Menu

Pevne na vlastných nohách

Starostlivosť o chodidlá

Home » Život » Zdravie » Pevne na vlastných nohách - 02.2019

Chodidlá sú základom tela. Preto si zaslúžia viac pozornosti. Len vďaka nim kráčame životom so správnym držaním tela.

Chodidlá musia počas vášho života strpieť veľa nerestí. Strkáme ich do príliš úzkych, širokých alebo vysokých topánok a priveľmi ich zaťažujeme. Často sa nemôžu dostatočne hýbať, a ak, tak len na rovnom asfalte alebo na vyleštených podlahách. V skratke: chodidlám sa dostáva príliš málo pohladenia a vďačnosti, aj keď nás nesú celý život. Sú základom, ktorý nám dáva potrebnú rovnováhu. Ak na nohách stojíte správne, pohybujete sa uvoľnenejšie, dokonca sa možno cítite sebavedomejšie.

Architektonické majstrovské dielo. Z anatomického hľadiska majú chodidlá dokonalú konštrukciu: kosti, svaly a väzivá sú ideálne zladené ako časti nejakého domu. Spolupracujú, sú stabilné, elastické a zároveň odolné proti nárazom. V našich chodidlách sa nachádza viac zmyslových buniek ako na našej tvári. Starajú sa o rovnováhu a pohyblivosť.

Chodidlá majú ešte jednu vlastnosť: sú trpezlivé. Veľa toho zachytia a vyvážia, kde sa dá. Napriek zlému zaobchádzaniu ticho trpia, až kým pohár nepretečie. Najskôr vyšlú varovné signály, ktoré však často prehliadame. Až keď sa už nedá nijako inak, prichádza bolesť. A s ňou aj posolstvo: takto ďalej nie!

Chybné postavenie chodidiel väčšinou nie je lokálny problém. Telo je komplexný systém a chodidlá nie sú od zvyšku odstrihnuté. Veľa ľudí má vybočené nohy: päty stoja šikmo, nie rovno, a to sa odzrkadlí na kolenách, stehnách, panve, chrbte a krku až po hlavu. Človeku sa točí hlava a je unavený. Pri liečbe to znamená, že nie je dôležité odstrániť bolesť chodidiel, ale aj ich príčiny a následky.

Lepšia starostlivosť o chodidlá. Hneď ako začnete s chodidlami zaobchádzať láskyplnejšie, zreteľne sa to prejaví. Až tretina problémov s chodidlami je podmienená geneticky. Zvyšné dve tretiny dokáže ovplyvniť každý sám. Pravidlo číslo 1 znie: počas dňa používajte chodidlá správnym spôsobom. K tomu patrí aj trochu cvičenia. Ale ak si raz vnútorne predstavíte, ako sa anatomicky správne stojí a kráča, tak si tento postoj zachováte. Pravidlo číslo 2: pohyb, pohyb, pohyb, a to v dobrých topánkach alebo naboso, na rôznych podkladoch, ako sú kamene a tráva.

Apropos, topánky: ak pri nich šetríte, nič dobré pre seba nerobíte. Kvalitné topánky s nízkym opätkom a pohodlnou vložkou sú ideálne. Topánka musí okrem toho dobre sedieť a nesmie byť príliš malá alebo príliš veľká, ak sa chcete vyvarovať otlakom a pľuzgierom. Okrem toho by sa mali topánky pravidelne meniť. Ak máte na sebe stále tie isté topánky a ešte k tomu chodíte veľa po asfalte, zaťažujete chodidlo vždy na tých istých miestach. Chodidlá sa okrem toho tešia z čerstvého vzduchu, pravidelnej starostlivosti, masáží a jednoduchých cvikov, aby sa trénovali svaly. Telo je úžasné. Ak sa oň budeme trochu starať, bude nám dlho slúžiť.

5 krokov k jemnému a laskyplnému zaobchádzaniu s vlastnými chodidlami

 1. Buďte pozorné

Ak ste pozorné, cítite, či sú niektoré partie zaťažované príliš veľa, málo alebo nesprávne. K tomu patrí aj fakt, aby ste nevystavovali malé deti pod tlak, keď sa učia chodiť. A aj to, že so správnym držaním tela máte byť deťom príkladom.

2. Ostaňte vytrvalé

Problémy chodidiel sa často dajú napraviť cvičením. Na to však potrebujete výdrž. Pretože aj špecifický problém s chodidlami sa tvoril niekoľko rokov. Najlepšie je si naplánovať počas bežných dní v daný čas určité cviky.

3. Ukážte pripravenosť

Čím skôr začnete s cielenými cvikmi na chodidlá, tým pravdepodobnejšie predídete problémom a bolestiam alebo ich aspoň oddialite. Zároveň nebudete v starobe znášať bolesti a považovať problémy s chodidlami za „súčasť staroby“.

