Menu

Prečo joge nezáleží na veku

Joga je na najlepšej ceste stať sa masovým športom. Stále viac ľudí odhaľuje jej potenciál

Home » Život » Zdravie » Prečo joge nezáleží na veku - 05.2019

Podaktorí ju praktizujú, aby odbúrali stres a oslobodili si hlavu, iní si chcú uvoľniť svalstvo a vytrénovať telo. Pre niektorých je aj spirituálnou cestou k vlastnému ja. Rovnako odlišní ako dôvody, prečo praktizovať jogu, sú aj prívrženci tohto indického učenia. Od malého dieťaťa až k prababke z nej môže každý profitovať po psychickej i fyzickej stránke. Obzvlášť v časoch, keď máte život obrátený naruby.

Joga v tehotenstve

Pre mnohé ženy prináša tehotenstvo so sebou najväčšie zmeny vôbec. Väčšina z nich ho vníma ako nádherné, ale občas aj náročné a búrlivé obdobie. Joga pomáha zvyšovať pohodu, načerpať silu a nájsť pokoj. „Prichádzajú k nám nielen skúsené prívrženkyne jogy, ale aj tehotné ženy, ktoré predtým jogu nikdy necvičili,“ hovorí diplomovaná učiteľka jogy a trénerka zdravia Sara Katuová zo spolku SuperKids v Klagenfurte. „Cvičenia im pomáhajú uvedomelejšie vnímať telo, nadviazať kontakt s bábätkom a intenzívnejšie cítiť jeho pohyby.“

Zároveň sa posilňuje panvové dno a potláčajú sa typické tehotenské ťažkosti ako prepätie, kŕčové žily, bolesti chrbta či ischiasu. Žena je viac pružná a naučí sa dychové cvičenia, ktoré sú prípravou na pôrod. Od štrnásteho týždňa môžu tehotné ženy začať s jemnými figúrami z jogy, takzvanými ásánami, a pokračovať, kým sa mama a bábätko dobre cítia.

Ásány s bábätkom

Mother and daughter in yoga studio, daughter balancing on mothers legs

 

Ak už malé slniečko uzrelo svetlo sveta, nemusí to nevyhnutne znamenať koniec s jogou. Práve naopak: Pri joge pre matku a dieťa je bábätko do cvičení vtiahnuté hravou formou. Začať možno šesť až dvanásť týždňov po narodení, podľa toho ako sa cíti matka. A tá bude profitovať z viacerých ohľadov. Cviky jogy podporujú regeneráciu, posilňujú panvové dno a posilňujú všetky tie oblasti tela, ktoré sú najviac namáhané pri kŕmení, nosení a zohýnaní. Samozrejme, aj ockovia sú na kurzoch srdečne vítaní. Bábätko sa pri cvičení tiež nezaobíde naprázdno. Napríklad pri ásáne strom, pri ktorej matka drží rovnováhu na jednej nohe, sa bábätko dvíha hore a tým zvyšuje stupeň náročnosti.

V pozícii lietadlo sa bábätko hojdá na zohnutých nohách matky. Medzi cvičeniami je, samozrejme, vždy možnosť dať si malú prestávku na hranie, kŕmenie či túlenie.

Zábava pre detských jogínov

Young girl in yoga studio, in yoga position

 

Či už kobra, mačka alebo pes – veľa cvikov jogy pochádza zo zvieracej ríše. V detských kurzoch, ktoré deti navštevujú približne od štyroch rokov, si deti príslušné figúry osvojujú hravou formou. Striedajú sa pritom pokojové fázy a pohyb a praktizujú sa hry s behaním, joga karty a tibetské misy, hovorí Sara Katuová. „Je to zábavné, zlepšuje motoriku a posilňuje cit pre skupinu.“

V školskom veku už môžu byť cviky jogy o niečo náročnejšie, športová výkonnosť však nie je cieľom. „Ide o radosť z pohybu,“ vraví trénerka, „a nie o preteky či predvádzanie. Joga je jednoducho zábava bez toho, aby ste museli podať nejaký výkon.“ Získať môžu mladí jogíni beztak veľa. Napríklad lepšie držanie tela, väčšiu flexibilitu, vytrvalosť a silu. Aj nervový systém sa posilňuje a učí sa schopnosť vedomej koncentrácie a uvoľnenia.

