Menu

Pohľad do budúcnosti

Trendy zajtrajška

Home » Život » Pohľad do budúcnosti - 02.2019

Výskumníci prezrádzajú, čo nás čaká. Väčšinou svojimi prognózami trafia do čierneho.

Pekné vyhliadky do budúcnosti robia radosť, umývanie okien až tak nepoteší. Podľa ankety Inštitútu Spectra v Linzi je to tá najneobľúbenejšia činnosť v domácnostiach, za ktorou v tesnej blízkosti nasleduje žehlenie a čistenie WC. Ako dobre, že to všetko v budúcnosti nebude potrebné. Šikovné smart home systémy čoskoro tieto neobľúbené rutinné činnosti zmanažujú. Roboti, ktorí vysávajú a kosia trávu, sú už teraz súčasťou mnohých domácností. Inteligentné spotrebiče na umývanie okien, ktoré samy rozpoznajú, či je sklo čisté, by sa k nim mohli čoskoro pridať, rovnako ako chladničky, ktoré analyzujú obsah a poskytujú návrhy na recepty, či skrine, ktoré operú a vyžehlia bielizeň. Spotrebiče budú môcť byť prepojené cez home system a rovno budú môcť objednávať potrebné služby u dodávateľov. Napríklad, ak sa minie prípravok na riad, alebo predtým, ako sa dosiahne stanovená hraničná hodnota čokoládových zásob.

Sieť s dvojitým dnom

Nielen domáce spotrebiče budúcnosti sú silno ovplyvnené digitalizáciou, ale aj mnohé ďalšie aspekty denného života. Pohovory do práce, porady, hľadanie partnera, kontakt s cudzími a s priateľmi, toto všetko sa čoraz častejšie deje v online sfére. Fyzická prítomnosť a osobný kontakt nie sú v mnohých vzťahoch nutne potrebné, ale skôr pridanou hodnotou.

U niektorých sa bude život v budúcnosti vyvíjať najmä vo virtuálnej realite, no väčšina ľudí bude tento vývoj používať doplnkovo a zjednodušovať si ním bežný deň. Služby, od pomocníkov pri upratovaní až po doručovanie potravín, sa budú v budúcnosti riešiť cez online portály, review systémy spracujú spokojnosť ostatných zákazníkov. Platformy pre susedské komunity budú slúžiť k výmene a zjednodušia požičanie opotrebovaných vecí. S mobilnými aplikáciami si budú môcť rodiny a členovia domácností transparentne a jednoducho rozdeliť domáce práce a prepojiť svoje nákupné zoznamy. Ako motivácia poslúžia systémy bodovania alebo online hry ako napríklad Chore Wars, pri ktorých je spoluhráč odmeňovaný za vybavenie skutočných úloh vo vlastnej domácnosti.

Všetko hygge?

Okrem mnohých možností automatizácie a vyskladnenia nastane doma aj nový pokrok ohľadom telesného pohybu. Práve ľudia, ktorí pracovne trávia veľa času premýšľaním, sa usilujú o vyváženie. Môže ísť o prácu v záhrade, majstrovanie, štrikovanie, šitie alebo zaváranie marmelády. Domov sa stane miestom pre únik a odpočinok, kvalitný čas s rodinou a priateľmi bude skutočným protipólom neustálej prítomnosti na sociálnych sieťach.

Tento trend sa nazýva „Hygge“, čo znamená veľa pohody a domácej atmosféry v kruhu najbližších, a pochádza zo škandinávskej jazykovej oblasti. Aktívne pracovanie okolo domu a vytváranie domova nielenže k tomu patrí, no dokáže zároveň prispieť k vnútornej pohode. Presne ako je už teraz mnohými ospevované varenie alebo práca v záhrade ako koníček, môže sa o príjemnú skúsenosť postarať aj také upratovanie alebo pranie. Samozrejmosťou je, že spotrebiče a produkty, ktoré pri tom budeme používať, budú musieť spĺňať čoraz vyššie nároky na udržateľnosť a eko štandardy, pretože aj povedomie o životnom prostredí bude v budúcnosti ešte silnejšie.

Domácnosť bude mužská a sexi

Ak ste proti robotom a čiastočne si domácnosť vybavíte sami, budete mať predovšetkým o jedno postarané. O zábavu. To platí, samozrejme, aj pre mužov, ktorí v nasledujúcich rokoch prevezmú väčšiu časť domácich prác. Nie preto, že bude rásť počet spoločných domácností a single domácností, v ktorých sú muži odkázaní sami na seba, ale aj preto, lebo pohlavie vo všeobecnosti stratí spoločenské záväzky. Už dnes existujú nespočetné životné formy: či už patchwork rodiny, homosexuálne vzťahy, vedomá bezdetnosť, spolužitie s priateľmi až do vysokého veku alebo aj klasické párové vzťahy, kde je domácnosť čoraz viac v rukách mužov.

