cez mikrobióm v žalúdku, vhodné sú prebiotiká ako sú kyslá kapusta alebo topinambur. Náladu zdvihne aj soulfood, teda jedlá a nápoje, ktoré zohrejú dušu – ale nejedzte príliš veľa sladkostí a produktov z bielej múky.

Kontrola vitamínu D

„Aj nedostatok vitamínu D počas jesene a zimy môže zapríčiniť  subdepresívne stavy. Preto by sme mali využiť vzácne slnečné žiarenie počas dlhších prechádzok vonku“, hovorí odborník. Odporúča, aby ste si nechali skontrolovať hodnoty prostredníctvom krvného testu a poprípade po dohode s lekárom brali výživové doplnky. Malé množstvá dokážeme prijať aj z mastných rýb, žĺtok, pečene, avokáda a šampiňónov.

Zamerajme sa na mladistvých

Od puberty stúpa aj miera detí postihnutých zimnou depresiou. „Pokiaľ máte podozrenie, je potrebné vyhľadať odborníka na detskú psychiatriu“, hovorí odborník. Prevencia a terapia sú pri mladistvých a dospelých podobné.

Dôsledky korony nemajú šancu

„Počas korony narastá nebezpečenstvo zimnej depresie iba nepriamo, pretože sociálne faktory nehrajú žiadnu rolu“, hovorí lekár. Spúšťací faktor – nedostatok svetla by ale mohol zosilnieť, keby sme sa v zime kvôli pandémii ešte viac zdržiavali doma. Preto proti depresii a blues platí o to viac: von do prírody – tak často ako sa len dá (ak to je umožnené nariadeniami proti kovidu…).

Hore
OKViac informácií