Menu

Konzultácia: O prepadoch náhleho hladu

5 otázok, na ktoré odpovedá Dr. Ivana Molnár.

Home » Život » Konzultácia:O prepadoch náhleho hladu - 04.2016

Výživová poradkyňa Dr. Ivana Molnár odpovedá na otázky k téme Náhly hlad.

ČO SA VLASTNE SKRÝVA ZA PREPADMI NÁHLEHO HLADU?

Pri nízkej hladine cukru v krvi a prvých pocitoch hladu máme inštinktívne chuť na potraviny bohaté na uhľohydráty. Tie dokáže telo rýchlo zhodnotiť, čo sa postará o rýchly prísun energie. Avšak po krátkom čase máme opäť hlad, pretože hladina cukru v krvi po vydaní inzulínu rapídne klesá. A kolobeh sa začne odznova. Podobne to funguje, keď prijímame dlhší čas príliš málo kalórií. Telo sa sťažuje s prepadom náhleho hladu. Organizmus je takýmto spôsobom naprogramovaný na prežitie: ak bola predtým strava bohatá na energiu, mastná alebo sladká, zjedlo sa jej veľa. Takéto skúsenosti v jedení sa ukladali ako pozitívne.

EXISTUJÚ AJ ĎALŠIE MOŽNÉ PRÍČINY?

Náhly hlad môže byť aj náznakom telesných alebo psychických ochorení. Ak nás náhly hlad prepadáva pravidelne, môžu sa za tým skrývať ochorenia metabolizmu ako napríklad diabetes mellitus alebo porucha činnosti štítnej žľazy. Možnými spúšťačmi sú aj poruchy v stravovaní s prepadmi žravosti, ako je to pri bulímii alebo pri poruche nekontrolovateľného prejedania. Prepady náhleho hladu sa môžu vyskytovať aj vtedy, ak nám nejde o redukciu hmotnosti. Navyše ich môžu vyvolať aj faktory ako stres, nedostatok spánku, diéty, silné emócie, predmenštruačný syndróm (PMS), určité lieky, črevné ochorenia alebo aj migréna. Dôležité je, aby sme zistili pravú príčinu a podľa nej postupovali pri liečbe.

KTORÉ POTRAVINY PODPORUJÚ NÁHLY HLAD?

Mafiny Cupcakes - náhly hlad

Falošní priatelia. Cukry, light produkty a limonády zvyšujú hladinu inzulínu a podnecujú ďalšie návaly hladu.

Hladina cukru narastá do výšok v prvom rade z cukru a výrobkov, ktoré obsahujú sladidlá. Light produkty, limonády a potraviny s obsahom cukru ako kečup, ovocné jogurty alebo polotovary by mali byť skôr výnimkou. Aj rýchlo stráviteľné uhľohydráty ako biely chlieb, vločky na raňajky a cestoviny dodávajú telu energiu, ale rýchlo vedú k obnove pocitu hladu. Na dlhšie zasýtia celozrnné produkty, vlastnoručne namixované dezerty z ovocia a nízkotučného jogurtu, malé porcie orechov a potraviny bohaté na bielkoviny ako strukoviny, mäso a ryby.

AKÉ TRIKY SÚ VHODNÉ PROTI NÁVALOM HLADU?

Najdôležitejšia je pravidelná a vyvážená strava. Mali by sme siahnuť po potravinách, ktoré zásobujú náš organizmus dostatkom energie na dlhší čas. K týmto patria celozrnné produkty, ovocie, zelenina, strukoviny a ryby. Po spánku síce potrebuje náš organizmus veľa energie, avšak raňajky by mali optimálne pozostávať z veľkej časti bielkovín, nízkotučného tvarohu alebo šunky s celozrnným chlebom.

Ďalšie tipy proti náhlemu hladu: Doprajte si dostatočný čas na jedenie. Mali by sme obmedziť nedostatok spánku, stres a ničnerobenie.

Najlepšie je nezvykať si na sladkosti a slané drobnosti medzi jedlami alebo počas práce a sledovania televízie. Kto sa nechce vzdať maškŕt, môže ich jesť hneď po hlavnom jedle. Osvedčenou metódou je: pravidelne a predovšetkým pred každým jedlom pomaly vypiť pohár vody.

EXISTUJÚ ZDRAVÉ ALTERNATÍVY MAŠKRTENIA?

Ako núdzová rezerva sú vhodné napríklad ryžové a pšeničné chlebíky. Aj hrsť orieškov alebo ovocia sú zdravé snacky. Existuje množstvo receptov na sladkosti bez cukru, respektíve s hodnotnými surovinami, ktoré sú vhodné ako zdravé maškrty.

BUCH TIPP Süβes ohne Zucker (Sladkosti bez cukru) – koláče, sušienky, torty a dezerty s najlepšími alternatívami cukru od Tanja Braune

Výživová poradkyňa a publicistka Tanja Braune predstavuje najlepšie alternatívy cukru v krátkych portrétoch a ukazuje, ako všestranne a nekomplikovane sa dá cukor nahradiť. Skvelé recepty pre stovku rôznych dezertov, sušienok, koláčov a vianočného pečiva podnecujú chute na zdravú sladkú kuchyňu.

Odpovedala

Dr. Ivana Molnár
všeobecná lekárka a výživová poradkyňa v Klosterneuburgu

Mag. Andrea Fallent

Mgr. Andrea Fallent píše pre active beauty od jeho prvého vydania v roku 2003. Oblasti, ktorým sa vyštudovaná veterinárka a žurnalistka venuje, sú zdravie, stravovanie a šport. V spolupráci s medicínskymi expertmi pripravuje rubriku „Opýtali sme sa za vás“, v ktorej sa zaoberá aktuálnymi témami zo sveta zdravia .

Hore
OKViac informácií