Popri nárokoch na kvalitu, udržateľnosť a funkcionalitu nadobúdajú význam aj aspekty ako inovatívny dizajn, reprezentatívnosť a technické hračky. To platí pre grily, espresso kávovary, ale aj pre práčky, umývačky riadu a čistiace prostriedky, ktoré sa starajú o to, aby vedome vybraná práca bola zážitkom a k nej prislúchajúca výbava šetrná k životnému prostrediu.

Krása nie je šťastie

V domácnosti, ale aj vo veciach starostlivosti o krásu nastane priblíženie medzi pohlaviami. O 5 až 7 rokov očakávajú experti vlastné oddelenia kozmetiky iba pre mužov. V krajinách, ako je Japonsko a Južná Kórea, je takýto dopyt už teraz. Ešte nikdy nebol výzor taký dôležitý, ako je dnes. Generácia Selfie robí zo zinscenovanej krásy normu a z „instagramovosti“ (čiže online reprezentatívnosti) svojho Ja relevantné kritérium. Kvôli perfektnej fotke sú aj muži čoraz viac pripravení siahnuť po pomôckach. Začína sa to mejkapom a kozmetikou a prechádza to až k estetickým operáciám. V konečnom dôsledku dobrý výzor nie je vnímaný ako šťastie, ktoré nám dožičila príroda, ale ako niečo, čo môžeme flexibilne formovať. A práve to neustále zvyšuje tlak dostať zo seba to najlepšie, čo sa dá. Výdavky na túto oblasť sa podľa expertov v nasledujúcich desaťročiach medzi mužmi a ženami vyrovnajú.

Prirodzenosť je nová krása

V domácnosti, ale aj vo veciach starostlivosti o krásu nastane priblíženie medzi pohlaviami. O 5 až 7 rokov očakávajú experti vlastné oddelenia kozmetiky iba pre mužov. V krajinách, ako je Japonsko a Južná Kórea, je takýto dopyt už teraz. Ešte nikdy nebol výzor taký dôležitý, ako je dnes. Generácia Selfie robí zo zinscenovanej krásy normu a z „instagramovosti“ (čiže online reprezentatívnosti) svojho Ja relevantné kritérium. Kvôli perfektnej fotke sú aj muži čoraz viac pripravení siahnuť po pomôckach. Začína sa to mejkapom a kozmetikou a prechádza to až k estetickým operáciám. V konečnom dôsledku dobrý výzor nie je vnímaný ako šťastie, ktoré nám dožičila príroda, ale ako niečo, čo môžeme flexibilne formovať. A práve to neustále zvyšuje tlak dostať zo seba to najlepšie, čo sa dá. Výdavky na túto oblasť sa podľa expertov v nasledujúcich desaťročiach medzi mužmi a ženami vyrovnajú.

Také rôznorodé, ako sú nároky na krásu, budú v budúcnosti aj nároky na kozmetiku, no tá bude beztak zostavená individuálne pre každého jedného zákazníka. O 50 rokov genetické testy vysvetlia, ktoré pigmenty, alergie alebo precitlivenosti tvoria osobný typ pleti. Na základe týchto poznatkov sa automaticky vyrobia vhodné produkty.

(Ne)vitajte na dôchodku

Štatisticky sa priemerná dĺžka života zvyšuje každý deň o 4 až 5 hodín, za 10 rokov to robí 2 roky navyše. A šanca, že väčšiu časť z toho strávime v dobrom zdraví, je veľká. Už dnes je generácia 65+ omnoho vitálnejšia a aktívnejšia, ako boli kedysi ich starí rodičia. Podľa Inštitútu pre budúcnosť bude tento trend ešte stúpať. Keď miléniové deti dosiahnu dôchodkový vek, nebudú na dôchodku, ako ho poznáme dnes, pretože nebudú hľadať pokoj a krotenie sa.

Deti 80. až skorých 2000. rokov vyrastali ako generácia pôžitkárov. Myslenie na status, chvastúnstvo a prestíž stratili svoj význam. Omnoho dôležitejšia je sebarealizácia a kvalita života, vedomé užívanie si a zbieranie skúseností. Tento postoj ich bude sprevádzať až do vysokého veku, a preto sa niektorí Free Ager vyberú na cesty, zvážia nový začiatok v práci alebo v rodine a dôchodok využijú na to, aby si splnili dlho pestované sny.

Bohatý je ten, kto má čas

Ako by mohol vyzerať život o 50 rokov? Inštitút pre budúcnosť umožňuje pohľad do krištáľovej gule: V budúcnosti bude veľa senzorov, ktoré zmerajú spánkový rytmus, stravovanie a náladu. Nikto nebude musieť ráno rozmýšľať nad tým, čo si oblečie, pretože rečová Interface navrhne niečo vhodné na von podľa teploty a termínov v kalendári ešte predtým, ako pri dverách načas zastaví samoriadiace auto. Keď je na programe termín u kaderníčky, umelá inteligencia vypočíta, ktorý účes sa najlepšie hodí k črtám tváre a ktorý vygeneruje najviac lajkov na sociálnej sieti.

