Active Beauty
Nedostatok železa: 8 najdôležitejších faktov

Nedostatok železa: 8 najdôležitejších faktov

Nedostatok železa je najčastejšou chorobou z nedostatku – celosvetovo sú postihnuté cca dve miliardy ľudí. Ste to aj vy? Zistite to.

Železo má v tele mnoho funkcií. Najdôležitejšou je, že ako súčasť červených krviniek podporuje transport kyslíka. Železo hrá dôležitú rolu aj pre imunitný systém a energetickú výmenu. A napomáha pri tvorbe vlasov, pokožky a nechtov. Ak sa v tele nachádza málo železa, hovoríme o nedostatku železa. Najčastejším prvým príznakom je vypadávanie vlasov. Podľa čoho ešte zistíte, že trpíte nedostatkom železa, ktoré hodnoty sú v krvnom teste dôležité, a čo pomáha, ak ste postihnutí, nám v rozhovore prezradí odborník na nedostatok železa Dr. Darius Chovghi zo Salzburgu.

 

Najdôležitejšie fakty o nedostatku železa

1.     Príčiny: Ako vzniká nedostatok železa?

„Najdôležitejšia príčina: príjem železa v črevách nie je optimálny, takže sa ho nedokáže vstrebať dostatočné množstvo. Žiaľ sa to často ani nedá napraviť. Sčasti to, že príjem železa nefunguje správne, súvisí s dráždivým črevom alebo častými stresovými situáciami. Aj ak veľa športujeme a starneme, tak je, resp. bude nedostatok železa pravdepodobnejším.“

2.     Prečo ním trpia najmä ženy?

„Väčšou skupinou pacientov sú skutočne ženy. Je to spôsobené najmä menštruáciou. Kvôli veľkej strate krvi raz za mesiac ženy vylúčia mnoho železa. Ale existuje ešte jeden dôvod: najlepšie železo, ktoré prijímame prostredníctvom stravy, je živočíšneho pôvodu. Čo znamená: že v mäse obsiahnuté železo je výrazne lepšie ako jeho rastlinné varianty – a ženy predsa jedia omnoho menej mäsa ako muži. Z týchto dvoch príčin trpia častejšie nedostatkom železa.“

3.     Podľa čoho zistím, či trpím nedostatkom železa?

„Hlavné symptómy pri nedostatku nie sú špecifické pre pohlavie. Ako ženy, tak aj muži sa sťažujú na únavu, vyčerpanosť a depresívne nálady. Sú často chorí, trpia napríklad infekciami močových ciest alebo nádchou. A vlasy sú jemnejšie a vypadávajú. Vďaka našim metódam by však viac nikto nemal trpieť nedostatkom železa. Pretože: v súčasnosti sa dá rýchlo diagnostikovať a liečiť.“

4.     Liečiť sa sám – alebo predsa len radšej vyhľadať lekára?

„V každom prípade je dôležité, aby ste si nechali spraviť test na železo a nie jednoducho svojvoľne hltali tabletky. Pretože: železo nedokážeme jednoducho vylúčiť. Ak ho máte v tele príliš veľa, riskujete, že sa tento nadbytok uloží v pokožke alebo pečeni – a tam spôsobí problémy. Obzvlášť dramatické je, keď človek trpí chorobou nadmerného ukladania železa. Tá sa vyskytne, keď telo nekontrolovane prijíma a ukladá železo.

Preparáty so železom môžu okrem toho narušovať príjem iných látok: ak máte napríklad dodatočne nedostatok zinku a zároveň beriete zinok aj železo, môže to narušiť príjem zinku. Preto je dôležité, aby ste brali správne množstvo v správnom čase a to vie stanoviť iba lekár resp. lekárka.“

5.     Pri krvnom teste: ktoré hodnoty podávajú informácie o množstve železa v krvi?

Najdôležitejšou hodnotou železa pri krvnom teste je feritín – zásobný proteín železa. Táto hodnota ukazuje, do akej miery je doplnená zásoba železa. Dôležitým komponentom je aj červené krvné tkanivo (hemoglobín). Na jeho hodnotách totižto vidno výrazné výkyvy obsahu železa.

