Menu

Kto hovorí ďakujem je šťastnejší človek

Poďakovať sa je nielen zdvorilé, ale robí to človeka aj šťastným.

Home » Život » Duševné zdravie » Kto hovorí ďakujem je šťastnejší človek - 12.2019

Na Štedrý večer ho vyslovujú všetci: Slovíčko „ďakujem“ patrí k Vianociam ako pozlátko a svetlo sviečok. Vyjadruje radosť a ocenenie. A obe tieto veci aj robia ďakujúceho človeka šťastným. Prečo, to sa dá vysvetliť jednoducho: Ak pociťujete radosť a ocenenie, prežívate svoj život pozitívnejšie než ľudia, ktorí si to, čo im niekto daroval, nevážia dostatočne.

Darčeky, samozrejme, nedostávame len na Vianoce od našich milých, ale aj po celý rok od osudu. December je vhodný čas na to, aby sme si premietli pozitívne okamihy za uplynulých dvanásť mesiacov. Ešte lepšie je spísať si zoznam – so všetkými peknými okamihmi, za ktoré sme vďační. Dôvodov urobiť to je veľa. Jedným z nich je vlastné zdravie. Už v roku 2003 požiadali dvaja americkí psychológovia Robert Emmons a Michael McCullough približne 200 ľudí s chronickými ochoreniami, aby si desať týždňov písali denník. Testované osoby boli rozdelené do troch skupín: Prvá mala zapisovať to, za čo je vďačná, druhá to, čo nedopadlo dobre, a tretia dostala za úlohu referovať o udalostiach bez hodnotenia. Výsledok bol veľmi poučný: Pokusné osoby s denníkom plným vďačnosti prejavili v nasledujúcich anketách oveľa viac optimizmu, cítili sa nabití energiou a plní radosti zo života. Navyše sa zredukovali symptómy ich ochorení a boli merateľne viac fit.

Dnes na základe početných výskumov vieme, že vďačnosť posilňuje srdce, znižuje krvný tlak, pomáha proti záchvatom paniky a predchádza depresiám. Pôsobí proti pocitom, ktoré navodzujú choroby, ako závisť, žiarlivosť či strach a podporuje tak harmonický sociálny a vzťahový život.

Pravidelne vďační ľudia okrem toho trpia menej fóbiami a nie sú takí náchylní na chorobné závislosti. A klesá aj úroveň stresu, ako zistili psychológovia z Univerzity Lüneburg.

Ako spolu súvisia vďačnosť a meditácia

Už samotná vďačnosť si teda zaslúži vďaku. Napriek tomu padne mnohým ľuďom zaťažko precítiť ju z celého srdca bez toho, aby sa pritom nenechali vyrušovať negatívnymi myšlienkami. Jednoduché meditačné cvičenie môže pomôcť sústrediť sa na pozitívne energie. Všetko, čo na to potrebujete, je pokojná miestnosť, v ktorej zaujmete pohodlnú pozíciu v sede a zatvoríte oči. Napríklad doma na gauči. Môžete si tak nerušene uvedomiť svoje vlastné telo a uvoľniť nohy, ruky, trup i sánku. Potom sa zamerajte na dýchanie a spomínajte si postupne na veci, za ktoré môžete byť vďačný – napríklad na milého človeka, na ktorého sa dá spoľahnúť, pekný západ slnka či na zľavu pri nakupovaní. Dôležité je, aby ste medzi každou z týchto myšlienok povedali „ďakujem“ a následne sa zhlboka nadýchli, aby sila vďačnosti v istej miere prešla do celého tela. Hneď ako ste na to pripravený, začnite znova pomaly hýbať rukami, potom pažami a hlavou a otvorte oči. Ak sa svet predtým zdal sivý, je vysoko pravdepodobné, že teraz pôsobí farebnejšie a krajšie.

Vždy je niečo, za čo možno ďakovať

Iné cvičenie na väčšie rozvíjanie vďačnosti je vyrovnávanie ťaživých myšlienok. Ak vás napríklad nahnevá kritika kolegu, zábudlivosť najlepšej priateľky, ktorá vám už opäť nezablahoželala k narodeninám, či neporiadny spolubývajúci, ktorý nikdy nevyloží riad z umývačky, môže mať zmysel práve u týchto ľudí privodiť si pred oči ich dobré vlastnosti. Je kolega síce kritický, ale na druhej strane aj veľmi lojálny? Vypočuje priateľka so zlou pamäťou snáď vždy vaše problémy? A je možné, že vás ten neporiadny spolubývajúci rozosmeje častejšie než ktorýkoľvek iný človek na svete? Potom by ste mali byť za to vďačný.

Okrem toho existujú aj digitálne pomôcky ako ďakovacia aplikácia GET.ON, ktorú vyvinul psychológ Prof. Dr. Dirk Lehr v rámci vedeckej štúdie. S ňou si človek okrem iného vedie denník vďačnosti vrátane fotiek, delí sa o okamihy ďakovania s inými, dostáva oznámenia v súvislosti s tréningom pozornosti a na grafoch sleduje vlastný pokrok.

Zmierenie robí šťastným

Okrem denníka, do ktorého si zaznamenáte nedávno uskutočnené udalosti, sa však môžete zahľadieť aj do dávnejšej minulosti a dokonca nanovo prepísať svoj vlastný životopis tým, že si zapíšete tie míľniky, ktoré si zaslúžili slovo „ďakujem“. „Aj pohľad do minulosti môže vyvolať vďačnosť,“ píše televízna moderátorka Barbara Stöcklová vo svojej knihe „Za čo mám byť vďačný?“. Zaoberať a zmieriť sa s vlastnou minulosťou, je možné dokonca aj s dávnymi udalosťami v rodine. Práve to je v jej očiach dôležitý krok k vďačnosti a životnému šťastiu.

Kedy je správny čas na takéto zmierenie? U každého človeka je to asi iné. Dobrý začiatok by mohol byť rodinný sviatok ako sú Vianoce. Najmä vtedy, keď sa nielen poďakujeme za pečivo, stromček, pečeného kapra a darčeky – ale si i spomenieme na to, že len s jedlom a balíčkami nemožno prežiť nezabudnuteľný večer. Na to sú totiž vždy potrební aj ľudia, s ktorými môžeme oslavovať. Dôležité „ďakujem“ na Štedrý večer by sme preto nemali zabudnúť. Znie takto: „Ďakujem, že vás mám!““

»V každej veľkej radosti sa prelína i pocit vďačnosti.«
Marie von Ebner-Eschenbach, spisovateľka

Hore
OKViac informácií