K tomu sa pridá perfektne usporiadaný program zostavený zo športu, výživy, výživových doplnkov a kozmetiky, ktorý individuálne vyšpekulovali algoritmy, aby sa dosiahlo maximum pre získanie dobrého vzhľadu, zdravia a pohody. A zatiaľ čo roboty prevezmú na seba nudné rutinné práce, ostane nám veľa času, aby sme sa venovali skutočným záujmom, strávili vzácny čas s najbližšími a porozmýšľali nad filozofickými aspektmi života.

Megatrendy v kocke

Od roku 1998 sa tím odborníkov na trendy, znalcov v odbore, autorov a podnikateľov vo Viedni a Frankfurte nad Mohanom zaoberá otázkou, ktoré zmeny sú typické pre súčasnosť a aké vplyvy budú mať na budúcnosť. Pritom sa analyzuje, ako nasledujúce megatrendy ovplyvňujú ľudí, kultúru a ekonomiku. zukunftsinstitut.de

Individualizácia

Pokým klasické rodinné zväzky, štát a náboženská príslušnosť čoraz viac strácajú svoj vplyv, stúpa individuálna sloboda. Zvyšuje sa tlak na rozhodnutia a počas života dochádza k zlomom, únikom a novým začiatkom.

Rodové zmeny

Svet, v ktorom dominujú muži, sa mení a to so sebou prináša masívne zmeny v profesijnom i osobnom živote. Rodové úlohy strácajú svoju naviazanosť a každý si musí znovu nájsť svoju slobodu (znovu a znovu).

Konektivita

Konektivita pomenováva organizovanie ľudí v sieťach, predovšetkým prostredníctvom internetu. Vzájomná komunikácia sa uskutočňuje v online komunitách, služby sa sprostredkovávajú cez portály a prístroje spojené cez Smart Home odbremeňujú svojich majiteľov pri každodenných úlohách.

Neo ekológia

Ekologické povedomie stúpa, či už v oblasti dopravy, stravovania, odievania, kozmetiky alebo iných aspektov života. BIO sa mnohokrát spája s bezpečnosťou, zdravím a vyššou kvalitou. Žiadaná je transparentnosť, analytické aplikácie pomáhajú udržiavať prehľad pri nakupovaní.

Nová práca

Zmena priemyselnej spoločnosti na vedeckú spoločnosť premenila aj pracovný svet, žiadaná je orientácia na služby, informácia a kreativita. Hranice medzi pracovným a osobným svetom sa očividne stierajú, a predsa je rovnováha medzi prácou a osobným životom dôležitejšia ako kedykoľvek predtým.

Silver Society

Spoločnosť starne, ale človek pritom zostáva dlhšie mladý a aktívny. Tradičný dôchodok vychádza z módy, namiesto toho sa seniori úplne samostatne zúčastňujú na živote spoločnosti, dopĺňajú si vzdelanie v školách tretieho veku, zastávajú čestné pozície alebo si predlžujú aktívny život v zamestnaní.

Kultúra znalostí

Nepribúda len viac znalostí, ale aj spôsobov, ako narábať s informáciami. Znalosti sa stávajú spoločným dobrom a globálny stav vzdelania je vyšší než predtým. Pod vplyvom toho sa nemení len pracovný trh, ale vyžaduje sa celoživotné vzdelávanie.

Urbanizácia

Nemyslí sa tým len rast miest a premena (životného) priestoru, ale aj nový spôsob žitia a myslenia, ktorý je ovplyvnený sieťovým pripojením a mobilitou.

Globalizácia

Medzinárodných prepojení bude v budúcnosti čoraz viac, či už medzi štátmi, spoločnosťami, inštitúciami alebo jednotlivcami. Pribúdajúca komplexnosť síce prináša so sebou výzvy, ale aj mnohé šance a pozitívne efekty.

Zdravie

Vo vedomí máme hlboko zakotvené, že zdravie je životným cieľom a ide ruka v ruke so spokojnosťou a kvalitou života. Ľudia sa stavajú zdravotnému systému zoči-voči a žiadajú životné prostredie, ktoré je zdraviu prospešné.

Mobilita

V 21. storočí bude potreba mobility stále rásť a prinesie so sebou aj novú pestrosť foriem mobility. Technické trendy a osobné požiadavky určujú napredovanie tak online ako aj v reálnom svete.

Bezpečnosť

Pri sledovaní správ by človek mohol nadobudnúť presvedčenie, že svet stojí na prahu zániku, očividne strieda jedna kríza druhú. Život sa pritom stáva čoraz bezpečnejším. Aj napriek tomu sa spoločnosť nachádza v stave pretrvávajúceho poplachu a potreba bezpečnosti je vyššia ako predtým.

Hore
OKViac informácií