Lekári ale dbajú aj na to, či v krvi nie sú zvýšené zápalové hodnoty. Ak to tak je, tak sa pravdepodobne zobrazia chybné hodnoty železa. Pretože: tieto hodnoty za týchto podmienok vyzerajú lepšie, než v skutočnosti sú.“

6.     Čo pomáha: Ako sa lieči nedostatok železa?

„Existujú tri možnosti ako liečiť nedostatok železa. Prvá je prostredníctvom stravy: podľa môjho názoru to nefunguje. Pretože: človek by musel zjesť veľmi, veľmi veľké množstvá červeného mäsa a vnútorností. Okrem toho je schopnosť príjmu cez črevo, ako som už spomenul, veľmi slabá.  A ešte prijmem do tela aj veľa iných látok, ktoré nepotrebujem.

O niečo lepšia je 2. možnosť: šťavy a tablety. Čo pomáha tu: stále dávať pozor na to, či kombinujete tie správne látky – vitamín C zlepšuje príjem železa, káva a mliečne produkty ho naproti tomu narúšajú. Tiež je dôležité vedieť: iba asi 50 percent obyvateľstva znesie preparáty obsahujúce železo. Tieto totižto môžu poškodzovať črevnú sliznicu. Ak prípravky spôsobia pálenie záhy, podráždené črevo, bolesti žalúdka alebo zápchu, tak ich mnohí radšej vysadia. U tých, ktorí prípravky znášajú dobre, musí lekár asi po dvoch týždňoch skontrolovať, či sa železo vstrebáva do krvi.

Ak vstrebávané nie je, tak sa väčšinou siahne po 3. možnosti: infúzii. Týmto spôsobom sa privádza vysoko koncentrované železo priamo do krvi. Väčšinou stačia jedna až dve infúzie na to, aby sa zásoba železa kompletne doplnila. Ďalšia výhoda: v čreve sa nevyskytnú žiadne ťažkosti.“

7.     Čo sa stane, ak sa nedostatok železa nelieči?

„Niekto, kto trpí nedostatkom železa, má značne redukovanú obranyschopnosť. Práve teraz, v čase korony, to znamená, že nedostatok železa môže viesť k horšiemu priebehu choroby. To isté platí aj pre nádorové ochorenia.

Ak sa nedostatok železa dlhodobo nelieči, vzniká okrem toho riziko anémie. Anémia je moment, kedy je nedostatok železa taký výrazný, že hodnota červených krviniek v tele klesne, resp. sa počet červených krviniek zníži. Následkom toho sú problémy s distribúciou kyslíka. Ak športujem a mám anémiu z nedostatku železa, tak som rýchlo unavený a dýchavičný. Neskôr pociťujem neustálu nevoľnosť, pretože výkonnosť stále klesá. Ale žiadnu paniku: anémia sa dá ľahko liečiť a vyskytuje sa omnoho zriedkavejšie ako nedostatok železa.“

8.     Ako sa mám správne stravovať, aby som (opäť) nezačal trpieť nedostatkom železa?

„„Dôležité je pri stravovaní to, že sa stravujete rôznorodo, teda prijímate rôzne potraviny. Akonáhle sa stravujem vegánsky alebo vegetariánsky, stúpa riziko nedostatku železa, pretože chýba najdôležitejší dodávateľ železa – mäso. Omnoho dôležitejšie ako to, čo jem, je to AKO jem. Ak optimalizujeme spôsob stravovania, tak sa s tým v praxi dostaneme ďalej, ako keby sme povedali: musíš jesť viac mäsa. Pretože: kultúra stravovania ovplyvňuje príjem cez črevá. To znamená, že prijímam omnoho viac dôležitých látok, ak jem pomaly, nie som pod stresom a dávam si počas jedenia prestávky. Ako už bolo spomenuté, často zmena stravovacích návykov pri nedostatku železa nestačí. Ale stravovanie hrá pri udržaní správnej hodnoty železa dôležitú úlohu.“