4. Cvičte pohyblivosť

Chodidlo je vybavené nespočetnými receptormi. Pohyb dopredu bosými chodidlami po prírodnej pôde pomáha rozvíjať koordinačné schopnosti.

5. Rozmaznávajte sa masážami

Keďže chodidlá vystavujeme mnohým záťažiam, zaslúžia si pravidelné pohladenie. Praktické sú pomôcky ako masážne valčeky alebo masážne lopty. Ak svojim chodidlám vedome doprajete pozornosť a dotyky, včas rozoznáte prvé varovné signály.

Reflexné zóny:Chodidlá a orgány spolu súvisia

Od chodidiel až k žalúdku: reflexná masáž chodidiel dokáže zmierniť ťažkosti v orgánoch, napríklad pri nevoľnosti v žalúdku. Vysvetlime si, ako sú chodidlá prepojené s orgánmi.

Čo majú chodidlá a orgány spoločné?

Každá oblasť tela má na chodidle svoj bod, svoju reflexnú zónu. Ak ju stimulujeme, prichádza preukázateľne k zvýšenému prekrveniu. Akoby sme do orgánu vyslali z chodidla impulz.

Čo je výnimočné na reflexnej masáži chodidiel?

Je reflektorická. To znamená, že má účinok na diaľku. Stimuláciou chodidiel sa cez nervové dráhy posielajú impulzy až k orgánu. Účinok je nepriamy, a preto veľmi jemný a ľahko znesiteľný.

Čo konkrétne dokáže ošetrenie dosiahnuť?

Predovšetkým uvoľňuje napätie v príslušnom orgáne. Okrem toho má príjemné efekty na psychickú nepohodu a emocionálnu nerovnováhu. Pretože chodidlá, orgány, miecha, mozog a hlava sú prepojené nervovými dráhami. Pri reflexnej masáži chodidiel dochádza k spätnému účinku smerom nahor.

 

Martin Zink je vyškolený liečebný masér so zameraním na kineziológiu vo Viedni.

Cora Hiebinger je trénerka Pilates, odborníčka na koncept Spiraldynamik a metódu Grinberg vo Viedni a Linzi. Spiraldynamik® je koncept pohybu a liečby založený na anatómii. Pomocou metódy Grinberg® sa človek učí skúmať spomaľujúce stavy tela a meniť ich.

Zachovajte si držanie tela

Stali sme sa veľmi sedavou spoločnosťou. Sedíme v aute, za písacím stolom, v kresle v kine a máme málo kontaktu so zemou. A ak aj, tak sa chodidlá priveľkej záťaži nepotešia. Keď poskytujú príliš málo opory, rovnováhy a stability, môže utrpieť aj duša. Príklad: ak niekto kráča zhrbený, automaticky sa pozerá dolu – to pôsobí aj na náladu. Chodidlá sú naším základom, zastupujú autenticitu a sebavedomie. Ak v tomto základe niečo nie je v rovnováhe, môže sa to prejaviť na statike tela a aj v duševnom živote. Keď skutočne znova pocítite zem, časť vnútorného napätia sa stratí a vy sa dostanete do pohody.

Štyri tipy pre zdravé nohy

„Všetko dobré, čo urobíte svojim nohám, má pozitívne účinky na celé vaše telo“, hovorí Martin Zink, vyškolený liečebný masér vo Viedni. Prečítajte si štyri odporúčania od odborníka, ktoré dopomôžu nohám k zaslúženému uvoľneniu.

1. Zásadité kúpele

Zásaditý kúpeľ nôh má priaznivé účinky: keďže chodidlo funguje ako drenáž, nohy sa detoxikujú a kĺby sa  uvoľnia, pretože kyslosť preniká cez nohy von.

2. Masáže nôh

Masáž nôh síce nemôže nahradiť profesionálnu reflexnú masáž nôh, no postará sa aspoň o rýchle uvoľnenie: odporúča sa pravidelne masírovať nohy masážnou loptičkou s výstupkami.

3. Zábaly

Zábaly sa počítajú medzi staré západné liečebné metódy, ktoré upadli do zabudnutia. Osvedčeným domácim pomocníkom je cibuľový zábal: cibuľu nakrájame na plátky, vložíme do ponožiek a necháme pôsobiť cez noc. Účinkuje detoxikačne, posilňuje imunitu a pôsobí proti poteniu.

4. Jemná masáž olejom

Dobrý skutok je jemná masáž nôh neutrálnym telovým olejom. Pre zintenzívnenie účinku primiešajte do oleja kvapku kvalitného éterického oleja. Levanduľový alebo medovkový olej navodzujú uvoľnené zaspávanie.

Hore
OKViac informácií