Menu

Milovať svoje telo: boj s nadváhou a podváhou

Každý z nás sa chce vo svojom tele cítiť dobre.

Home » Život » Milovať svoje telo: boj s nadváhou a podváhou - 06.2020

Internet je svet plný extrémov. Na jednej strane pózujú na fotografiách ultra štíhle influencerky s vtiahnutým bruchom – a tým často privádzajú svojich fanúšikov do stresu zo štíhlosti. Tak bolo napríklad podľa štúdie EU Kids Online už každé tretie dievča na sieti konfrontované s obsahmi, ktoré inšpirujú myslenie smerom k nezdravému hladovaniu. Na druhej strane majú hviezdy XXL veľkostí ako Rebel Wilson milióny sledovateľov. Táto moletná hollywoodska herečka sa kvôli svojej kariére – „Ako môžem dostať viac smajlíkov? Možno tak, že ešte stlstnem!“ – vyjedla na väčšiu veľkosť.

Zároveň však hashtag #eatingdisorderrecovery získava stále viac na popularite. Nájdete tam posty od žien, ktoré boli v minulosti závislé od diét a snažia sa motivať k tomu, aby ste jedli pozorne, jedlo vnímali ako niečo pozitívne a svoju hmotnosť ako niečo osobné. Alebo, ako to sformulovala jedna používateľka Instagramu: nikto spoločnosti nedlhuje určité telesné miery!

 

Príliš tučný, príliš chudý: čo ovplyvňuje v tele podváha a nadváha

 

Negatívne dopady na zdravie môžu mať oba extrémy, rovnako príliš veľa ako aj primálo kíl.

  • Ľudia s podváhou sú o niečo náchylnejší na infekcie a osteoporózu. Keď ochorejú, má ich telo menšie rezervy. Ak výrazne schudnete bez vybudovania svalov, riskujte problémy so srdcovo-cievnym obehom.
  • Nadváha môže so sebou zasa priniesť zdravotné problémy: nebezpečný je najmä tuk na bruchu a môže mať ťažké následky, dokonca až mozgovú porážku. K tomu sa pridajú problémy s kĺbmi, riziko vzniku cukrovky a zvýšené riziko vzniku rakoviny.

 

Na to už zjavne medzičasom prišla i Rebel Wilson. Táto „pitch perfect“ hrdinka vyhlásila rok 2020 za svoj „rok zdravia“, teraz viac cvičí a pokúša sa vyhýbať sa cukru a nezdravým jedlám. Výsledok po niekoľkých mesiacoch: stratila mnoho kíl, ale nie humor a ženskosť.

Mať zopár kíl navyše nie je až také zlé. Ide o to, aby sme sa vo svojom tele cítili dobre. Odborníčka na výživu a autorka Ursula Vybiralová vysvetľuje, ako sa to môže podariť:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zbohom, nadváha: takto dosiahnete svoju individuálnu vytúženú hmotnosť

  1. Ako možno zistiť, aká hmotnosť nám osobne prospieva?

„Nie je vôbec jednoduché odpovedať, lebo je to veľmi individuálne vnímanie. BMI (body mass index), podľa môjho názoru, nemá veľkú výpovednú hodnotu. Oveľa dôležitejšie je, ako by sme sa chceli sami vidieť. Povedané inak: čo je pre niekoho jeho celkom osobne vnímanou najlepšou verziou. Svoje najlepšie a najkrajšie ja – nechceme to všetci? Či už je to 60 alebo 70 kíl, to sa musí každý rozhodnúť sám.“

  1. Vynašli ste vlastnú metódu, pomocou ktorej možno dosiahnuť a udržať si zdravú hmotnosť. Ako tento koncept funguje?

„Metódu easy eating som vyvinula v roku 2006. Ide o udržateľnú zmenu stravovania s ťažiskom na redukcii hmotnosti a zachovania nového dosiahnutého ľahkého pocitu tela. Celé je to bez diéty a predovšetkým bez zriekania sa pôžitku.“

  1. Vaše krédo znie „Schudnúť sa dá s jedlom“. Čo musíme jesť, aby sme chudli zdravo?

„Dôležité je: nevnímajte jedlo ako nepriateľa, ale ako priateľa. Ľudia, ktorí neraňajkujú, majú sklony k tučnote. Ľudia, ktorí konzumujú light produkty, takisto. Ľudia, ktorí jedávajú päťkrát denne v malých množstvách, chudnú ťažšie. Ľudia, ktorí sa vzdajú čokolády a vína, dlho nevydržia.

Keď to otočíme, znamená to: máme raňajkovať a zriecť sa desiaty a olovrantu, vychutnať si dobrý obed a nakoniec ľahkú večeru. Jesť dobré sacharidy, variť čerstvé jedlá – to nemusí byť namáhavé – a medzitým držať prerušovaný pôst.

Na rozdiel od diét, pri ktorých sa redukuje príjem kalórií len na určité obdobie, je zmena stravovania proces, ktorý vlastne nikdy nekončí, čo je dobre. Uvedomelé stravovanie je uvedomelé rozhodnutie: áno, marhuľový koláč mojej mamy pri nedeľnom olovrante teraz zjem, a nie, sladový keks, ktorý ponúkajú s kávou, si nedám. Mať telo, ktoré máme radi, je rozhodnutie, ktoré musíme urobiť. Človek potrebuje toto rozhodnutie a dobrý plán, aby to dokázal.“

Hore
OKViac informácií