Joga pre mládež

Zatiaľ čo joga pre deti a dospelých je už dlhšie etablovaná, sú kurzy pre vekovú skupinu medzi nimi ešte relatívne nové. Joga sa pritom veľmi dobre hodí na vytvorenie protiváhy k často veľmi stresujúcemu každodennému životu tínedžerov. Či už tlak na výkon v škole, prvá láska alebo hormonálny chaos – zmeny, ktoré puberta so sebou prináša, môžu už len pri uvoľnených náladách zalomcovať duševnou rovnováhou.

„Joga s hudbou, techniky dýchania, plynulé pohyby a akrobatické prvky ponúkajú dobrú rovnováhu.“ vraví Sara Katuová. „Pomáha to lepšie sa vyrovnať so stresom, upokojiť sa, rozvíjať dobrý telesný pocit a posilňovať sebadôveru.“ Bojovník tak trénuje silu svalov a schopnosť vyčkávania a zároveň podporuje na duchovnej úrovni odvahu, silu a rešpekt.

Pozdrav slnku pre kariéru

Mother and daughter in yoga studio, standing together in yoga position

 

Keďže joga dokáže stupňovať spokojnosť na pracovisku, zvyšovať tímového ducha a kreativitu, a dokonca znížiť počet hlásených chorôb, v mnohých podnikoch už existuje možnosť využiť prestávky na krátky tréning. Práve počas dlhých dní za počítačom tak možno predísť napätiu, zlepšiť cirkuláciu krvi a celkom jednoducho zabezpečiť dobrý pocit. Čas obetovaný tréningu je v každom prípade dobrou investíciou, keď sa po ňom človek vráti k pracovnému stolu čulejší, motivovanejší a produktívnejší. Ak od týchto dôvodov úplne odhliadneme, je pre mnoho ľudí príjemnejšie vniesť pohyb do všedných dní takýmto spôsobom, než sa náhliť zavčas rána do fitnescentra alebo večer po záverečnej v kancelárii ešte vyberať zo skrinky bežecké topánky.

Strieborná joga a hormonálna harmónia

Mother and daughter in yoga studio, in yoga positions

 

Nielen pre deti a stresom súžených dospelých, aj pre starších ľudí je joga dobrou tréningovou metódou ako sa udržať pohyblivý a mobilný. Spojenie tela a duše pomocou dychových cvičení, takzvané pránajámy, pri tom zohráva dôležitú úlohu. Je to nácvik riadenia energie a prehĺbenia vnútorného uvoľnenia a rovnováhy. Špeciálne pre ženy v prechode okrem toho existuje hormonálna joga podľa Dinah Rodriguesovej, ktorá pôsobí proti ťažkostiam ako návaly horúčavy, poruchy spánku, pocity strachu či migréna a proti ochoreniam ako osteoporóza. Obmena pozície psa napríklad aktivuje vaječníky, zatiaľ čo do nich cielene vedie energia.

Rovnaká technika je vhodná aj pre mladšie ženy, ktoré trpia menštruačnými ťažkosťami alebo nepravidelným cyklom, a môže pomôcť aj pri nenaplnenej túžbe po dieťati. Niektoré techniky dokonca naštartujú libido. Tomuto účelu sa venuje aj takzvaná pussy joga, ktorá sa zameriava na panvové dno a sľubuje viac ženskosti, zmyselnosti a naplnený sexuálny život. Techniku sa možno naučiť na workshopoch pussy jogy od Coco Berlinovej alebo podľa jej knihy.

Hore
OKViac informácií